Robots on Stage

Robotit herättävät kiinnostusta ja ovat paljon esillä eri medioissa. Usein robotti vielä mielletään fyysiseltä rakenteeltaan ihmisen oloiseksi humanoidirobotiksi.

Robotti voi kuitenkin olla esim. yksittäinen nivelvarsi, lennokki, lattialla liikkuva mobiililaite jne. Yhteistä roboteille on, että niiden liikettä voidaan ohjata ohjelmallisesti ja erilaisten antureiden avulla ne pystyvät havainnoimaan ympäristöä. Teollisuuden tuotantolinjoilla robotteja on käytetty pitkään. Robotit ovat kuitenkin siirtymässä lähemmäksi meidän jokaisen arkea. Mobiilirobotit kuljettavat kirjoja kirjastossa, terveyskeskuksen vastaanotossa meitä palvelee humanoidirobotti, kodin turvallisuutta valvotaan robotiikan avulla, lapset leikkivät erilaisilla roboteilla…

Teollisuusrobottien käyttäminen vaatii yleensä erityisosaamista. Toisena ääripäänä voidaan mainita kodeissa käytettävät pölynimuri- ja ruohonleikkuurobotit, jotka ovat jo valmiiksi konfiguroitu ja ohjelmoitu. Robotin toimilaitteiden ja antureiden sekä ohjelmoinnin tunteminen mahdollistaa robotiikan monipuolisemman hyödyntämisen ja luo myös uusia sovelluskohteita ja käyttömahdollisuuksia robotiikalle. Jonkin asteinen robotiikan tunteminen voi tulevaisuudessa olla kansalaistaito.

Vuonna 2016 julkaistiin Valtioneuvoston periaatepäätös älykkäästä robotiikasta ja automaatiosta. Siinä on yhtenä tavoitteena, että älykkään robotiikan ja automaation monialainen ja tietoturvallinen kehittäminen ja siihen liittyvä osaaminen nousevat jatkossa Suomen valteiksi. Tulemme siis tarvitsemaan tulevaisuudessa paljon tämän aihepiirin parissa työskenteleviä ammattilaisia. Suurin potentiaali löytyy toki nuorista.

Saimme Ulla Tuomisen säätiöltä rahoitusta Robots on Stage -hankkeeseen, jonka tavoitteena on herättää nuorten kiinnostusta robotiikkaan. Tahtotilana on myös saada yhä useampi nuori valitsemaan oppimispolkunsa robotiikan ja ohjelmoinnin alalta. Tarkoituksena on myös antaa uusia ideoita robotiikan ja ohjelmoinnin opetukseen peruskouluissa ja toisen asteen opetuksessa sekä antaa opetushenkilökunnalle eväitä tekniikankynnyksen madaltamiseen ja myös tyttöjen innostamiseen tekniikan alalle.

Tähän tarkoitukseen hankimme pieniä liikuteltavia demonstraatiorobotteja, joiden ympärille rakensimme erilaisia sovelluksia käytännönläheisine esimerkkeineen ja tehtävineen. Näitä robotiikka ympäristöjä käytämme robopajoissa, jotka voidaan toteuttaa demonstraatioympäristöjen esittelypisteinä tai käytännönläheisinä työpajoina, joissa on enemmän aikaa perehtyä laitteisiin ja ohjelmointiin.

Opiskelijat suunnittelivat kanssamme harjoituksia ja demonstraatioita erilaisten robottien käyttöön. Muutaman esimerkkinä voidaan mainita: Dobot-nivelvarsirobotti piirtää käsin piirretyn kuvan uudelleen, NAO-humanoidirobotti tunnistaa logoja ja vastailee kysymyksiin, FABLE robottihaastaa ratkaisemaan kuulalabyrintin, Lego Mindstorms EV3 seuraa viivaa ja liikkuu labyrintissa, Alphabot-mobiilirobotiin liikkeitä pääsee seuraamaan senkameran avulla jne.

Robopajan ensimmäinen testi oli JAMK tutuksi -päivä (9.11.). Silloin JAMKin pääkampus oli täynnä keskisuomailaisten toisen asteen koulujen opiskelijoita tutustumassa JAMKin koulutustarjontaan. Meillä oli käytävällä oma robottiympäristöjen esittelypiste ja myös videokuvaa teollisuusroboteista. Toiminnalliset demot herättivätkin kiinnostusta ja niiden ympärillä parveili paljon opiskelijoita. Seuraavana osa robottiympäristöissä pääsi hieman erilaiseen ympäristöön Smart Factory messuille (20.-22.11.) Jyväskylän Paviljonkiin. Tässä tapauksessa kohderyhmä oli aika erilainen. Lego Mindstorms EV3 ajeli labyrintissa, jonka yhteydessä oli myös teollisuuskäyttöön tarkoitettu UR-yhteistyörobotti. Humanoidirobotit NAO ja Alpha pysäyttivät monen ohikulkijan. Messujen jälkeen muutama robotti pääsi viihdyttämään Lapsi mukaan töihin -päivänä (23.11.). Tätä innostuneempaa yleisöä harvoin löytyy.

Seuraava ponnistus oli Muuramen robotiikkapäivä (29.11.). Saimme käyttöömme kokopäiväksi Muuramen lukion kahvion, johon rakensimme robotiikkaympäristömme. Tilaan oli koko päivän ajan vapaa pääsy ja siellä vaeltelikin mukavasti porukkaa. Samassa yhteydessä järjestimme lyhyen VEX IQ-robotti koulutuksen. VEXIQ on robotiikan kehitysalusta, jota voidaan käyttää robotiikan opiskeluun jo alakoulussa. Mäkelänmäen koululle kyseinen robotti päätyi Teknologiateollisuuden lahjoituksena.

Koulutukseen osallistui kaksi Mäkelänmäen alakoulun oppilasta ja opettajaa. Taas todettiin, että lapset ovat todella nopeita ottamaan uusia tekniikoita haltuun ja myös aidosti kiinnostuneita niistä. Pääsimme pitämään myös yhden robotiikanoppitunnin lukiolaisten kyberturvallisuus-kurssin puitteissa. Tästä jäi tunne,että aihepiiri aidosti kiinnosti oppilaita. Päivän aikana oli käynnissä myös pieni kilpailu, jossa tarkoituksena oli ideoida uusia käyttökohteita yhteistyörobotille. Vastauksia tulikin ihan mukavasti ja pääsimme antamaan onnekkaalle voittajalle Sphero – Star Wars -robotin. Kokonaisuudessaan päivä onnistui mukavasti ja robotit herättivät kiinnostusta.

Robots on Stage hanke loppuu vuoden 2018 lopussa. Meillä on nyt käytössä hyvä liikuteltava laitteisto sekä valmiita harjoituksia ja demoja. Muutamat pienoisrobotit ovat vielä myös odottamassa käyttöönottoa. Tavoitteenamme on jatkaa robopajojen toimintaa. Yksi käyttökohde tulee olemaan Robo Countryside -hanke, jonka kohderyhmänä ovat maaseudun nuoret ja ikääntyneet sekä työikäiset. Ajatuksena on myös hyödyntää ympäristöjä JAMKin koulutustarjonnassa. Niiden avulla muutkin kuin tekniikan alan opiskelijat pääsevät mukavasti tutustumaan robotiikkaan.

-Sirpa Hukari, lehtori, Jyväskylän ammattikorkeakoulu