Olipa kerran menestystarina

Tuntuupa olo vanhalta kun muistelen omaa lapsuuttani. Siitähän on ehtinyt kulua jopa muutama vuosi. Kuitenkin, se oli aikaa, jolloin Suomella meni lujaa. Paljon puhuttu 90-luvun lama oli selätetty ja Suomi, tuo pohjolan Japani, eli hurjaa nousukautta. Nokian johdolla Suomi oli innovatiivinen, moderni ja huippuosaamisen kehto.

Hypätään noin vuosikymmen tähän päivään. Lama on taas laskeutunut, Nokiasta on tullut verkkoyhtiö ja Suomi on tuudittautunut omaan pessimistisyyteensä. Tuntuu oudolta, että pienessä ajassa tapahtuu näin iso muutos. Mihin ihmeeseen se kaikki huippuosaaminen ja innovatiivisuus on hävinnyt?

Ei mihinkään, en itse millään usko moiseen. Eikä se olekaan, Slushin kaltaiset tapahtumat ovat konkreettisesti osoittaneet sen. Suomi on edelleen täynnä innovatiivisuutta, modernisuutta ja huippuosaamista. Mahtavaa olisi jos kaikki saisivat tietää siitä.

Myynti ja markkinointi, siinäpä asiat mitä olen saanut kuulla opiskelujeni aikana. Ja hyvä niin, koska missäpä ei myyntiä olisi mukana. Se ei ole kenellekään mikään uutinen, että omaa osaamista ja tuotetta pitää markkinoida. Tuntuu, että myynnistä on tehty jotenkin erikoinen ja turhan haasteellinen asia.

Bruce Oreck muotoili asian näin, että markkinointi on tarinankerrontaa. Vaikka elokuvan idea olisi mahtava, ei se kiinnosta ketään mikäli juoni ja tarina ovat tylsiä ja huonosti tehtyjä. Sama pätee bisnekseen, ketä kiinnostaa tuote, jos se markkinoidaan tylsästi ja kaavamaisesti. Heittäydytään omaan asiaan intohimoisesti ja koko sydämellä. Pitää uskaltaa kertoa siitä, mitä edustaa. Ja tarinankertojinahan me olemme melkoisia lahjakkuuksia. Ehkä pitäisi kuitenkin keskittyä välillä muuhun kun selityksien kertomisiin.

Tein muuten viime viikolla jotain, minkä olin tehnyt viimeksi reilu vuosikymmen sitten. Kävin ihmettelemässä Tuurin kyläkaupan menoa. Jokaisen oma mielipide herra Keskisestä saa olla ihan mitä tahansa, mutta melkoisen tarinan hän on onnistunut luomaan tv-sarjoineen ja oheistapahtumineen. Ja kauppa muuten käy.

Teksti: liiketalouden opiskelija Antti Siekkeli

Lue lisää tradenomikoulutuksesta