Mallia MOOCeista?
Virtuaalisuus on päivän sana. Haemme tietoa, kommunikoimme, verkostoidumme ja rakennamme henkilöbrändiämme verkossa. Jo yhden päivän irtautuminen kannettavasta, iPadistä tai älypuhelimesta voi olla vaikeaa. Mobiililaite on aina mukana, yölläkin sängyn vieressä. Teknologinen kehitys ja digitalisoituminen on tehonnut. Maailma muuttuu ja meidänkin on muututtava.
Opetuksen asteittainen siirtäminen verkkoon on alkanut. Oppimisen tulee olla ajasta ja paikasta riippumatonta, siihen pitää olla helppo osallistua ja sen yhteisöjen on rakennuttava osaamista jakamaan. Virtuaalinen oppimis- ja opetusympäristö on huikean mielenkiintoinen ja tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia. Minulla on ollut ilo perehtyä tähän maailmaan, joka imaisee mukanaan.
JAMK:ssa elokuussa alkava Korkeakouludiplomikokeilun henkilöstö- ja talousosaaja toteutetaan täysin verkossa. Syksyllä 2015 aloittavat aikuistradenomiopiskelijat pääsevät 100 %:sesti verkko-oppimaan. Tämä on kunnianhimoinen tavoite, joka toteutuu. Sen ansiosta saamme opiskelijoita ympäri Suomen.
Opintojen virtualisointiprojektiin olemme käyneet ottamassa mallia AOKK:sta ja SAMK:n Huittisten kampukselta. Henkilöstöllämme on paljon osaamista verkko-opetukseen liittyen, ja sen haluamme ottaa yhteiseen jakoon. Itse olen lähtenyt hakemaan mallia MOOCeista nähdäkseni niiden suosion taakse.
MOOC on Massive Open Online Course, eli avoin verkossa toteutettava verkkokurssi, jossa on massivinen määrä opiskelijoita. Jo aiemmin keväällä ilmoittauduin Courseran kahdelle MOOCille, jotka ovat nyt käynnissä. Halusin nähdä, miten maailman edistyksekkäimmät koulutusorganisaatiot toteuttavat verkko-opetusta. Mitkä ovat verkkokurssien pedagogiset periaatteet ja oppimistavoitteet? Miten opintojaksot on toteutettu, millainen rakenne niissä on? Miten opetus tapahtuu, millaisia tehtäviä teetetään? Miten opiskelijat toimivat, miten yhteisöllisyyttä hyödynnetään? Henkilökohtaisesti myös kiinnosti, millainen on tuon ilmaisen opetuksen ansaintalogiikka.
Tutkimusmatkani on vasta alkanut. Kenties voimakkaimmin on noussut esille opiskelijoiden välinen kommunikointi, sekä oppimistyötilassa (keskustelufoorumi) että somessa. Someen perustettiin välittömästi kurssien alettua omat ryhmät osaamista jakamaan: LinkedIn, Facebook ja Twitter. Samoilla kursseilla on siis tuhansia opiskelijoita ympäri maailmaa, ja joudunkin pinnistelemään, etten valvoisi yömyöhään keskusteluforumin imussa. Hyvältä näyttää tässä vaiheessa!