Brändikärjen yritysvierailu part 1

 

Tänä keväänä yritysvierailumme kohteeksi valikoitui kolme täysin erilaista ja mielenkiintoista organisaatiota; designtoimisto Bond Agency, pienpanimo Fat Lizard sekä teleoperaattori Elisa Oyj. Torstain varhaisilla aamun tunneilla matkamme starttasi kohti Helsinkiä.

 

 

BOND AGENCY

Katajanokassa sijaitsevan Bond Agencyn toimisto oli ensimmäinen kohteemme. Muutaman väärän käännöksen ja ylimääräisen juoksuaskeleen jälkeen selvisimme minuutilleen aikataulussa merisen maiseman äärellä sijaitsevalle designtoimistolle.

Bond Agencyn toimistossa tiivistyi helsinkiläinen, moderni ja rento tunnelma. Henkilökunnasta huokui sen sijaan nuoruus, kansainvälisyys ja luovuus. Pääsimmekin tutustumaan tarinaan designtoimiston takana, ja kuulemaan kiehtovia case -esimerkkejä.

Bondin nimi viittaa siteeseen, joka asiakkaan kanssa pyritään luomaan. Designtoimiston periaatteista nousi esille myös mm. se, ettei toimiston tyyliin kuulu hierarkia, vaan kollektiivisuus ja yhteistyö. Tutuksi tuli myös ’’Dive’’ -käsite; uuteen prosessiin sananmukaisesti sukelletaan saman tien, eli toisin sanoen mennään suoraan asiaan.

Tästä designtoimistosta löytyy monenlaista osaamista, ja esityksessä nousikin esille, kuinka nykypäivänä kysyntä kasvaa kohti toimistoja, joilta löytyy osaamista monelta alalta; näin lyödään monta kärpästä yhdellä iskulla.

 

 

Fat Lizard

Matka jatkui metrolla kohti Espoon Otaniemeä, jossa pääsimme tutustumaan pienpanimo Fat Lizardiin. Aluksi saimme kierroksen panimon tiloihin, joissa vahvan maltaan tuoksussa valmistusprosessi oli juurikin käynnissä.

Panimokierroksen jälkeen pääsimme maistamaan itse tuotteita samalla, kun kuulimme panimon historiasta ja noususta. Saimme muun muassa selville, kuinka haastavalla alalla toimiva yritys on päässyt kohoamaan kilpailijoiden rinnalla, ja mistä panimon mielenkiintoinen nimi on syntynyt. Fat Lizardilla toimitaan sydän edellä, ja siitä onkin muodostunut enemmänkin elämäntapayritys. Nimellä ei myöskään ole suurta ja koristeltua tarinaa; sympaattinen lisko syntyi sanojen leikittelystä ja niiden yhdistelemisestä.

Pienpanimon toiminnasta ja sen omistajista paistaa läpinäkyvyys ja aitous. Neljällä rennolla kaverilla on kipinä valmistaa timanttista tavaraa. Laadusta ei Fat Lizardilla lähdetäkään koskaan tinkimään, ja tämä näkyi vahvasti jokaisessa maistamassamme tuotteessa. Priimaan tavaraan päästään intohimolla ja halulla tehdä asiat kunnolla.

Yrityksen esittelyssäkään ei paljoa jäykistelty. Rennossa tunnelmassa vietetty mielenkiintoinen jutustelu pääsikin venymään jopa yliajalle, ja tuli aika jatkaa matkaa kotiin tuomisten kera kohti yhteistä illanviettoa.

 

 

Tapahtumarikas torstai toi meille paljon inspiroivia hetkiä kahdelta erilaiselta organisaatiolta. Innostavaa oli huomata, kuinka molemmissa yrityksissä oli ihmisiä monenkirjavilla taustoilla. Täytyy olla vain rohkeutta tehdä ja yrittää. Kaiken kaikkiaan opettavainen päivä antoi yllin kyllin energiaa ja tarmoa tulevaan. Tästä olikin hyvä jatkaa kohti perjantain ohjelmaa, josta lisää seuraavassa postauksessa.

 

Anna Väänänen, Brand Builders’19