Brändiopinnot: kohti digimarkkinoinnin harjoittelujaksoa

Tämä postaus on kahden brändikärkeläisen käsialaa, Jyrin ja Millan. Lienee tarpeen tarkentaa vähän, mikä ihme se brändikärki eli Brändiakatemia oikein on. Brändiakatemia on JAMKin brändikärjen ensimmäisen satsin tulosta. Laivaan, jonka päätössatama ei tuolloin ollut kenenkään tiedossa hyppäsi kaikkiaan yhdeksän opiskelijaa. Ei ollut keneltä kysyä mitä brändikärki pitää sisällään, mutta lähdimme ottamaan siitä yhdessä selvää.

Aloitimme brändiopinnot 2015 syksyllä ja jo ensimmäisestä palaverista lähtien vahvistui usko siitä, että helpolla me ei tulla pääsemään. Tuntikirjat, projektit, palaverit ja itsensä vieminen niille jo lähes legendaksi muodostuneille äärirajoille tulevat varmasti tutuksi. Ja näin kävikin. Ensimmäinen syksy onneksi saatiin vielä puhallella lämpiävään ahjoon, mutta keväällä alkoikin lähes 1960-luvun metalliteollisuuteen verrattava työtahti. Kalenteri täyttyi piakkoin tapaamisista, niin tarpeellisista kuin tarpeettomista. Minusta ja Millasta muodostui heti vuoden alussa työpari. Pikakelattuna seuraava vuosi sisälsi opiskelua, kokeilua, opiskelua ja joskus jonkin pienen oppimistakin. Toteutimme kohderyhmätutkimuksen sekä pyyhkäisimme digitaalisen markkinoinnin strategisen suunnitelman toimeksiantajallemme: Makua Foodsille.

Se historian havinoista, sillä jännittävin osa on edessämme. Aloitamme Millan kanssa toteuttamaan kahden brändin sosiaalista mediaa tekemämme digimarkkinointistrategian pohjalta. Se mitä markkinoinnista tiedämme, perustuu JAMKin opetukseen ja digitaalisen markkinoinnin puoli taas pitkälti itseopiskeltuun. Toisella meistä on kokemustakin sosiaalisesta mediasta yritysten viestinnässä.

Kuitenkin pidämme kaikesta tärinästä huolimatta harjoittelupaikkaamme kullan arvoisena: pääsemme oikeasti tekemään asioita, sillä harjoittelumme käytännössä tarkoittaa sitä, että vastuullamme on meille annettujen brändien sosiaalinen media kokonaisuudessaan. Melkoinen pala parille opiskelijalle, mutta odotamme haastetta innolla. Sinänsä on hyvä, että kuluneen puolentoista vuoden aikana on oppinut itsenäiseen työskentelyyn, sillä toteutamme harjoittelumme etätyöskentelynä Jyväskylästä käsin. Muut MakuaFoods Oy:n toiminnot kun sijaitsevat pääkaupunkiseudulla. Apunamme ovat viikkopalaverit, jotka toteutetaan Skypen kautta. Onkin mielenkiintoista päästä toiminaan käytännössä omillaan, koska uskomme kumpikin, että opimme paljon itsestämme ja tavoistamme tehdä töitä. On myös arvostettava Makua Foodsin henkilökunnan osoittamaa luottamusta meitä kohtaan, sillä suunnittelemme oman työskentelymme täysin itse, niin työpäivistä aina työtehtäviin ja työskentelytapoihin asti.

Emme usko, että olemme ainoita harjoitteluun lähtijöitä joiden fiilistä kuvaa parhaiten eräs kohtaus Muumien piirretystä televisiosarjasta. Kaikki sarjaa seuranneet muistavat Niiskun pakkomielteen lentohärveleihin ja erästä ”liitolaitetta” testataan hyppäämällä kallionkielekkeeltä. Fiiliksemme on verrattavissa siihen, kun muumipeikon jalat irtoavat maalta ja usko on pelkästään siipien varassa. Ainoa vaan, että meidän siipemme ovat vielä keskeneräiset, mutta toivottavasti saamme ne valmiiksi ennen kopsahtamista maan kamaralle.

Mikäli kiinnostaa käytännössä nähdä, mitä me kaksi harjoittelussamme touhuamme, on myötäeläminen mahdollista Facebookissa sivuilla Green Taste ja MakuLaku sekä Instagramissa nimellä Green Taste ja Makulakusuomi. Sieltähän sen näet, kantaako siivet.

Teksti: opiskelija Jyri Hartikainen

Lue lisää brändikärjestä

| Kirjoittaja: | Luokka: Brändit