Value Selling -kilpailun antia: ensimmäinen B2B-myyntikäynti sekä arvokas palaute
Myynnin kärjen kevään kohokohta, ValueSelling myyntikisa, oli torstaina 30.3. Kahdeksalta oltiin koko kärkiryhmä kasassa luokassa ja aloiteltiin järjestelemään molempia kisaluokkia. Banderollit pystytettiin, aseteltiin kamerat valmiiksi ja toivotettiin tervetulleeksi jo ensimmäiset tuomarit. Viime hetken viilauksien jälkeen otettiin vielä koko jännittyneestä porukasta kuvat. Kahvikupposten jälkeen ensimmäisenä lauteille pääsi Mira Hämäläinen. Hänen jälkeensä tuli meidän muiden vuoro.
Itse olin toisen luokan ensimmäinen kisaaja. Toisessa luokassa suoritukset starttasivat puoli tuntia myöhemmin, joten kerkesin käydä hyvin kokoomassa itseni ja miettimässä vielä kerran mitä aion sanoa. Taisinpa googlata TPS:n viime illan tuloksen, ihan vain varmuuden vuoksi. Jos en keksisi muuta, niin alan avata keskustelua vaikka sitten siitä. Mikrofoni aseteltiin paitaan, paita suoraksi ja sitten vain suorittamaan!
Luokassa minua odotti ostajaa näyttelevä JAMKin opettaja, rivi tuomareita sekä kamerat. Kohtalaisen jännittävä tilanne suorittaa elämän ensimmäistä B2B-myyntikäyntiä! Ideana oli myydä Canon Easy palvelupakettia asiakkaalle myyntiprosessin (aloitus, tarvekartoitus, ratkaisun esittäminen, vasta-argumenttien pyörtäminen ja clousing) mukaisesti. Tilanne alkoi etenemään aika mukavasti omalla painollaan, olin mielestäni hyvin prepannut ja jännitys alkoi hyvin laantua keskustelun käynnistyttyä. Ostajasta tuli heti miellyttävä tunne.
Treeneissä olin alisuoriutunut asiakkaan kuuntelussa, joten painotin avoimien kysymysten kysymistä sekä vastausten kuuntelemista. Tässä tarvekartoituksessa sain selkeän kuvan siitä, miksi asiakas tarvitsee tätä palvelua. Näin ratkaisun esittämisessä arvon perusteleminen ei tuntunut vaikealta, eikä ostaja laukonut mielestäni kovin vaikeita tai yllättäviä vasta-argumentteja. Tämä oli varmasti osin kärkemme hyvän harjoittelun ansiota. Myyntikäynnin clousaamista jännitin etukäteen eniten. Sain kuitenkin buukattua seuraavan kohtaamisen asiakkaan kanssa sekä lähetettyä tarjouksen hänelle.
Oman suoritukseni jälkeen siirryin pääkampuksen Kasvosaliin katsomaan muiden suorituksia. Katsojat kyselivät kisaajilta kysymyksiä ja katsoimme yhdessä kilpailusuorituksia. Kun kaikki kisaajat oltiin saatu Kasvosaliin ja kaikkien suoritukset oli seurattu screeniltä, koitti palkintojen jako.
Kilpailijoiden huikeiden suoritusten päätteeksi, palkittiin tuomareiden arviointeihin pohjautuen kärkikolmikko. Voittajaksi kilpailussa selviytyi Mira Hämäläinen, toiseksi tuli Tuomas Kaleton ja kolmanneksi Johanna Perttala. Canon palkitsi kärkikolmikon digikameroin. Myös MMA ja JAMK muistivat kilpailijoita palkintojenjakotilaisuudessa. Palkintojen jaon jälkeen saimme vielä kaikki puolen tunnin edestä arvokasta palautetta tuomareilta. Kilpailun kaksi parasta, Mira ja Tuomas lähtevät edustamaan JAMKia Turussa järjestettävään Best Seller kilpailuun huhtikuussa!
Käteen kisapäivästä jäi itselleni ensimmäinen B2B-myyntikäynti sekä todella arvokas palaute tuomareilta. Omien heikkojen kohtien löytäminen oli tietysti kivuliasta, mutta ennen kaikkea kisan tärkein anti. Kirjasin sen heti ylös, jotta muistaisin kiinnittää näihin asioihin huomiota myös jatkossa. Lopulta paras myyjä on se, joka ymmärtää kehityksen jatkuvan koko ajan.
Teksti: myyntikärjen opiskelija Tiina Paananen
Valokuvat kilpailusta: Paula Pasanen