Myynnin kärjen merkitys opinnoissa ja työssä
Olen Aarne Urvas, kohta valmistuva kolmannen vuoden tradenomiopiskelija. Olen kuluvan vuoden aikana tehnyt mielenkiintoisia opintoja Myynnin osaaja kärjessä. Samaan aikaan olen jatkuvalla tahdilla tehnyt aktiivista myyntityötä Saunatohtori Oy nimisessä yrityksessä ja myynyt vuoden 2016 syksystä lähtien Keski-Suomen alueella märkätilaremontteja. Märkätilaremontti tarkoittaa perinteisesti talon kylpyhuoneen ja saunan remontoimista. Välillä mukana saattaa olla wc tai kodinhoitohuone. Toisin sanoen samaan aikaan, kun olemme myynnin kärjessä opiskelleet uusia asioita myyntityöhön ja -alaan liittyen, olen jatkuvasti tehnyt konkreettista ja aktiivista myyntityötä.
Moni voi tässä vaiheessa miettiä, mistä syystä olen valinnut myynnin kärjen, jos kerran olen tehnyt ja teen itsenäistä myyntityötä koulun ulkopuolella. Tästä aiheesta myös keskustelimme keväällä 2016 kärjen pääopettajan Päivi Könösen kanssa, kun olin hakemassa kärkeen. Päädyin siihen lopputulokseen, että myyntityössä oppiminen ei lopu koskaan. Siksi päätin hakea kärkeen ja olen ollut todella tyytyväinen päätökseeni.
Kärjessä olemme tutustuneet myynnin teoreettiseen puoleen ja muun muassa lukeneet ja opiskelleet myyntipsykologiaa. Nämä aihealueet, joita opiskelimme vuoden 2016 syksyllä, tukivat erittäin tärkeällä tavalla omaa työtäni. Pystyin samalla jatkuvasti reflektoimaan omaa toimintaani ja myyntityyliäni opiskellessani myynnin teoriaa ja sen psykologiaa. Nämä opit antoivat minulle uusia näkökulmia, joita olen päivittäisessä työssäni hyödyntänyt. Voin todeta, että ne ovat tuottaneet tulosta!
Myyntioppien lisäksi osallistuin vuoden 2017 keväällä Value Selling myyntikilpailuun, jossa tehtäväni oli myydä yritysasiakkaalle Canon Easy-tulostinpalvelua. Itsevarmalla otteella lähdin kisaan mukaan ja ajattelin pääseväni varmasti palkintosijoille. Käynhän jatkuvasti asiakaskäynneillä, jossa käydään oikeiden asiakkaiden kanssa neuvotteluja remonteista.
Sain vedettyä myyntitapaamisen omasta mielestäni hyvällä tasolla, mutta vastoin ennakko-odotuksia, toisin kuitenkin kävi jännittävässä kisatilanteessa. Ne lainalaisuudet, jotka pätevät kuluttajapuolen myynnissä ja joita teen jatkuvasti, eivät suoranaisesti päteneet enää ammattimaisessa B-to-B myynnissä. Pääsin uudestaan nöyrästi oppimaan uusia asioita ja sain arvokasta rakentavaa palautetta tuomareilta. Ilman kärkeä en olisi oppinut työkalupakillisen verran uusia asioita, ja olisin olettanut osaavani varmasti jo kaiken. Siitä syystä, olen itse ollut erittäin tyytyväinen siihen, että olen saanut kuluneen vuoden aikana oppia huikeiden kanssaopiskelijoiden kanssa sekä pätevien opettajien ohjauksessa Myynnin osaaja kärjessä!
Teksti: Aarne Urvas
Kuva: Paula Pasanen