Mitä hyötyä on brändistä? 3 näkökulmaa brändin merkityksestä

Brändi voi olla yritys, tuote, henkilö, kohde, tapahtuma, kaupunki – you name it! Brändi heijastuu kaikkeen ja se on aina läsnä. Tästä syystä se on meidän jokaisen asia toimialaan katsomatta. Brändi on käsitteenä hyvinkin laaja ja siihen vaikuttaa monet yksityiskohdat.

Pyrimme kiteyttämään vuoden aikana oppimamme asiat yksinkertaisiksi kokonaisuuksiksi ja ottamaan huomioon myös sen, että näkökulmat voisivat sopia mihin tahansa brändiin. Esimerkkeinä käytimme kolmea erilaista brändiä: tuote, henkilö ja tapahtuma. Tässä lopputulos.

Brändi tuo vahvistusta

Brändin merkitys lähtee tunnettuudesta, koska se vahvistaa omaa asemaa. Brändi luo turvaa, mikä auttaa pysymään markkinoilla sekä pitämään mahdolliset uudet kilpailijat poissa. Toisaalta myös vaikeiden aikojen tai kriisin kohdatessa vahva brändi auttaa pysymään pinnalla. Nykypäivänä tarvitaan muuntautumiskykyä monikanavaisessa ympäristössä, ja siinä auttaa brändi sekä sen tarina. Brändin avulla voidaan vedota tunteisiin ja järkeen, joita molempia tarvitaan vahvan brändin luomisessa.

Fazerin Sininen: Fazerin Sininen on tunnettu klassikkobrändi. Se tuotiin markkinoille jo vuonna 1922, ja on edelleen suomalaisten suklaasuosikki. Sininen pakkaus on ollut alusta saakka maitosuklaan tunnus sekä takuu laadusta, ja nämä ovat säilyneet pinnalla nykypäivään asti. Fazerin Sininen on vakiinnuttanut asemansa suklaamarkkinoilla sekä suomalaisten sydämissä. Fazerin Sininen vetoaa tunteisiin nautinnon kautta, ja se myös yhdistetään yhdessä vietettäviin hetkiin. Näiden lisäksi Fazer vetoaa myös järkeen tuotteidensa laadun sekä viestintänsä avulla tarttumalla ajankohtaisiin aiheisiin.

Sampo Kaulanen: Tavallisesta kyläkauppiaasta Äkäslompolosta on tullut koko kansan tuntema henkilö. Kaulanen teki itsensä lisäksi tunnetuksi oman kauppansa, josta käytetään nimeä Jounin kauppa. Kaulanen on onnistunut hyödyntämään sosiaalista mediaa omaperäisellä tavalla ja vahva brändi on auttanut myös kriisien aikana. Kaulanen vetoaa tunteisiin olemalla helposti samaistuttava, ja järkeen puhumalla myös yhteiskunnallisista aiheista.

Ruisrock: Turun Ruissalossa juhlittava Ruisrock on yksi Suomen johtavista ja vanhimmista kulttuuritapahtumista, joka on saavuttanut suuren suosion suomalaisen festarikansan joukossa. Ruisrock on onnistunut kääntämään myös vuosien saatossa haasteet voitoksi ja nykyään festivaali on suositumpi kuin koskaan ennen. Ruisrock vetoaa tunteisiin musiikkitarjonnallaan ja yleisellä tunnelmallaan, ja järkeen ympäristöystävällisyydellä ja tarjoamalla ihmisille elämyksiä.

Brändi auttaa erottautumaan

Brändi on erinomainen keino erottautua kilpailijoista, ja tuoda kilpailuetua. Brändiin yhdistettävät asiat auttavat asiakkaita tunnistamaan sen. Erottumisen avulla brändi voi myös uudistaa tai muokata omaa toimialaansa. Kun voidaan erottautua ja tarjota lisäarvoa ihmisille, brändi saa luotua pitkäaikaisia suhteita, ja juurikin tämä muodostaa kilpailuedun.

Fazerin Sininen: Fazerin Sininen on ollut monta vuotta peräkkäin Suomen arvostetuin tuotemerkki. Fazerin käyttämä sininen väri on myös rekisteröity tavaramerkkirekisteriin, ja tämä on Suomessa ensimmäinen kerta, kun väri rekisteröidään tavaramerkiksi. Se kertookin siitä, miten vahvassa asemassa Fazer on, kun pelkkä sininen väri yhdistetään siihen. Värin lisäksi Fazeriin yhdistetään vahvasti maku ja suomalaisuus. Kauppojen makeishyllyistä iso osa on Fazerin sinisen värin peitossa, ja perinteinen Fazerin Sininen valikoituu monien ostoskoriin. Tästä syystä uusien kilpailijoiden onkin vaikea tulla markkinoille.

