Tilatallennusta monimuotoluokassa
Viimeaikoina olen askarrellut tilatallennusratkaisujen parissa. Tilatallennuksella tarkoitan tässä opetustilaa, jossa opettaja itsenäisesti tallentaa videolle pitämäänsä opetusta. Jotta opettaja voisi keskittyä varsinaiseen opetukseen, tilatallennuksen käynnistyksen, lopetuksen ja itse tallennustapahtuman pitäisi sujua mahdollisimman automatisoidusti. Käytännössä tilatallennusjärjestelmä muodostuu seuraavista osasista: tarvitaan tallennuslaite, vähintään yksi kamera ja mikrofoni, sekä jokin tapa kaapata opettajan esitys mukaan tallenteeseen.
Tilatallennuspilottina olemme askarrelleet 62 hengen luokkaan (Rajakadun kampuksella F306) neljä kameraa ja seitsemän mikrofonia käsittävän järjestelmän tallentimineen. Luokka on kalustettu ja sisustettu monimuotoluokkien tapaan, eli se on asettelultaan muunneltava. Tilan akustiikkaa on koetettu parantaa koko lattian kattavalla matolla ja verhoilla. Tilan pöydissä ja tuoleissa on pyörät, jotta niiden liikuttelu olisi helpompaa ja vähemmän melua aiheuttavaa. Valaistuksen osalta tutkitaan mahdollisuutta korostaa opettajaa erillisellä himmennettävällä kohdeledillä.
Luokan esitystekniikka on peruselementeiltään samankaltainen kuin kaikki muutkin oppilaitoksemme luokat, eli siellä on projektori, valkokangas ja aktiivikaiuttimet. Perustekniikkaa on täydennetty hiukan tilatallennuksen tarpeet huomioiden kiinteällä tietokoneella, valitsimella ja dokumenttikameralla. Valitsimessa on liitännät ja valinnat kiinteän tietokoneen ja dokumenttikameran lisäksi myös läppärille. Koska luokka on pitkän mallinen, luokan puoliväliin on sivuseinälle lisätty seinätelineessä kääntyvä 65” monitori helpottamaan esityksen näkymistä luokan perälle. Monitorilla näytetään sama kuva kuin projektorilla. Luokassa on edessä valkokankaan vasemmalla puolella ja lisäksi luokan puolivälissä sivuseinällä monitorin molemmin puolin tussitaulut.
Videotallennusta varten luokassa on perällä etuosaa kohti suunnattuna ns tracking-kamera, jonka tehtävä on seurata ennalta määritellyin asetuksin opettajaa tietyllä rajauksella. Tracking kamera sisältää myös toisen laajakulmaisen kameraan, johon nuo seuranta säännöt määritellään. Tuota laajakulmaista kameraa käytetään tilassa myöskin kuvalähteenä. Sen kuvasta näkee koko luokan peräpenkin oppilaan näkökulmasta. Lisäksi luokassa on ikkunaseinälle asetettuna kaksi ”tavallista” kameraa, jotka on suunnattu kohden sivuseinän tussitauluja mahdollisten ryhmätöiden varalta.
Ääni miksataan ja viedään tallentimeen Tesira CI audioprosessorin kautta. Audioprosessorissa kuusi kattomikrofonia miksataan ja ohjataan tallentimen vasempaan kanavaan ja opettajan langaton headsetmikrofoni oikeaan kanavaan. Tallentimessa voidaan sitten määritellä tallennusasetuksissa yhdistetäänkö kanavat yhteen kanavaan (esim. Livestriimaukset) vai jätetäänkö jälkieditointiin säätövara kanavien välillä.
Epiphan Pearl 2 tallennin
Varsinainen tilatallennuslaite on malliltaan Epiphan Pearl2. Siinä on pieni kosketuspaneeli, josta näkee esikatselukuvan, voi käynnistää ja lopettaa tallennuksen ja josta voi vaihtaa tallennettavaa kuvalähdettä tai yhdistelmäkuvaa. Tallennusasetukset tehdään verkon yli erillisellä tietokoneella, ja etänä voidaan myöskin tarvittaessa käynnistää ja pysäyttää tallennus, aloittaa striimaus, tarkkailla, muokata ja valita kuvalähteitä. Tallenteet voidaan myös ladata verkon yli jatkokäsittelyä ja julkaisua varten. Tallentimella on mahdollisuus tallentaa kaikki kuvalähteet erillisiin tiedostoihin, jolloin sitten varsinainen leikkaus voidaan tehdä jälkikäteenkin, tosin siihen on sitten oltava hyvä syy koska jonkunhan sen on tehtävä:-)
Hybiridiopetuksen kaksisuuntaiseen viestintään järjestelmää voi myös soveltaa pienin varauksin tallentimen ja tietokoneen väliin sijoitettavan muuntimen avulla. Koska tallentimen hdmi-out liitäntöihin voi määritellä kuva- ja äänilähteeksi jokin tallentimen kanavoista, voidaan hdmi-signaali muuntaa Adobe Connectin tai Skypen tunnistamaan muotoon esityisellä hdmi>usb-muuntimella. Testasin juuri Blackmagicin WebPresenterillä, hyvin näyttäisi toimivan vaikken sitä ensin uskonutkaan. Tämän linkin takana AC-tallenne näytteeksi.
WebPresenterillä kuva saadaan Adobe Connectiin
——————————————————————————-
Lopuksi vielä tilan esittelyä videolla:
Johanna
Tosi hyvä esittely. Kiitos. Innoittaa heti miettimään missä kaikessa tilaa voisi hyödyntää. Millainen on tämän tilan varausaste? Eli saako tilaa varattua ja miten? Ajattelin että koulutusviennin ryhmien opetuksista voisi tehdä tuolla tallenteita. Siihen minulla olisi lisäkysymys tulkkauksesta. Miten sen kanssa voisi toimia? Entä team teaching? Onnistuuko kaksi opettajaa?
Jari Järvinen
Aika varattuhan tuo on, mutta toistaiseksi ihan perusopetukseen. Keväällä keikautetaan prioriteetiksi opetuksen tallentaminen, eli nyt on hyvä aika sopia tilapalveluiden kanssa tallennuskäytöstä. Kaksi opettajaa onnistuu ainakin kattomikeillä, mahdollisesti lisään vielä yhden langattoman tuonne headsetin rinnalle. Tilaa kehitetään edelleen sitä mukaa kun huomataan puutteita tai parannettavaa.