Tarinoista syntyy mielenkiintoisia brändejä

“People do not buy goods and services. They buy relationships, stories and magic.”

~ Seth Godin

Tarina; sarja tapahtumia – tapahtumien kronologinen järjestys, jonka katsoja luo mielessään näkemänsä tai lukemansa perusteella.

Olemme kaikki tarinankertojia – se on juurtunut syvälle ihmismieleemme; lapsena tarinat olivat sadun muodossa, vanhempana ne ovat kuvaus matkasta. Tarinat johtavat meidät parempaan ymmärrykseen, ja siksi olemme kiinnostuneita niistä läpi elämämme. Kerromme tarinoita siirtääksemme tietoa, kokemusta, asennetta ja näkökulmia. Olemme myös kiinnostuneita toistemme tarinoista; kun tapaamme uuden ihmisen, haluamme kuulla heidän tarinansa.

Samat asiat pätevät liiketaloudessa, etenkin brändin rakentamisen saralla. Vaikuttavalla tarinankerronnalla on merkitystä brändin menestymiselle erittäin kilpailluilla markkinoilla. Sen lisääminen osaksi brändin rakentamista auttaa inhimillistämään brändin, tuomaan sen lähemmäs ihmistä. Loppujen lopuksihan emme halua myydä vuohille -Emmehän?

Jokaisella brändillä on oma ainutlaatuinen kertomuksensa siitä, mistä kaikki alkoi ja miksi brändi on mitä on. Kun brändille löytyy keino jakaa ja osoittaa tämä, se kykenee houkuttelemaan asiakkaita pitkällä tähtäimellä. Otetaan esimerkkinä pari brändiä, jotka ovat tunnistaneet vahvan tarinankerronnan merkityksen.

Kosmetiikkatuotemerkki Dove tuo jatkuvasti uusilla kampanjoillaan julki todellisen kauneuden merkityksen juhlimalla jokaisen naisen sisäistä kauneutta ja itsetuntoa. Jakamalla viestin, joka värähtelee ihmisiin niin syvästi, ei sen tarvitse edes keskittyä tuotemarkkinointiin. Shampoo ja deodorantti -mainonta ei todennäköisesti tee sinua tunteikkaaksi, mutta jatkuvat, voimaannuttavat kampanjat herättävät ehdottomasti emotionaalisen yhteyden. Tunteisiin vetoavassa tarinankerronnassa käytetään oikeita ihmisiä, jonka avulla ihmiset näkevät itsensä Doven mainonnassa. Dove onkin osoittanut, että määrätietoinen sitoutuminen tuotemerkkisi tarinaan on yhtä tärkeää kuin laadukas tuote.

Tuttu urheiluvaatteiden valmistaja Nike on puolestaan osoittanut, että mitä brändin tarinankerrontaan tulee, voi vahvalla sloganilla päästä jo pitkälle. ’’Just do it’’ – lauseesta on tullut Nikelle enemmän kuin yksinkertainen markkinointitaktiikka; se on koko brändin taustalla. Viestin takana on ajatus siitä, että sen tarina on jokaiselle sama; harjoittelitpa sitten olympialaisia, tai koulun liikuntatuntia varten – Anna mennä! Doven tavoin myös Nike juoksee ylimääräisen kilometrin tekemällä jokaisesta asiakkaastaan tarinansa päähenkilön.

Jokaisella tarinalla on siis kertoja ja kuuntelija. Brändi toimii kertojan roolissa, asiakkaat kuuntelijoina. Ajattele brändin kertomusta siis osana yrityksen strategiaa; mikä tekee sinusta supersankarin muiden brändien keskuudessa?

Älä koskaan aliarvioi keskustelun ja yhteyden luomisen voimaa kohderyhmäsi kanssa. Ihmiset ovat kertoneet tarinoita aikojen alusta lähtien, ja voimakas brändin tarinankerronta on edelleen avain viestintään, muuntautumiseen ja uskollisuuteen.

 

Anna Väänänen, Brand Builders’19