24.6.2019
Positiivinen pedagogiikka lisäopetukseen
24.6.2019 Anne Jurva Poissaolevat opiskelijat Luokan sivuseinän taululla on värikkäitä muistilappuja. Pinkinvärisessä lukee ystävällinen, iloinen, ahkera ja avulias. Keltaisessa lukee rohkea, huumorintajuinen ja tunnollinen. On vielä muutama, yhtä ihana lappu. On ollut terveystiedon tunti. Opiskelijoita on pyydetty kuvaamaan itseään adjektiiveilla. – Tällaisia nuoria meillä on lisäopetusluokka täynnä, vai onko? Lappujen määrästä huomaa, että puolet opiskelijoista on ollut poissa. Mitähän poissaolevien lapuissa olisi lukenut? Olen muutaman vuoden ollut lisäopetuksessa ns. ”kymppiluokalla” linjanjohtajana. Minulle […]
24.6.2019
Mistä apua nuorelle, joka jää ilman opiskelupaikkaa lukion jälkeen?
24.6.2019 Riikka Räihä Johdanto Olen jo pidempään pohtinut sellaisten nuorten kohtaloa, jotka käyvät peruskoulun ja lukion, mutta sitten lukion jälkeen ei jatko-opiskelupaikkaa löydykään. Opetushallituksen (2018) mukaan peruskoulun päättävistä 97 prosenttia sai opiskelupaikan vuonna 2018, mutta lukiosta valmistuneiden opiskelupaikan saaneiden määriä onkin paljon hankalampi löytää. Opetushallituksen (2019) mukaan vuonna 2019 korkeakoulujen toisessa yhteishaussa (suomen- ja ruotsinkieliset koulutukset) on […]
24.6.2019
NUOTTA – Nuoria osaajia työvoimaa tarvitseville aloille
24.6.2019 Jenni Numme Varsinais-Suomen alueelle tullut suuri maahanmuuttajamäärä on luonut tarpeen tehostaa koulutusjärjestelmän kykyä vastaanottaa vasta vähän aikaa maassa olleita maahanmuuttaja-taustaisia nuoria. Nuotta -hankkeen päätavoitteena on koulutus- ja työelämäorganisaatioiden yhteistyöllä kehittää malleja sekä käytäntöjä ja materiaaleja, joiden avulla luodaan maahanmuuttajanuorille toimiva, tehokas ja riittävän nopea väylä siirtyä, hakea tai päästä koulutukseen, edetä opinnoissa, hankkia riittävä ammattitaito ja päästä koulutuksen kautta työelämään. Johdanto Nuotta on Euroopan sosiaalirahaston […]
4.6.2019
Pienryhmän ohjaus
4.6.2019 Teija Kolehmainen Johdanto Ohjaus on vuorovaikutusta, jossa pyritään auttamaan ihmistä ratkaisemaan jokin ongelma tai oppimaan uusi toimintatapa. Ohjaus voi olla yksilöohjausta, ryhmäohjausta tai yhteisöohjausta. Tässä artikkelissa käsittelen lähemmin pienryhmän ohjausta ja ilmiöitä, joita siihen liittyy. Pienryhmän ohjausta voidaan käyttää esimerkiksi opinto-ohjauksessa tai silloin, kun halutaan vaikkapa työtiimin toimivan hyvin yhdessä. Pienryhmän ohjaaminen säästää ohjaajan aikaa […]
10.5.2019
Työhönvalmennus Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa
10.5.2019 Jaana Aalto Artikkelissa kuvataan ryhmämuotoisesti toteutettavaa työhönvalmennusta aidoilla työpaikoilla Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa (Telma-koulutus). Telma-koulutuksessa opiskeleva voi saada opintojen aikana ryhmämuotoisesti ja yksilöllisesti toteutettavaa työhönvalmennusta. Ammatillisessa erityisoppilaitoksessa Ammattiopisto Livessä tuetaan opiskelijoita työhönvalmennuksellisin keinoin. Työhönvalmennuksen keinoja on kehitetty muun muassa Euroopan sosiaalirahaston rahoittamassa Opitaan työhön yhdessä hankkeessa, jossa hankekumppaneina ovat Haaga-Helian ammattikorkeakoulu, Vates-säätiö, Kehitysvammaliitto ja vetäjänä Invalidisäätiö. Invalidisäätiö on Ammattiopisto Liven taustaorganisaatio (Opitaan työhön yhdessä 2018). Opitaan […]
8.5.2019
Nuorten koulutusalavalinnat – syyt ja seuraukset
8.5.2019 Anu Pajala Seurasin läheltä yhteishaun kautta tulleiden opiskelijoiden alkuvaiheita syksyllä 2018. Hämmästyksekseni huomasin, että opiskelijoista aika moni halusi heti ensimmäisten viikkojen aikana vaihtaa johonkin toiseen tutkintoon. Jäin pohtimaan, millä perusteilla koulutusvalintoja oli tehty ja mitkä olivat mahdolliset syyt sille, että suoritettavaa tutkintoa haluttiin vaihtaa näinkin nopeasti. Koulutusalan valintaan vaikuttavat tekijät Sinikka Aapola-Karin ja Tarja Tolonen […]
8.5.2019
Työssä oppimisen ohjaaminen työelämän ammattilaisen näkökulmasta
8.5.2019 Eliisa Koivukoski Työssäoppiminen Ammatillisen reformi myötä oppimista ollaan siirtämässä yhä enemmän työpaikoille. Työpaikkaohjaajat ovat tärkeässä roolissa, kun työelämän kautta kehitytään alan ammattilaisiksi työn tekemiseen kautta. Miten työpaikkaohjaajat näkevät oman roolinsa työssäoppimisen ohjaajina ja millaisia näkemyksiä heillä on työssäoppimisesta ja ohjaamisesta. Työssäoppimiseen liittyvissä tutkimuksissa on harvemmin tuotu esiin työpaikkaohjaajien näkemyksiä. Tutkimukseni yhtenä tavoitteena oli tarkastella miten […]
8.5.2019
Aktiivisuuden promoottorit
8.5.2019 Sami Kangas Yläkouluikäisten oppilaiden koulumotivaatio ja parhaansa tekeminen laaja-alaisesti on aivan liian monella oppilaalla hukassa, niin myös meillä Kaustisella. He eivät saa koulusta irti kaikkia niitä mahdollisuuksia, joita heidän tuossa kasvun ja kehityksen sekä oppimisen vaiheessa olisi mahdollista ja syytä saada. (Tastula 2018) Kaveripiirien luomat paineet pojilla ja erityisesti maaseudulla rajoittavat innostusta ja kiinnostusta. Innostuminen […]
8.5.2019
Hankkeista ohjausalan alustatalouden ekosysteemeihin
8.5.2019 Hanna Gustafsson Ohjausalan tulevaisuutta miettiessä huomio kiinnittyy samalla lähimenneisyyteen, erilaisiin hankkeisiin ja niistä saatuihin tuloksiin. Hankkeiden ja muiden kehittämisprojektien avulla kartoitetaan tiettyä ohjauksen teemaa ja kehitetään siihen liittyviä käytänteitä ja tukimateriaaleja. Näistä eri hankkeista syntyy lopputuotoksena kirjoja, internetsivuja ja seminaareja. Ohjausalan toimijat ovat usein tietoisia erityisesti hankekokonaisuuksista, joissa oma organisaatio on ollut mukana, mutta miten […]
8.5.2019