ValueSelling -kilpailu – Pelottaako?
Anteeksi mitä? Ai että minä olisin osallisena myyntikilpailuun? Vielä pari vuotta sitten olisin nauranut itselleni, nyt se on todellisuutta ja odotan sitä vielä innolla. Kun päätös kilpailuun osallistumisesta lähestyi, pohdin, mitä oikein tekisin. Koin kilpailun selvästi mukavuusalueeni ulkopuoliseksi asiaksi: myydä nyt asiakkaalle tuomareiden ja kameran edessä, samalla pitäisi vielä kilpailla parhaimmista sijoituksista. Lopulta päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja osallistua kilpailuun.
Kilpailussa pääsen soveltamaan aiemmin oppimaani teoriaa hyvin käytännönläheisellä tavalla. Harjoittelemme kilpailua varten sparraamalla toisiamme, harjoittelemalla myyntispiikkiä sekä pureutumalla myyntiprosessin syvyyksiin, miksi mikäkin kokonaisuus todellisuudessa on osana prosessia ja miten ne hyödyttävät lopputulokseen pääsemisessä. Kisaan valmistautumisen aikana palasia loksahteli paikalleen ja monet kysymykset saivat vastauksensa – käsitän ja opin asioita ensin kokonaisuuksiin tutustumalla ja vasta sitten yksityiskohtiin pureutumalla. Koen kilpailun olevan tärkeänä osana oppimistani ja se on jo nyt antanut enemmän kuin osasin odottaakaan koko kilpailulta. Silti, kilpailu on vasta edessä.
Yhteishenki ja sparraamisen tuoma energia näkyy ja kuuluu meissä myynnin kärkiopiskelijoissa, kun toinen toisiamme motivoimme ja haastamme parempiin tuloksiin. Hitsaudumme yhä tiiviimmäksi ryhmäksi ja opimme jatkuvasti toisiltamme. Sanotaanhan sitä, että pieni kilpailu kasvattaa tuloksia ja selvästi se toimii myös oppimisessa! Suuressa roolissa valmistautumisessamme näyttelee myös kärkiopettajamme Päivi Könönen, jolta saamme energiaa ja toinen toistaan parempia näkökulmia tekemiseemme.
Kilpailuun valmistautumisen ja myynnin kärjessä opiskelun tiivistäminen kolmeen sanaan on helppoa:
yhteishenki – oppiminen – #raukkaudestalajiin
Mikä ihmeen Value Selling -kilpailu?
Kyseessä on Jyväskylän ammattikorkeakoulussa toteutettava myyntikilpailu. Se on osana maanlaajuista Best Seller Competition 2018 -kilpailua, joka on suunnattu korkeakoulutasolla myynnin parissa opiskeleville henkilöille. Paikallistasolla kilpaillaan finaaliin pääsystä, tänä vuonna myymällä parhaansa mukaan myynnin prospektointityökalua Vainua henkilöstövuokraukseen ja rekrytointiin erikoistuneelle yritykselle. Paikalliskisojen kaksi parasta pääsee Helsingissä järjestettävään finaaliin näyttämään taitonsa.
Kirjoittaja: myyntikärjen opiskelija Oskari Smeds