Käytäntöä ja teoriaa brändiopinnoista

JAMKin kärkiopiskelijoiden projekti Makian lippulaivamyymälän suunnittelemiseksi]

Ensimmäinen lukuvuosi kärkiopintoja on nyt takana päin. Kärkiopintoihin oli tänäkin vuonna paljon hakijoita ja esimerkiksi brändikärkeen valittiin tänä vuonna seitsemän opiskelijaa, joista kaksi onnekasta olemme me. Innostuksemme markkinoinnin monipuolisuutta kohtaan syttyi perusopinnoissa, ja tiedonjanomme brändäystä kohtaan on vain lisääntynyt kärkiopintojen aikana.

Mutta mitä brändikärki on meille oikeastaan antanut? Yhteistä tekemistä, erilaisia projekteja, tuskaa ja onnistumisen iloa, yhteyksiä useiden yritysten markkinointivastaaviin, paljon monipuolista näkemystä ja osaamista markkinoinnista ja brändäyksestä sekä tietysti oman kärjen porukan, jonka kanssa jakaa tämä kaikki.

Monipuoliset brändikurssit ovat mahdollistaneet myös käytännön kautta oppimisen erilaisten yritysyhteistöiden kautta, joista saimme korvaamatonta tukea teoriassa oppimiseen. Esimerkkinä voimme kertoa kärkiopintojemme suurimman yksittäisen kokonaisuuden, nimittäin muotikärjen kanssa yhteistyössä tehdyn projektin. Pääsimme tekemään suunnitelman Makia Clothing Oy:n mahdollista lippulaivamyymälää varten.

Kartoitimme myymälän kannattavuutta, asiakkaiden ostomieltymyksiä, kilpailutilannetta ja Makialle sopivinta myymälämallia. Pääsimme myös miettimään myymälän valikoimaa, sisustusta ja lisäpalveluita asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Teimme esimerkiksi kyselytutkimuksia niin Jyväskylässä kuin Helsingissäkin, mallinsimme myymälää 3D-kuvien avulla ja valikoimme myymälän tuotteita. Eli tosi monipuolista ja käytännönläheistä hommaa.

Projektissa tuli monenlaisia käänteitä, jotka vaativat koko tiimiltä joustavuutta ja uusiin tilanteisiin sopeutumista. Projektin aikana koettiin jyrkkiä ylä- ja alamäkiä, paljon turhautumista ja osaamattomuutta, mutta myös paljon onnistumisia, uuden oppimista ja hyviä aikaansaannoksia. Projektin loppuvaiheessa Makian nenän eteen vapautui huikean hyvä liiketila, jota he eivät voineet ohittaa. Pistimme projektiin vauhtia ja kokosimme yhteen selvittämämme asiat, joista voisi olla Makialle hyötyä myymälän avaamisessa. Makian lippulaivamyymälä avattiin 5.5.2017 Helsingin Lasipalatsiin. Tämän jälkeen viimeistelimme vielä lopullisen projektimme, jonka olimme todellisten – työelämässäkin monesti vastaan tulevien nopeiden muutosten vuoksi muovanneet sopimaan uutta tilannetta vastaavaksi. Lopulta annoimme Makialle kattavan paketin tietoa myymälän avaamisesta Helsingin ulkopuolelle.

Viikko avajaisten jälkeen matkasimme Helsinkiin Makian toimistolle esittämään projektin lopulliset tulokset. Makian toimisto on vastikään muuttanut Punavuoresta Katajanokkaan, aivan meren rantaan, punatiilisen rakennuksen ylimpään kerrokseen. Toimistosta avautuva maisema merelle ja satamaan jatkavat hyvin Makian merihenkistä teemaa. Luonnonvaloa tulvi sisään suurista ikkunoista ja koko Makian tiimi työskenteli samassa tilassa. Pääsimme esittämään projektin aikaansaannokset toimiston neuvottelutilassa Makian edustajalle. Turhaan olimme jännittäneet miten esitys tulee sujumaan, sillä koko tiimi hoiti esityksen erittäin mallikkaasti! Päivän päätteeksi pääsimme vielä tutustumaan Makian uunituoreeseen lippulaivamyymälään. Oli antoisaa kuulla, miten kaikki oli toteutettu nopealla aikataululla, miten avajaiset olivat sujuneet ja kuinka päätökset oli tehty. Tietysti oli kivaa päästä myös hypistelemään Makian tuotteita! Palattuamme Helsingistä, junassa istui kymmenkunta lopputulokseen tyytyväistä, ja omasta kädenjäljestään ylpeää opiskelijaa, sillä olimmehan juuri saaneet esitettyä useiden kuukausien tutkimustyön ja analysoinnin tulokset Makialle.

JAMK muoti-ja brändikärjen opiskelijat Makian toimistolla
Brändi- ja muotikärjen opiskelijoita Makian toimistolla

Koko brändikärjen puolesta voimme todeta, että vuosi on ollut todella antoisa. Brändäyksen opiskelu on toisinaan tuntunut enemmän harrastukselta kuin työltä, koska innostus oppia lisää on niin valtavan suuri. Yhteistyö muotikärjen kanssa mahdollisti monipuolisemman ja kokonaisvaltaisemman projektin. Ilman muotikärjen osuutta moni asia olisi meiltä brändikärkiläisiltä jäänyt huomiotta, ja myös toisinpäin.

Nyt on kuitenkin aika antaa aivojen levähtää hetki, ja sisäistää kaikkea minkä olemme tänä vuonna teorian kautta lukeneet ja käytännön kautta oppineet. Syksyllä meitä kaikkia odottaa hieman eri haasteet, osaa vaihto-opinnot lähellä, toisilla kaukana, joku jatkaa brändikursseja JAMKissa tai ahertaa projektien ja harjoittelun parissa ja yksi palauttaa jo opinnäytetyönkin. Opintonsa saa rakentaa juuri sellaiseksi kuin itse haluaa, eikä muuten tylsää tule olemaan missään vaiheessa.

Mutta ensin biitsille ja mökille rentoutumaan.

Eveliina Katainen ja Maria Mäkitalo,
Liiketalous, brändikärki

Kuvat: Anna Toivanen

Lue lisää brändikärjestä