Sisältöä!
Edessäni on valkoinen paperi, johon minun olisi saatava jotain järkevää kirjoitettavaa. Helppohan se olisi kirjoittaa liipaa laapaa, mutta ei tällä kertaa. Tekstissä on oltava sitä jotain, mikä kiinnostaa lukijaa. Eli sisältöä! Koska sanotaan sisällön olevan kuningas (kukahan senkin keksi?)
Internetistä löytyy blogeja joka lähtöön, mutta onko niissä kaikissa asiaa, joka kiinnostaa lukijoita? Epäilen, että suurimmassa osassa on schimisisältö, joka ei herätä suuria ahaa-elämyksiä vastaanottajassa. Nopeasti lukija ottaa hatkat sivustolta, koskaan sinne palaamatta. Miksi siis vaivautua ja tuhlata joka osapuolen aikaa? Eikö senkin ajan voisi käyttää järkevämmin? Mene vaikka kirjastoon hakemaan jotain parempaa luettavaa, saat raitista ilmaa, jos kävelet ja ajatukset selkiää.
Kirjoita se meidän yrityksen blogi
Parhaat ideat eivät useinkaan synny, jos dead-linea pukkaa ja pomo huutelee, että kirjoita se meidän yrityksen blogi. Siellä sinä istut virka-ajan jälkeen perjantaina keksimässä jotain. Ai niin, tällä viikolla meidän yrityksen Penasta tuli isä, voisko siitä kirjoittaa blogin? Mietipä toisenkin kerran – kuka tai ketkä kuuluvat kohderyhmään? Toki tieto Penan isäksi tulosta on relevantimpi kuin se, että Paavo Nurmi sytytti olympiatulen vuonna 1952 Helsingin olympialaisissa.
Totta on, että juttu, jossa on sisältöä leviää verkossa kuin pensaspalo Australiassa.. Mutta miksi jostakin tulee ilmiö? Pari vuotta sitten veivattiin Gangnam Styleä, oliko videossa muka niin paljon sisältöä, joka selittäisi katseluluvut YouTubessa? Selitä sinä, jos tiedät, minä en. Odottelen vain seuraavaa ilmiötä, joka räjäyttää tajunnan ja saa sukat pyörimään.
Kun yritys ottaa yhdeksi markkinointikanavakseen blogin, haluaa yritys varmasti viestittää sillä jotain. Toivottavasti ennen ensimmäistä blogia sisältöstrategia on paremmin mietitty kuin minulla.
Blogin on tarkoitus tavoittaa ja sitouttaa lukijansa odottamaan uutta päivitystä. Blogia on päivitettävä säännöllisesti, sanovat, että kerran viikossa. Varaudu siis istumaan ylitöissä, jos olet yrityksen blogivastaava tai muuten vain toisten iloksi tai kauhuksi kirjoittelet.
Tänä tehokkuuden aikakautena mitään ei tehdä ilman analyysiä. Onhan se selvitettävä monta lukijaa blogilla on, joten ei muuta kuin mittarit laulamaan.. Sitten tuloskäyriä voidaan vertailla palaverissa. Kun hyvin pyyhkii, niin kahvin kanssa on känttyä tarjolla ja päinvastaisessa tilanteessa tyydytään pelkkään eiliseen tervakahviin. Mutta ainakin yritys on kehityksen kelkassa mukana. Onhan siellä digiversumissa oltava, kun kilpailijatkin on. Mutta vielä kerran pojat ja tytöt, mitä se sisältöstrategia on?
Leila Karhunen, liiketalouden opiskelija