Bitte schön ja pipo päähän

Pipo päähän
Kuva ja pipo: Mari Varonen

Joskus teininä kaveriporukalla oli tuommoinen hassu sanonta, Bitte schön ja pipo päähän. Niin sanottiin kun saatiin jotain valmiiksi. Niinpä ajattelin käyttää sitä nyt tämän blogin otsikkona. Noin kaksi vuotta sitten hahmottelin ja visioin jamkin videoteknologia-strategiaa blogissa Heil Himmel ja Donnerwetter. Sittemmin olen aiheesta kirjoittanut hiukan päivitettynä myös Jamkin koulutuksen kehittämispalveluiden katsaukseen 2018 pienen jutun. Se mitä noissa jutuissa hahmottelin, alkaa olla nyt valmiina, joten ajattelin vetää langat yhteen tässä blogissa.

Silloin jaoin videoviestinnän yksi- ja kaksisuuntaiseen viestintään, nyt olen päivittänyt trendikkäästi jaon asynkroniseen ja synkroniseen viestintään. Melkein sama asia mutta ei kuitenkaan. Asynkronisella tarkoitetaan eriaikaista ja synkronisella samanaikaista viestintää. Osa viestinnän välineistä on tältä osin hybridejä, mahdollistavat sekä eriaikaisen että samanaikaisen viestinnän. Hyvänä esimerkkinä tästä on Teams, jolla voi pitää kokouksia, mutta jolla voi viestiä esim. kanavien kautta myös eriaikaisesti. Zoomillakin tämä onnistuu, koska kokoustallenteet voi jakaa pilven kautta katseltavaksi jälkikäteen. Panopto mahdollistaa myöskin omalla tavallansa synkronisen viestinnän, vaikka on perusluonteeltaan asynkroninen videojakelukanava. Sen live-webcasteissa on mahdollista tähän käyttää videolähetyksen ohessa toimivaa keskustelukanavaa.

Digikeskus avattiin viime keväänä, ja on toiminut siitä asti mediatuotantojen tukikeskuksena ja oppmisympäristönä Jamkin henkilökunnalle. Sinne on voinut tulla tekemään videoita ja podcasteja, pitämään webinaareja, ottamaan valokuvia, ja vieläpä niin että kaikkeen tuohon saa tarvittaessa ohjausta, tukea ja palvelua. Myös yksiköissä toimivien verkkopedagogiikan suunnitteloijoiden ja pedagenttien panos videoteknologioihin ja -pedagogiikkaan liittyvissä tukitoimissa ja henkilöstökoulutuksissa on ollut merkittävä osaamisen kehittämisen näkökulmasta katsottuna. Hybridiluokkien jatkoksi myös muiden opetus- ja neuvottelutilojen osalta videovalmiuksia koetetaan kehittää edelleen, niin että osassa tiloista olisi valmiina sekä verkkokokouksiin että videotallennukseen sopiva varustus. Ja ellei ole, niin sitä varten on rakenneltu lainattavia ns. zoom-reppuja. Nykyiset tilat ja zoom-reppu toimivat hyvin niin Zoomin, kuin Teamsin sekä Panoptonkin kera käytettynä. Ehkäpä noita digikeskusen webinaaritiloja olisi tarpeen rakentaa muillekin kuin Rajakadun kampukselle lisää.

Henkilökohtaisten työvälineiden osalta tilanne on hyvä, välineitä löytyy helpoista ja käytettävistä aina ammattilaisten käyttämiin vaativiin ja monipuolisiin ohjelmistoihin. Nyt keväällä käyttöön otetun Panopto-videojakelupalvelun mukana henkilökunnan käyttöön saatu Panopto Recorder mahdollistaa jokaisen omilla välineillä helpon kuvaruutu- ja videotallennuksen sekä jakelun suoraan palvelimelle. OBS-studiolla käyttäjät voivat tehdä sellaisia kuvaruutunauhoituksia, jotka eivät ole mahdollista Panopton Recorderilla (kuvaruudun rajaukset ja zoomaukset). Panopton käyttöönotto ajoittui parhaillaan meneillään olevaan pandemian aikaan, jolloin jouduttiin ottamaan pakosta melkoinen digiloikka videojakelun osalta. Reilun kuukauden ajalta videojulkaisuja on kertynyt tähän mennessä jo reippaasti yli tuhat, osa toki harjoittelua, mutta suuri osa jo opetusta ja yleistä tiedotusta, mikä osaltansa kertonee palvelun käytettävyydestä jotain. Synkroniseen viestintäänkin on valinnan varaa, osa käyttää Teamsia ja osa Zoomia, osa molempia. Pandemian vuoksi zoom-tilastoissa on kokousmäärissä tapahtunut melkoinen hyppäys, ennen pandemiaa pidettiin arkisin keskimäärin 70-80 kokousta, pandemian aikana keskiarvo on ollut 300-400 kokousta päivässä. Editointiin on ollut käytettävissä Adoben CC Cloudin ohjelmistot (Premiere, After Effects), Digikeskuksen tietokoneilla DaVinci Resolve Studio, sekä nyt Panopton tulon myötä kevyt online-editointi suoraan palvelimella.

Hähää, narrasin

No, oikeasti narrasin tämän blogini alussa, kun väitin että himmeli on tullut valmiiksi. Valmista on ja enemmänkin siltä osasin kun osasin toivoa ja kuvitella parisen vuotta sitten, mutta tekemistä ja kehitettävää riittää edelleen. Pandemian jälkeen tullaan Jamkilla kehittämään mahdollisuuksien mukaan tiloissa palveluna tapahtuvaa opetuksen ja tapahtumien taltiointia ja striimausta Panopton Remote Recorderin avulla. Sillä on mahdollista palveluna etähallitusti ja jopa hajautetusti toteuttaa tallennuksia tilojen ja käyttäjien tietokoneilta. Se edellyttää myös kevyttä videovarustelua Auditorioissa ym isoissa tiloissa.

Järjestelmien väliset integraatiot saattavat lisätä myös käytettävyyttä ja niinpä niitä tutkitaan ja mahdollisuuksien mukaan toteutetaan lähitulevaisuudessa. Sekä Zoomin että Panopton integrointi keskenään ja oppimisympäristöön (Moodleen) toisivat uusia mahdollisuuksia ja helpottaisivat varmasti loppukäyttäjien elämää, sikäli kun ovat teknisesti mahdollisia ja toimivia.

Sisällöntuotannon näkökulmasta ns. videopedagogiikan tutkiminen, sen menetelmien kehittäminen sekä parhaiden käytäntöjen jakaminen, ovat tavoiteltavia asioita jatkossa. Sitähän on jo hankkeissa tehtykin (esim. visual) ja varmaan jatkossa tullaan tekemään lisää, mikäli käytyihin keskusteluihin on uskominen. Aiemmin on toteutettu hybridiopetusta yhdistäen etänä ja luokassa olijat samaan ”tilaan”, ehkä jatkossa hybridi nähdään jonkinlaisena synkronisen ja asynkronisen viestinnän yhdistelmänä?

Nähtäväksi jää minkälaisia muutoksia pandemia jättää maailmaan. Ainakin se on vauhdittanut digiloikkaa. Veikkaan, että verkkokokoukset ovat tulleet jäädäkseen, ja ihmiset harkitsevat tarkemmin työn vuoksi ja ylipäätään matkustamista jatkossa.

Päivitetty videopalveluiden himmeli
Päivitetty videopalveluiden himmeli