Kissa vieköön
Kissat meitä tosiaan tuntuvat vievän, mitä tulee kissavideoihin. Jo vuonna 2014 verkkolaiteyhtiö Cisco raportoi, että USA:ssa kissavideot ja TV:n katselu käsittävät 84% internetin liikenteestä. Ilmeisesti kyseinen uutinen tai aiheen tuolloinen julkisuus innoitti Maija Vilkkumaata tekemään vuonna 2015 aiheesta laulun Kissavideoita.
Suositun Motimaru-kissan videoita oli katsottu viime syyskuuhun mennessä yhteensä yli 619 586 260 kertaa ja hän oli silloin Guinnessin ennätysten kirjan mukaan Youtuben katsotuin katti. Kissameemi Bohemian Catsody keräsi neljässä kuukaudessa lähes viisi miljoonaa katselukertaa (video alla). Itseasiassa kissavideot ovat Treehuggerin mukaan katsotuin kategoria youtuben valikoimassa, sillä niitä oli katsottu yli 26 biljoonaa kertaa vuoden 2020 loppuun mennessä. Miten ihmeessä tämä on selitettävissä?
Kissat ovat olleet historian saatossa ihmisten kumppaneina, lemmikkeinä ja mielenkiinnon kohteena jo tuhansia vuosia, mikä on nähtävissä mm. luolamaalauksissa ja muinaisten egyptiläisten piirroksissa. Kirjassa Kuuluisat kissat ja heidän ihmisensä kerrotaan tietysti kuuluisista kissoista, mutta myös niiden kuuluisista ihmisistä, kuinkas muuten. Jostain kumman syystä kissat ovat kiehtoneet aikoinaan kulttuurin ja tieteen merkkihenkilöitä, kuten Haruki Murakami, Frida Kahlo, Freddie Mercury, Winston Churchill, Charles Bukowski, Gustav Klimt, Isaac Newton, T. S. Eliot, Patricia Highsmith ja Doris Lessing.
Kiinnostusta kissoihin on siis ollut jo olemassa reippaasti ennen internettiä. Yksi selitys nykyiseen suosioon saattaa olla se, että lemmikkikissat ovat yleensä sisäkissoja, ja sisällä sattuu ja tapahtuu, ja videointi silloin on varsin helppoa. Syystä tai toisesta koiravideoita tehdään vähemmän, eivätkä ne ole niin suosittuja kuin kissavideot. Koiraihmiset kohtaavat kävelyllä, joten he jakavat kokemuksiaan ulkoillessa ja löytävät sieltä siten oman yhteisönsä. Kissaihmisillä ei ole samanlaisia kohtaamisia, joten he hakevat yhteisöllisyyttä internetistä jakaen kissakumppaneidensa arjesta kuvia ja videoita netin välityksellä. Toki koirat ja kissat ovat olentoina luonnoltaan kovin erilaisia. Joku on myös väittänyt että koirat yrittävät liikaa, eivät ole siten kovin kuvauksellisia? Eroa vois luonnehtia siten, että kissat määrittelevät mihin suuntaan maapallo pyörii ja koirat pyörivät siinä sitten mukana. Jokainen joskus kissan kanssa elänyt tietää mitä tarkoitan;-). Väitetään myös, että kissat kiehtovat meitä siksi koska niiden kasvot muistuttavat jollain tapaa omia ja erityisesti lapsiemme kasvoja (söpö naama, suuret silmät, nenä suu), eli inhimillistämme ne (silloin puhutaan anthopomorfismista).
Kissavideoita on pääasiassa kahta eri tyyppiä:
- on videoita, jotka kertovat kissojen arjesta, kuten Motimaru, tai oma suosikkini pianokissa Haburu, joka makoilee pianon koskettimien vieressä ottaen musiikkihierontaa, samalla kun hänen ihmiskumppaninsa soittelee.
- ja sitten on meemivideoita, joissa esim. musiikkikappaleisiin tai elokuviin on erilaisin videotrikein editoitu kissat mukaan. Niistä ehkä suosituin on OwlKitty, joka julkaisee meemejä menestyselokuvista ja musiikkivideoista, sekä myöskin making of videoita siitä kuinka temppu tehdään. Niitäkin on katsottu kymmeniä miljoonia kertoja.
