Opiskelijana JAMKissa – odotukset ja kokemukset myynnin kärjestä
JAMK tarjoaa liiketalouden puolella lukuisan määrän erilaisia kärkiopintomahdollisuuksia, joissa opiskelija kykenee kehittämään omaa osaamistaan jonkin tietyn liiketalouden osa-alueen piirissä. Itse valitsin näistä kärjistä myynnin kärjen, sillä näen omat vahvuuteni soveltuvan tälle alueelle hyvin. Nyt reilun puoli vuotta myynnin kärjessä opiskelleena, olen havainnut valintani osuneen oikeaan. Toinen vieläkin tärkeämpi tekemäni havainto on se, että ei ole olemassa tietynlaista ihmistyyppiä tai standardia millainen sinun tulisi olla pärjätäksesi myynnin maailmassa. Tärkeintä on uskaltaa olla oma itsensä.
Millaista on opiskelu myynnin kärjessä?
Alkuun en oikein tiennyt mitä odottaa ja käsitykseni kärjen sisällöstä olivat suhteellisen hatarat. Muutaman ensimmäisen kärjen tapaamisen jälkeen kuva alkoi selkeytyä. Tajusin, että pääsemme teorian käsittelyn lisäksi ihan oikeasti soveltamaan oppimaamme käytäntöön. Aloitimme viikoittaiset kärkitapaamiset ja huomasimme nopeasti olevamme myös suhteellisen tiivis ja samanhenkinen porukka. Syksyn alussa päätimme kärjen opiskelijoiden kanssa yhdessä, että haluamme opiskella myyntipsykologiaa. Tähän liittyen lähdimme luomaan koulutuspäivätapahtumaa, johon kutsuimme luennoimaan Harri Sjömanin. Tämän koulutustapahtuman mahdollistaminen kuitenkin vaati sitä, että myisimme tapahtumaa myös yrityksille, jotta saisimme katettua kaikki mahdolliset kustannukset. Tämän myötä pääsimme jo käytännössä heti käsiksi käytännön hommiin asiakaskontaktoinnin muodossa.
Harjoitus tekee mestarin, myös myyntityössä
Kontaktoinnissa otimme yhteyttä henkilöihin, jotka työskentelivät pääsääntöisesti myynnin parissa. Kontaktointia varten saimme myös puhelimen ja liittymän. Suunnittelimme ytimekkään myyntirungon, jolla halusimme asian esittää kontaktoitaville henkilöille. Runko oli kuitenkin sellainen, että jokainen kykeni suorittamaan puhelut täysin omalla tyylillään. Varsinainen suorittaminen tuntuikin jännittävän aluksi kaikkia ja hieman myös itseäni, mikä jokseenkin tuntui huvittavalta, sillä itselläni oli kuitenkin jo aiempaa kokemusta puhelimitse asiakkaiden kontaktoinnista. Jännitys muuttui jokaisella nopeasti kuitenkin innostukseksi ensimmäisten puheluiden jälkeen, sillä kaikki tajusivat, että se ei olekaan niin pelottavaa, mitä aluksi luuli. Kontaktointi ei myöskään osaltamme jäänyt pelkäksi yritykseksi, vaan saimme konkreettisia tuloksia tämän avulla. Pääsimme myös kontaktoimaan yrityksiä erilaisille messuille Jyväskylän Paviljonkiin. Näistä tapahtumista vaikuttavin oli ehdottomasti Nordic Business Forumin varjotapahtuma, joka järjestettiin Paviljongin tiloissa. Toinen tapahtuma, jossa kävimme pyörähtämässä (omalla ajallamme) oli Kasvu Open. Molemmissa tapahtumissa oli erittäin paljon yritysten edustusta paikalla ja pääsimme keskustelemaan kasvotusten erilaisten ihmisten kanssa. Myyntipsykologiaa opiskelimme myös lukemalla Petri Parvisen Myyntipsykologia, Näin meille myydään -kirjan. Sen pohjalta kävimme kärjen kesken keskustelua ja purimme yhdessä kirjan eri aihealueita. Myyntipsykologia yleisestikin aihealueena tuntui mielenkiintoiselta ja sen opiskelu antoi itselleni hyvinkin paljon. Myyntipsykologian opiskelu etukäteen antoi myös hyvät valmiudet järjestämäämme koulutuspäivää varten.
Value Selling kisa
Syksyn myötä kärkiporukkamme kasvoi yhä tiiviimmäksi ja tiiviimmäksi. Kärjen tapaamisten lisäksi suunnittelimme omaa toimintaamme myös tapaamisten ulkopuolella, omalla ajallamme. Tämän lisäksi kaikilla kärjen opiskelijoilla oli hyvin samankaltaiset kurssivalinnat, joten näimme toisiamme hyvinkin useasti.
Syksyn lopussa myös oma käsitykseni myynnistä oli muuttunut. En todellakaan osannut odottaa kuinka laaja alue myynti loppupeleissä on ja kuinka syvälle tämän aihealueen syövereihin voi edes päästä. Sain oppia tällä lukukaudella siinä mielessä siis paljon. Syksyn lopussa aloimmekin jo pohtimaan kevään asioita.
Nyt olemme saaneetkin kevään hyvin käyntiin. Osa kärkemme opiskelijoista toteuttavat sponsorihankintaa erääseen Paviljongissa järjestettävään tapahtumaan. Tämän lisäksi kaikki valmistautuvat pikkuhiljaa jo lähestyvään Value Selling -kilpailuun, jossa kärki kilpailee keskenään ja kaksi parasta valitaan jatkamaan Best Seller -kilpailuun Helsinkiin. Kilpailussa meidän tulee myydä Vainu -prospektointisovellus jollekin yritysasiakkaalle. Vainuun olemme alkaneetkin jo tutustua. Odotan itse mielenkiinnolla, että kuka kärjestämme onnistuu tässä parhaiten. Siitä olen kuitenkin varma, että kilpailu on tasaväkinen. Kilpailu antaa myös meille käytännön kokemusta itse myyntityöstä. Tutustu Value Selling kisaan täältä!
Voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että myynnin kärki oli itselleni erinomainen valinta ja innostukseni myyntiä kohtaan on vain kasvanut opintojen edetessä. Jos mietit itse hakevasi myynnin kärkeen, niin sinun ei välttämättä tarvitse olla supliikki myyntitykki, joka möisi vaikka hiekkaa Saharaan. Tärkeintä on valmius tehdä asioita, oma-aloitteisuus, ryhmätyöskentelytaidot ja etenkin se, että uskaltaa olla oma itsensä.
Kirjoittaja, Samuli Halonen