Digitaalisen markkinoinnin mittaamisen problematiikkaa
Kuinka mitata markkinointia, kun se tapahtuu omilla web-sivuilla tai vaikkapa somessa? Kuinka tulkita saatuja raportteja?
Nämä kaksi kysymystä ovat ne, jotka useamman yrittäjän ja yrityksen johdon huulilla liikkuu. Eli miten voimme mitata sitä, että teemmekö markkinointia digitaalisessa mediassa oikein vai meneekö se hukkaan? Perinteisten www-sivujen osalta vastaus on saatavissa esim. Google Analyticsin kautta, josta voit tutkia hyvinkin monelta suunnalta ja näkökannalta sivujesi kävijöitä, missä he asuvat, mikä ohjasi heidät sivuille ja mitkä ovat heidän kiinnostuksen kohteitaan. Samalla työkalulla voidaan myös seurata Google AdWords kampanjoiden tehokkuutta ja kustannuksia. Eli useamman analyysin saa samalla työkalulla. Ja kaiken lisäksi tämä on ainakin tällä hetkellä ilmainen työkalu ja suhteellisen helposti otettavissa käyttöön, mikäli www-sivuihin pääsee lisäämään tarvittavat seurantakoodit.
Myös sosiaalisen median osuutta sivuston suosituimmuuteen voidaan Analyticsin avulla seurata, mutta varsinaista oman yrityksen näkyvyyttä sosiaalisen mediassa ei sillä voida seurata. Varsinaiseen sosiaalisen median mittaamiseen yksinkertaisimmat työkalut ovat tykkäämisten/seuraajien määrien tarkastelut, joiden avulla saadaan karkea kuva somen osalta yrityksen kiinnostavuudesta. Kuitenkin tällä osa-alueella on valitettavasti lieveilmiönä tullut haamutykkääjät/seuraajat, joilla joidenkin somen käyttäjien osalta vääristellään heidän kiinnostustaan somessa. Varsinkin Twitterin osalta tätä harhaanjohtavaa toimintaa on tapahtunut julkkisten ja jopa joidenkin yritysten tilien seurannassa. Näiden fake-tilien ja epämääräisten seuraajien tilien etsimiseen on useampia työkaluja, joista on löydettävissä lista mm. LearningHousen blogista. Sosiaalisen median seuraamiseen ja analysointiin tulee kuitenkin uusia ohjelmistoja, joista yksi kovimmassa nousussa oleva on Hootsuite. Sen avulla voit yhdistää useamman sosiaalisen median kanavan seuraamisen yhdelle ”työpöydälle” ja samalla myös analysoida ja tehdä raportteja niistä.
teksti: liiketalouden opiskelija Ari Kuusisto