Amerikkalaisen mediatutkijan Ethan Zuckermanin jo vuonna 2008 lanseeraama Cute cat theory of digital activism väitti, että ihmiset haluavat käyttää internettiä kaikenlaisen hyödyllisen aktivismin sijaan arkisiin asioihin (low-value activity) kuten pornon ja söpöjen kissojen perässä surffailuun. Siinäpä sitten on haastetta, kun teet suurella vaivalla mielestäsi jonkun hienon asiavideon, ja sitä katsoo kokonaiset 20 ihmistä eli tuotantoon osallistuneet ja jokunen tuttavistasi kohteliaisuussyistä, samalla kun Motimarun arkiset toimet keräävät yli 600 miljoonaan katsojaa!
Kissavideoiden katselulla väitetään olevan terveysvaikutuksia. Mediatutkija Jessica Gall Myrick Indianan yliopistosta esittää, että Lil Bubin, Grumpy Catin, Colonel Meow’n ja kaikkien heidän kissaystäviensä online-toilailujen katsominen voi kohottaa energiatasoasi, lisätä positiivisia ja vastaavasti vähentää negatiivisia tunteitasi.
Kissoilla on oma erityinen asemansa japanilaisessa kulttuurissa. Muutama vuosi sitten uutisoitiin japanilaisesta Ferray Corporation yrityksestä, joka päätti adoptoida toimistoon yhdeksän kissaa vähentääkseen stressiä, lisätäkseen tuottavuutta ja toimistoympäristön suloisuutta. Yritys lupasi myös kullekin työntekijälle 42 dollarin kuukausibonuksen, jos työntekijä adoptoi kissan. Lisää aiheesta täällä.
Sitä on myös pohdittu, että katsovatko kissat videoita. Se vähän vaihtelee, edesmennyt Myrsky-kissani ei juuri videoista välittänyt. Hän oli peto, suuri saalistaja, jonka yöt kuluivat niityllä jyrsijöitä jahdatessa ja päivät huilaillessa. Sitävastoin pariin otteeseen meillä hoidossa ollut Kuisma-kissa on varsinainen sohvaperuna. Hänen kanssaan on katsottu niin jukolan viestiä kuin kissavideoitakin.
Kissathan saattavat seurata esimerkiksi ikkunasta pitkiäkin aikoja lintujen touhuja lintulaudalla. Kissoilla on erittäin hyvä näkö, mutta ne näkevät asiat hiukan eri tavoin kuin ihminen. Television virkistystaajuus on sille liian alhainen, jolloin kissa näkee televisiolla toistettavasta videosta vain sarjan pysäytyskuvia. Meille riittää 24 kuvaa sekunnissa, mutta kissa tarvitsee 100 kuvaa sekunnissa hahmottaakseen liikkeen. Kissan eleistä näkee, pitääkö se katsomastaan. Jos silmien pupillit ovat kapeat ja korvat valpaana pään kääntyillessä kuvan mukana, se selvästikin nauttii katsomastaan. Jos sen pupillit ovat suuret ja korvat roikkuvat, silloin kannattaa vaihtaa ohjelmaa. Koska kissan silmät ovat kolme kertaa herkemmät valolle kuin ihmisellä, kannattaa television tai näytön kirkkautta säätää himmeämmälle ettei silmät pala puhki;-) Tutkimusten mukaan väitetään videoiden katsomisen pitävän kissan aistit valppaina ja lisäävän sen hyvinvointia. Aiheesta lisää ja videosuosituksia kissoille löytyy täältä.
Entäpä sitten kissa-podcastit? Käsittääkseni kukaan ei ole vielä sellaisia tehnyt, joten tein juuri sellaisen, maailman ensimmäisen. Kutsun niitä podcateiksi, kuuntele täältä ensimmäinen jakso, vieraina keskustelemassa Naked Nelson ja Pilkku. Jakso löytyy myös Anchorista, Spotifysta, Apple Podcasteista ja Google Podcasteista osana Aivan hanurista-sarjaa.