Kauppiasyrittäjyys – käytännönläheiset verkko-opinnot
Kauppiasyrittäjyysopinnot (KPY) tuovat mukavaa ja monipuolista vaihtelua liiketalouden teorian lomaan. Vaikkei minusta ehkä kauppiasta tule, olen jo näin alkuvaiheessa saanut laajempaa näkemystä ja perustietoa sovellettavaksi monessa opintojen vaiheessa – ja varmasti näistä on hyötyä tulevissa työtehtävissäkin.
Opintojakso koostuu viidestä teemasta, johon kuhunkin kuuluu vähintään yksi tehtävä sekä nettitentti. KPY-opinnoissa tehtävät tehdään ja palautetaan verkossa. Ensimmäiseksi ”joudut” tutustumaan arkielämään K-kaupoissa eri rooleissa, pohtimaan ketjukonseptia ja kaupparyhmittymiä, analysoimaan omaa kulutuskäyttäytymistäsi ja tekemään pohdintoja esimerkiksi ympäristövastuullisuudestasi sekä tutustut K-kaupan eri työtehtäviin ja K-kauppiasyrittäjänä toimimiseen.
Opintojen pohjamateriaalina ovat muun muassa Keskon, K-kauppiasliiton ja K-kauppojen nettisivustot, videot ja blogit, muutama kirjakin sekä kaikki se aineisto, jota itse keräät.
Analysoin kaupan vastuullisuutta
Tutustuin K-Citymarketin vastuullisuusperiaatteisiin ja niiden käytännössä näkymiseen asiakkaan silmin tammikuussa 2014. Soitin tavaratalon johtajalle muutamaa päivää aikaisemmin, ja hän ystävällisesti kertoi tämänhetkisestä tilanteesta. Hän kertoi ympäristökaupan kriteerien koskevan lähinnä ruokakaupan puolta, mutta vastuullisuusohjelma kattaa koko Citymarketin (myös käyttötavaraosastot). Siten koko Citymarket on sitoutunut ympäristö- ja vastuullisuusteemaan.
Sovimme, että ilmoitan asiakaspalveluun, kun tulen asiakkaana arvioimaan ympäristökauppaa (etteivät vartijat pysäytä turhaan). Mietin, miten saisin havaintolomakkeen niin pieneksi, että en herättäisi liikaa huomiota kaupassa käydessäni. Taittelin sen kunnolla, varasin kynän taskuun ja aioin kierrellä pitkin hyllyvälejä ja laitamia – ja samalla käydä oikeasti ostoksilla viikonlopun varalle.
Asiakaspalvelupisteessä ilmoittautuessani kyselin työntekijältä kaupan ja kaupungin asiakkaille järjestämistä kierrätyspisteistä muina miehinä. Kysyin myös käyttötavaraosastolla patterinkeräyksestä, tämä myyjä tiesi ja neuvoi oikeisiin paikkoihin. Vihannesosastolla näytti olevan biojätekeräyslaatikko ja sekajätteelle roska-astiat muillakin osastoilla.
Kiersin kaupan kahdesti perusteellisesti. Tein havaintoja ostosten yhteydessä, havainnot kokosin arviointilomakkeelle vaivihkaa pitkin poikin lomaketta. Kalatiskille pysähdyin tutkimaan alkuperätaulua ja kalatiskiä. Myyjä tuli juttelemaan, ja häneltä kyselinkin MSC -merkinnästä ja kalatuotteiden tarjonnasta. Hän taisi olla pettynyt kun en kuitenkaan ostanut paikallista muikkua…
Vastuullisia tuotteita etsiessäni huomasin, että itse tavallisesti käyn niin nopeasti kaupassa ostoskierroksen, että pienet soirot ja tietopaketit hyllyjen reunoissa jäävät helposti huomaamatta. Havaintokierrokseni oli itseä havahduttava, koska huomasin miten paljon kiireiseltä asiakkaalta jää huomaamatta kaupan pyrkimyksistä ja työstä vastuullisuuden eteen.
Kaupassa käydyn kierroksen jälkeen havainnot analysoidaan. Lopuksi mietin vastuullisen K-Citymarketin hyötyjä niin asiakkaan, henkilöstön kuin kauppiaankin kannalta ja tein kehittämisehdotuksia.
Tämä tehtävä muistutti hieman Mystery Shoppausta, tarkastelun kohteena kaupan vastuullisuus, ja itse oli koottava ja pohdittava tutkimuksen tulokset. Paitsi kaupan vastuullisuusasioista käytännön elämässä myös tutkimuksen teosta tuli siis lisää kokemusta.
Opinnot järjestää Kesko ja JAMK yhdessä
Kauppiasyrittäjyysopinnot järjestää K-ryhmä ja Kesko, jotka jäävät opintojen ohjauksen kannalta aika etäisiksi (he luovat vain raamit, tehtävät ja aineiston). On
kiva, että vaikka opinnot ovat verkko-opintoja, opettajaamme on kuitenkin mahdollisuus konkreettisesti tavata – hän antaa opintojen ohjaukselle ”kasvot”.
Verkon kautta omatoiminen opiskelu vaatii itsekuria ja tavoitteellisuutta. Tietysti ensin on asetettava omat tavoitteet opiskelulle, ja pohdittava mitä aiheesta haluaa saada irti. Ajankäytön hallinta on a ja o: verkko-opintoja ei voi ihan takavasemmalla pyörittää toisella kädellä – sille omatoimiselle työlle ja opiskelulle on järjestettävä joka tapauksessa aikaa vaikkei varsinaisia dead lineja olekaan määrätty.
Itse aion seuraavaksi aloittaa KPY-opintojen toisen osion Vähittäiskaupan kilpailukeinoista. Moodle-alustalla näyttäisi odottavan kauppapaikkaan, tuotteisiin ja palveluihin, asiakaspalveluun ja markkinointiviestintään liittyviä tehtäviä (ja ne nettitentit). Ei muuta kuin tuulta päin ja uutta oppimaan!
teksti: liiketalouden opiskelija Utu Rissa