Siperia opettaa

Urbaanin sanakirjan mukaan sanotaan Siperia opettaa, kun opitaan jotain monesti epämieluisaa tai karvasta kokemuksen kautta. Sanonta lienee peräisin ajalta jolloin Suomi oli osa Venäjää (1809-1917). Silloinhan rikolliset yleensä lähetettiin Siperiaan vankileireille, jotta oppisivat ihmisten tavoille. Siperiaa on sittemmin tiettävästi käytetty samanlaisena  ”kasvatusmetodina” aina nykypäiviin saakka. Mitäpä jos muutettaisiin oppilaitoksemme nimeksi Siperia? Olisi sitten mukavasti linjassa muiden…

Jatka lukemista

Pedakoomisia ajatuksia

Kovin usein törmään työssäni peda-alkuisiin sanoihin kun suunnittelen tai toteutan käyttäjien kiusaksi jotakin esitys- tai videoteknologioihin liittyvää uudistusta. Peda sitä ja peda tätä sanotaan, muistithan ottaa huomioon pedagogiikan siinä ja tässä sen koommin perustelematta tai avaamatta mitä sillä oikeasti tarkoitetaan. Tuntuukin, että noiden peda-alkuisten sanojen taakse ikäänkuin piiloudutaan suojaan teknologiavetoisilta digi-uudistuksilta. Niinpä päätin itse ottaa…

Jatka lukemista

Videoita seinälle

Kesällä Dynamon Bittipannu-ruokalan esitystekniikkaa täydennettiin videoseinällä ja äänentoistojärjestelmällä. Kyseinen tila on varsin valoisa paikka, ja juuri valoisuus asettaa kovat vaatimukset esitystekniikalle, joten erinäisten testien jälkeen päädyttiin valittuun videoseinäratkaisuun. Videoseinä muodostuu yhdeksästä lähes saumattomasti (näytöissä 2 mm reunus) sarjaan kytketystä 55″-infonäytöstä, jolloin kokonaiskuva-alaksi muodostuu n. 3.6 x 2.0 metriä. Näytöt on tehty kovaan info-käyttöön, joten niitä…

Jatka lukemista

Heil Himmel ja Donnerwetter

Hahmottelin taannoin kehittämistyön tueksi oppilaitoksemme videoteknologiapalveluista ”himmelin”. Himmelillä tarkoitan kokonaiskuvaa palveluiden tavoitetilasta, mitä ne voisivat pitää sisällään vuonna 2019. Esittelen tässä nyt lyhyesti tämän kokonaiskuvan ja missä kohden ollaan menossa. Mitä sitten tuo otsikon Donnerwetter tarkoittaa? No sitä, että muutoksia seuraa yleensä rähinä, mutta toivon että tässä tapauksessa kuitenkin positiivinen pöhinä. Viestinnän näkökulmasta käyttämämme videoteknologiat…

Jatka lukemista

Tilatallennusta monimuotoluokassa

Viimeaikoina olen askarrellut tilatallennusratkaisujen parissa. Tilatallennuksella tarkoitan tässä opetustilaa, jossa opettaja itsenäisesti tallentaa videolle pitämäänsä opetusta. Jotta opettaja voisi keskittyä varsinaiseen opetukseen, tilatallennuksen käynnistyksen, lopetuksen ja itse tallennustapahtuman pitäisi sujua mahdollisimman automatisoidusti. Käytännössä tilatallennusjärjestelmä muodostuu seuraavista osasista: tarvitaan tallennuslaite, vähintään yksi kamera ja mikrofoni, sekä jokin tapa kaapata opettajan esitys mukaan tallenteeseen. Tilatallennuspilottina olemme askarrelleet…

Jatka lukemista

Tuberoom ja Lightboard opettajille avuksi videotuotantoihin

Aavee-blogi palaa kesätauolta uusin tarinoin. Tällä kertaa kerron kesän ja alkusyksyn aikana askartelemastani uudesta opettajien käyttöön suunnatusta videostudiosta, jonka työnimenä on ollut Tuberoom (infosivu, käyttöohjeet ja esimerkkejä). Se on eräänlainen ”Tubetus-huone”, johon Jamkin opettajat voivat tulla sopimuksen mukaan treenaamaan videointitaitojaan ja tekemään opetusvideoita. Sieltä voi halutessaan tehdä myös suoria lähetyksiä. Tilan varustusta on tarkoitus muokata…

Jatka lukemista

Videostriimauksen uusia tuulia ja vähän vanhojakin

Jokaisella älypuhelimen haltijalla on taskussaan myös videokamera. Videokuvauksesta on tullut helppoa, arkea voi jokainen dokumentoida videolle halutessaan. Näiden videodokumenttien jakamiseen on tarjolla erityisiä palveluita (esim. Youtube, Facebook), joissa niitä on sitten helppo jakaa ystäville ja miksei muillekin. Videoiden jakelu nojaa tekniikkaan jota kutsutaan käsitteellä videostreaming eli suomeksi videoiden suoratoisto. Tätä suoratoistoa voi jakaa palvelimen välityksellä joko…

Jatka lukemista

Digitaalinen ego-trippi

Urbi et orbi (=kaupungille eli Roomalle ja maailmalle), aloittaa Paavi usein julkiset tervehdyksensä kirkollisina juhlapyhinä, joten lainaankin nyt häntä ja tervehdin samoin sanoin näin pääsiäisen alla blogini lukijoita, myös kissoja ja koiria ym luomakunnan otuksia tasapuolisesti, (en kuitenkaan hirvikärpäsiä, sillä ne ovat viheliäisiä). Nuo paavilliset sanat esiintyvät myös joissakin ranskalaisen astronomin Camille Flammarionin teoksen L’atmosphère:…

Jatka lukemista

Älyttömästi lisää älylaitteita

Kirjoitin jokunen viikko sitten älyttömistä älylaitteista lähinnä esitystekniikan näkökulmasta. Ajattelin nyt jatkaa samasta aiheepiiristä älykodin, kodin ja arkisten älylaitteiden osalta, niitä kun tuntuu tuppaavan markkinoille vinhaa vauhtia. Listaanpa vaikka aluksi viimeisimpiä poimintoja, niin pääsette kartalle (lähteet: AVplus 1/2017, HS 13.2.2017, Mikrobitti 3/17, iPad&iPhone user 17.3.2017, sekalainen googlaus): älypalohälytin ilmoittaa älypuhelimesi kautta milloin talo palaa älysisäilmamonitori tarkkailee sisäilman…

Jatka lukemista

Esitystekniikka monimuoto-opetuksessa

Monimuoto-opetuksessa opiskelijalle voidaan antaa mahdollisuus osallistua opetukseen joko etänä tai paikan päällä, ja välillä työskennellään myös itsenäisesti. Monimuoto-opetuksessa pyritään nimensä mukaisesti monimuotoisuuteen, jolloin opetus voi olla luokka-, verkko-, luento-, ryhmä-, lähi- ja etäopetusta tai näiden yhdistelmiä. Oman haasteensa se asettaa opetustilojen esitystekniikoille silloin kun opettaja antaa samalla kertaa lähi- ja etäopetusta ja oppilaat voivat valita tulevatko paikan…

Jatka lukemista