Sosiaalisen median hyödyntäminen sisustustavarakaupoissa
Kokonaisuutena sosiaalisen median käyttö sisustustavarakaupassa on aika yksinkertaista joka puolella. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa – sanonta pätee tässäkin. Mutta itse ainakin koen jo tämän tyylin olevan nähty, jotain uutta pitäisi keksiä. Seuraajia pitäis saada aktivoitua esimerkiksi arvonnoilla ja hyvillä tarjouksilla. Kuka näistä tulvivista tarjouksista ja arvonnoista enää jaksaa innostua? En ainakaan minä. Ehkä syynä on se, että olen itse yrittäjä ja katson asioita hieman eri kantilta ”tavalliseen” kuluttajaan nähden. En jaksa alkaa jakamaan ja kommentoimaan jokaiseen kuvaan, missä arvotaan voittaja esimerkiksi karkkirepulle. Mielestäni arvottavan tuotteen tulee olla laadukas ja arvokas.
Miksi siellä sosiaalisessa mediassa sitten pitäisi kuitenkin olla mukana? Siksi kun ”kaikki” ovat siellä. Näinhän moni asian kokee ja näkee. Minä kuitenkin luulen, että asiakkaistani harva edes seuraa meitä sosiaalisessa mediassa. Tietysti uusien asiakkaiden hankinta on yksi peruste olla sosiaalisessa mediassa mukana. Omassa yrityksessäni on ajankohtaista alkaa kehittää verkkokauppaa, jolloin on vielä tärkeämpää olla sosiaalisessa mediassa ja verkossa muutenkin aktiivinen. Tälläkin hetkellä saan viikoittain muutamia tilauksia Facebook-sivujen kautta. Suurin osa näistä tilauksista koskee GreenGate-tuotteita, joita olenkin mainostanut sosiaalisen median GreenGate-ryhmissä, joten hyötyä mainonnasta ja markkinoinnista siellä tosiaan on. Erottuminen muiden joukosta on kuitenkin haasteellisinta. Mitä minulla on tarjota sellaista mitä muilla ei ole? Hinnalla kilpaileminen kun ei ole pidemmän päälle hyvä ja toivottava ratkaisu. Tarjoukset ja kaupanpäälliset ovat hyvä vetonaula!
Mitä Facebookin, Instagramin, Twitterin ja Pinterestin jälkeen? Mihin sitten digitaalinen markkinointi suunnataan? Aina syntyy uusia medioita ja niiden perässä pysyminen on työllistävää. Itse olen tradenomiopintojen aikana avannut silmäni sille, kuinka paljon kustannustehokkaita ratkaisuja verkko tarjoaa, kun niihin vaan tutustuu ja käyttää hieman aikaa. Aikaisemmin koin ne hankaliksi ja vaivalloisiksi ottaa käyttöön. Sitä ne eivät kuitenkaan ole, kunhan löytää muutaman tunnin viikosta aikaa niille à asiakkaat löytyvät ja löytävät sinut!
Vain taivas on rajana, yritys kehittyköön oman opiskelun ohella!
Teksti liiketalouden opiskelija Sanna Ekonen
Sanna Ekosella on Hankasalmella toimiva sisustustavaraliike Tuliaistupa