Opiskelija, brändää itsesi! Vinkit henkilöbrändin luomiseen

Mitä on henkilöbrändi? Ennakkoluulot henkilöbrändiä voivat olla voimakkaita. Tarkoittaako itsensä ja oman osaamisensa brändääminen itsensä jalustalle nostamista ja muovista oman osaamisensa liputtamista? Eihän se ole sallittua. Miksi meidän pitäisi avata suumme ja ryhtyä hankkimaan tykkäyksiä postauksiimme esimerkiksi sosiaalisessa mediassa?

On aika unohtaa vaatimattomuus ja ottaa kaikki irti omasta henkilöbrändistä ja sukeltaa verkostoihin. Opiskelijan näkökulmasta verkostojen rakentaminen jo opiskeluvaiheessa antaa loistavan mahdollisuuden saada näkökulmia omaan tulevaisuuteen. LinkedIn tarjoaa näkökulmia eri toimialoihin ja henkilöihin niiden takana. Oman henkilöbrändin rakentaminen jo opiskeluvaiheessa ei ole vain tärkeää, vaan muuttuvassa työelämässä jo ehdoton vaatimus. Tulevaisuuden työnhakijana oma harjoittelu- tai työpaikka voi löytyä esimerkiksi LinkedInin verkostojen kautta. Jos olemme luoneet oman asiantuntijastatuksen, ja nimemme jopa muistetaan, voi oman henkilöbrändin rakentaminen tuoda paikan unelmatyössä.

Henkilöbrändin rakentamisessa ei ole yhtä ja oikeaa tapaa. Alustana voivat toimia erilaiset sosiaalisen median kanavat tai sitten pelkkä LinkedIn. Tärkeää on kuitenkin löytää oma sävel ja tyyli erottua. Yksilöllisyys on sallittua. Rakentamisessa ei tule pelätä virheitä, päinvastoin. Ne ovat sallittuja ja hyväksyttyjä. Rohkeus ja asioihin tarttuminen ovat tässä tärkeimpiä. Mitään ei synny, jos ei lähde kokeilemaan ja oivaltamaan asioita. Omassa asiantuntijabrändissä tulee tähdätä siihen mitä olet ja miksi haluat tulla. Postauksista välittyy oma osaamisemme ja arvomaailmamme.

Asiantuntijaverkostot tarjoavat rikkaita moniammatillisia näkemyksiä, sparrailua, vinkkejä ja havaintoja. Sieltä voi poimia vinkkejä opinnäytetyöhön tai mahdollisesti jopa uusia liikeideoita ja yhteistyökumppaneita. Verkko on tänä päivänä jokaista ihmistä lähellä. Ensimmäisenä aamulla avaamme puhelimen ja selaamme uutiset, sekä sosiaalisen median. Meillä on kaikilla työkalut asiantuntijabrändin rakentamiseen. Ihmiset kiinnostavat ihmisiä ja tarinat herättävät aina mielenkiintoa.

Asiantuntijatehtävissä henkilöbrändin merkitys korostuu jatkuvasti. Kilpailemme osaamisellamme, mutta enenevässä määrin persoonallamme. Mitä korkeamman statuksen ja vaativamman vastuun työstä on kyse, sitä enemmän merkitsee se, millainen brändi liittyy persoonaamme. Käytännössä kyse on siitä, millainen maine henkilöllä on. Millä tavalla näyttäydyt työmarkkinoilla sekä työnantajien että kollegoiden silmissä? Kuka olet ja millaisia arvoja edustat? Kuten mikä tahansa brändi, onnistunut henkilöbrändi vetoaa tunteisiin. Tärkeintä on löytää oma tapa erottua muista hakijoista.

 

Julia Lähteenkorva, HR-kärjen opiskelija

Erika Hast, HR-kärjen opiskelija, Teatteriohjaaja FM