Brändikärjen yritysvierailureissu Helsingissä

Brändikärki Helsingissä

Brändikärjen kevätlukukausi lähti vauhdikkaasti käyntiin, kun kahdeksan hengen tiimimme otti suunnakseen Helsingin yritysvierailureissun merkeissä. Olimme etukäteen sopineet tapaamiset kolmeen erilaiseen, mutta kiinnostavaan yritykseen: Makia Clothing, TBWA\Helsinki ja Pernod Ricard. Reissu oli kokonaisuutena mieleenpainuva, sillä vierailut antoivat paljon uutta tietoa ja erilaisia näkökulmia. 

Makia Clothing

Kärjen ensimmäisenä kohteena oli Makia Clothingin toimisto, joka sijaitsi meren äärellä Katajanokassa. Sijainti sopii loistavasti Makialle, sillä tuotteissa on hyvin vahvasti läsnä meri ja satama. Perehdyimme syksyllä kärjen kanssa eräällä opintojaksolla Makian brändiin ja olikin kiinnostavaa syventää omia havaintoja yritysvierailun avulla.  

Makialla saimme kuulla kahvikupposten äärellä brändin alkuajoista, nykyhetkestä ja hieman myös tulevaisuuden suunnitelmista. Makia oli uudistanut brändiään kaksi kertaa ja juuri tapaamisen aikoihin tammikuussa oli tulossa uusi uudistuminen. Alkuaikoina Makia halusi herättää huomiota erikoisemmilla kampanjoilla. Tästä uudistunut Makia keskittyi selkeämpään linjaan, joka onkin tutumpaa suuremmalle väestölle. Tämänhetkinen Makia on kolmannen uudistumisen lopputulos, jossa keskitytään entistä enemmän Makian sloganiin: ”Through the rough seas”. Siinä kiteytyy hyvin se, että tuotteiden halutaan olla kestäviä ympäristöystävällisellä tavalla. 

TBWA\Helsinki

Makia Clothingin jälkeen suuntasimme kohti TBWA:ta, joka on maailmanlaajuinen markkinointitoimisto. TBWA\Helsinki on suurin sekä eniten palkintoja ansainnut mainostoimisto Suomessa, ja muun muassa tästä syystä odotimmekin innolla, että pääsisimme kuulemaan TBWA:sta sekä heidän toteuttamistaan töistä.

TBWA\Helsingin tilat oli hauskasti toteutettu, sillä saavuimme vastaanottotiskin luo liukuportaita pitkin, jotka olivat jääneet entisen ruokakaupan ajoilta. Kokoushuoneet oli sisustettu eri teemojen mukaisesti, ja meidät ohjattiinkin puutarha-tyyliseen kokoushuoneeseen, jossa saimme nähdä videoesityksen TBWA\Helsingin toteuttamista kampanjoista ja kuulla taustatarinaa niiden toteuttamisesta. Meille kerrottiin myös, miten markkinointitoimistojen työ on muuttunut yksittäisten kampanjoiden toteuttamisesta jatkuvaan yhteistyöhön asiakkaan kanssa.

Pernod Ricard

Viimeinen yritysvierailukohteemme oli Pernod Ricard. Pernod Ricard Finland on Suomen alkoholimarkkinoiden toiseksi suurin toimija ja osa ranskalaista Pernod Ricardia, joka puolestaan on maailman toiseksi suurin alkoholiyhtiö. Yritys on myös sitoutunut vastuullisuuteen ja toteuttaa tätä muun muassa edistämällä vastuullista alkoholinkäyttöä sekä noudattamalla markkinoinnin eettisiä sääntöjä. 

Saavuimme hissillä ylös yrityksen tiloihin. Myös Pernod Ricardilla oli omannäköisensä toimistotilat, jotka sopivat yrityksen brändiin. Toimistolla oli muun muassa eri tuotteisiin keskittyneet kokoushuoneet sekä tyylikäs “pulloseinä”.  Myös erääseen kokoushuoneeseen sijoitettu baaritiski palvelee hyvin yrityksen brändiä.

Toimialansa vuoksi mainonta on hyvin rajoitettua lainsäädännöllä, mikä vaikeuttaa Pernod Ricardin markkinointia ja vaatii heiltä todella luovia ratkaisuja. Olikin mielenkiintoista kuulla, minkälaisia ratkaisuja mainontaan on keksitty, kun perinteisiä markkinointikanavia ei voida käyttää. Yrityksen jokaisella tuotteella on myös oma brändinsä, jonka ympärille luodaan esimerkiksi markkinointikampanja.

Kaiken kaikkiaan Helsingin reissumme oli mieleenpainuva ja tapahtumarikas. Yritysvierailut konkretisoivat hyvin koulussa opittuja asioita, ja tästä olikin hyvä aloittaa kevään opinnot!