Sampo Kaulanen: Kaulasen omistama Jounin kauppa kuuluu K-Market-ketjuun, mutta tämä ei monelle tule edes mieleen kauppaa ajatellessa. Kaulanen onkin onnistunut oman brändinsä avulla erottamaan itsensä ja kauppansa muista K-Marketeista tai niiden kauppiaista. Kaulaseen yhdistetään vahvasti esimerkiksi Lappi, yrittäjyys sekä rohkeus. Kaulasen esimerkin myötä monet muut kaupat ovat myös huomanneet sosiaalisen median ja erottautumisen hyödyt.

Ruisrock: Ruisrock on saavuttanut arvostetun aseman festivaalikävijöiden ja artistien keskuudessa. Siihen yhdistetään esimerkiksi hyvä sää, Ruissalo, meri ja hauskanpito. Ruisrock on nykyään paljon suurempi kuin vain musiikkifestivaali ja tarjontaan kuuluu myös muuta tekemistä ja näkemistä. Tapahtuma onkin onnistunut erottautumaan muista kilpailijoista, eikä sitä voida suoraan verrata muihin festivaaleihin.

Brändi luo lisäarvoa

Brändin avulla on mahdollisuus sellaiseen houkuttelevuuteen, jonka kautta voidaan saavuttaa asiakasuskollisuutta. Tämän myötä brändi koetaan myös laadukkaaksi ja turvalliseksi valinnaksi. Lisäarvon ansiosta voidaan pyytää korkeampaa hintaa, koska ihmiset ovat valmiita maksamaan hyvästä brändistä. Lopulta brändin avulla voidaankin saavuttaa markkinajohtajan asema omalla toimialalla.

Fazerin Sininen: Fazerin Sininen on hyvä esimerkki siitä, kun vahva brändi saavuttaa markkinajohtajan aseman omalla toimialallaan, ja pitää asemaansa yllä vuodesta toiseen. Perinteisen maitosuklaalevyn rinnalle on kehitetty muitakin makuja, mutta Fazerin Sininen pysyy edelleen suomalaisten ykkössuosikkina. Klassikkosuklaa koetaankin laadukkaaksi tuotteeksi, joka on hyvä herkkupäivän valinta kerta toisensa jälkeen.

Sampo Kaulanen: Kaulasen tunnettavuus on tuonut hänelle runsaasti seuraajia sosiaalisessa mediassa. Ihmiset myös haluavat Äkäslompoloon päästäkseen Jounin Kauppaan ja tavatakseen Kaulasen. Suosion avulla Kaulanen on saanut erilaisia yhteistyöprojekteja, päässyt tosi-tv-ohjelmiin ja hänestä on tehty omakin tv-ohjelma. Esimerkiksi yhteistyöstä Kaulanen voi pyytää suurempaa palkkiota brändinsä takia. Suosio on kasvattanut myös Jounin Kauppaa – se on pinta-alaltaan Suomen suurin K-Market.

Ruisrock: Ruisrock-liput löytyvät nykyään jo monien joululahjalistalta, jolloin on julkaistu vasta pieni osa artisteista. Festivaali onkin niin menestynyt, että sen tarjonnan laatuun luotetaan ja liput uskalletaan ostaa jo hyvissä ajoin. Suosio näkyy myös siinä, että lippujen hinnat ovat nousseet vuosi vuodelta. Kaiken tämän kautta festivaali on nykyään monen ihmisen kesän kohokohta.

 

Tiivistettynä brändi auttaa markkinoilla vahvan aseman luomiseen, erottautumiseen ja siellä pysymiseen. Brändäys itsessään vaatii selkeän strategian ja pitkäjänteistä toimintaa, mikä palkitsee myöhemmin.

Brändäyksen maailmaan pääset syventymään lisää BRAND IT –tapahtumassa 10.4.2019. Lue lisää tapahtumasta Facebookissa: https://www.facebook.com/BrandIttapahtuma/ 

 

Elli-Noora Korhonen & Essi Konu, Brändikärki 2018