Myyntipsykologian koulutuspäivä – työkaluja myyntiin
Meillä myynnin opiskelijoilla oli mahtava sauma päästä osallistumaan myyntipsykologian valmennuspäivään sekä harjoittelemaan myyntiä tapahtuman osallistujien kontaktoinnissa. Valmennusta oli pitämässä Harri Sjöman, jolla on kymmenien vuosien vankka kokemus niin myynnistä kuin sen valmennuksestakin. Myynnin kokemuksen lisäksi Harri on myös muun muassa NLP-valmentaja.
Odotin valmennukselta konkreettisia vinkkejä ja taitoja, joita pystyisin hyödyntämään tavallisessa arkielämässä, sekä myöhemmin työelämässä. Odotusten toteutumisen lisäksi tapahtuma auttoi myös löytämään uusia näkökulmia myyntipsykologiasta.
Valmennuksessa käytiin läpi laajasti erilaisia aiheita myyntikeskustelun yleisrakenteesta aina aivojen rakenteeseen asti. Valmennus oli monista aiheista huolimatta selkeä kokonaisuus, sillä aiheet tukivat hyvin toisiaan ja auttoivat ymmärtämään, mistä mikäkin asia johtuu. Opin valmennuksessa myös monia uusia työkaluja, kuten kolmimotiivi-teorian, joka auttaa tunnistamaan erilaisia ihmistyyppejä sekä sovittamaan tyyliä toimiessa näiden kanssa. Tästä ja muista oppimistani työkaluista on varmasti apua sekä erilaisissa myyntitilanteissa, että muussakin elämässä.
Yhdessä valmennuspäivässä ei kerkeä kuitenkaan käydä läpi kaikkia aihealueita perusteellisesti jolloin aiheisiin syventyminen jää osittain omalle vastuulle. Tärkeintä on kuitenkin, että tapahtuma herätti uusia ajatuksia ja auttoi oivaltamaan uusia asioita. Kokonaisuutena valmennuspäivä onnistui hyvin, osallistujien välinen vuorovaikutus antoi oman lisänsä koulutukseen, jonka ansiosta aiheisiin saatiin paljon mielenkiintoisia näkökulmia. Suuret kiitokset vielä onnistuneesta koulutuspäivästä kaikille osallistuneille ja erityisesti valmentajalle Harrille. Valmennus auttoi vahvistamaan näkemystäni myyntipsykologian tärkeydestä, lisäksi aiheisiin tutustuminen innosti opiskelemaan aiheesta lisää. Suosittelenkin kaikkia myynnistä kiinnostuneita tutustumaan myyntipsykologiaan ja osallistumaan valmennuksiin, jos sellaiseen on mahdollisuus.
Teksti: myynnin opiskelija Eetu Teräväinen