Tubettajia ja tubeltajia
Osallistuin viime perjantaina Tubetour 2017 -tapahtumaan huoltajan ominaisuudessa. Tapahtumassa esiintyivät maankuulut tubettajat Herbalisti, ZoneVD, Mansikkka, Iina-Katariina ja Lakko. He kertoivat itsestään ja tubettamisesta, pelasivat keskenään ja yleisön kanssa sekä lopuksi tapasivat fanejaan. Yleisö koostui arvioni mukaan n. 8-15 vuotiaista muksuista ja heidän vanhemmistaan. Nämä tubettajat kertoivat elävänsä itsensä tubettamisella. Niinpä ajattelin että tätä ilmiötä on syytä rapsuttaa hiukan pintaa syvemmältä. Keräsinkin tähän hiukan lukuja tarinan tueksi:
- Herbalistin Herbailua kanavalla on tätä juttua kirjoittaessani 231 893 tilaajaa, ja videoiden näyttökertoja liittymispäivästä 13.2.2013 tähän päivään yhteensä 23 054 632
- ZoneVD:llä on 118 690 tilaajaa ja 24 012 416 näyttökertaa, liittymispäivä 17.2.2013
- Mansikkka: 141 267 tilaajaa, 31 801 566 näyttökertaa, liittymispäivä 20.10.2010
- Iina-Katariina: 79 557 tilaajaa, 7 150 242 näyttökertaa, liittymispäivä 5.1.2014
- Lakko: 427 765 tilaajaa, 119 184 310 näyttökertaa, liittymispäivä 5.3.2011
Aika huikeita lukuja, vai mitä? Sisällöltään heidän videot ovat omien sanojensa mukaan pelivideoita, vlogeja eli videoblogeja, freestyle- ja lifestyle-videoita sekä sketsejä. En uskalla edes arvailla, minkälaisista tulovirroista kunkin tilipussi muodostuu, mutta ainakin videoiden alussa näytettävillä mainoksilla tubettajien on mahdollista tienata. Googlen laskurin mukaan videon alussa olevaa mainosta pitää katsella vähintään 30 sekuntia, jolloin 200 näyttökertaa päivässä tuottaa $10 ja 2000 näyttökertaa päivässä $100. Tuota kun peilaa noihin tubettajien katsojamääriin, niin ehkä sieltä jotakin kukkaron pohjallekin heruu…
Itse olen Youtubea käyttänyt lähinnä omiin videokokeiluihin ja urheiluseurani tapahtumavideoiden jakeluun. Oma henkilökohtainen kanavani on ollut olemassa jo tammikuusta 2008, siellä on tilaajia kokonaista 1 kpl ja katselukertoja yhteensä 12 355. Eli varsinainen tubeltaja noihin oikeisiin tubettajiin verrattuna:-)
Maailman mahtavin mediatalo?
Youtube on perustettu vuonna 2005, ja Google ostin sen heti seuraavana vuonna. Vuonna 2008 palvelu mahdollisti pitkien elokuvien esittämisen. Pari vuotta myöhemmin Youtube nousi USA:ssa johtavaksi online-videoiden jakelijaksi n 43% markkinaosuudella. Vuonna 2012 palvelun väitettiin ylittäneen 4 biljoonan päivittäisen katselun rajan. Jo silloin Youtubeen ladattiin joka minuutti 100 tuntia videosisältöä, ja tuskinpa tuo tahti on tähän päivään mennessä hidastunut.
Alusta asti ainutlaatuista Youtubessa oli yksilöiden mahdollisuus ladata sinne omia videoitaan ja jakaa niiden katselua julkisesti ja maailmanlaajuisesti. Se onkin tarjonnut edellä mainittujen tubettajien ohella monille lahjakkaille riippumattomille artisteille reitin menestykseen. Mainittakoon tästä esimerkkinä vaikkapa Sara Maria Forsberg, joka nousi vuonna 2014 vbloggaajana nimimerkillä Smokahontas kuuluisuuteen (800 000 tilaajaa ja yli 80 miljoonaa katselukertaa) ja toimii nykyisin laulajana, tuottajana, sanoittajana, näyttelijänä ja vaatesuunnittelijana Los Angelesissa.
Toinen suomalainen menestysesimerkki on Steve ’n’ Seagulls -yhtye, joka esittää bluegrass-versioita tunnetuista hard rock- ja metallikappaleista. Heidän kanavallaan on kirjoitushetkellä 320 146 tilaajaa ja 60 002 928 näyttökertaa. Heidän esikoisalbuminsa nousi heti ensimmäisellä listaviikolla Bilboard Bluegrass albumilistan kolmoseksi ja seuraava levy vuonna 2016 nousi saman listan ykköseksi.
Nykyisellään Youtube mahdollistaa teknisesti hyvin monenlaisen videon jakelun. Tuettuna ovat erilaiset videotarkkuudet aina 8k-tarkkuuteen (7680 x 4320) saakka, vuodesta 2009 alkaen on löytynyt tuki 3D-videoiden jakeluun ja katseluun, ja viime vuonna tuli tuki 360-asteen videoille. Suoratoisto on ollut jo jonkin aikaa mahdollista luotetuille hyvämaineisille käyttäjille ja luulenpa että lähitulevaisuudessa katsellaan suorana myös 360-asteen videoita. Videoita on mahdollista tekstittää ja litteroida, ja niitä on myös mahdollista vielä editoida latauksen jälkeenkin. Palvelu antaa myös kattavaa tilastoa videoiden katselusta, mikä onkin tärkeää katselumääriin perustuvan ansainnan vuoksi. Esimerkiksi tuo suoratoistomahdollisuus on mahdollistanut videolähetykset urheilutapahtumien yhteydessä. Olin itse toteuttamassa viime syksynä SM-yösuunnistuksen suoraa lähetystä kahtena iltana, ja parhaimmillaan katselijoita oli yli 500, mikä tuntuu aika paljolta siihen nähden, että kuvassa näkyi lähinnä maaliin vilistäviä valopäitä. Mainioita selostajia oli toki mukava kuunnella.
Miksiköhän Youtubea ja tubettamista ei opeteta kouluissa ja oppilaitoksissa? Tai ehkäpä jo jossakin päin maailmaa opetetaan osana jotakin, ainakin pitäisi tehdä niin. Sehän näyttää tarjoavan jo elinkeinon monelle, ja on myös oivallinen markkinointikanava. Miltä kuulostaisi tubettajan ammattitutkinto?
Mediajakelun ja viestinnän murros?
Perinteiset mediatalot ovatkin tulleet perässä ja luoneet omat suoratoistopalvelunsa: Suomessa Ylellä on Areenansa, Maikkarilla Katsomo ja Nelosella Ruutu. Olenkin pannut merkille, että katson nykyään yhä useammin televisio-ohjelmia suoratoistopalveluiden kautta tabletilla tai tietokoneella ja useimmiten tallenteina silloin kuin minulle sopii eikä silloin kun niitä tv-oppaan mukaan esitetään.
Youtubesta huomaan katselevinani useimmiten tuote-esittelyitä, testejä tai tuttavien vinkkaamia viihdyttäviä videoleikkeitä. Tiedonhakuunkin sitä käytän, löytyy esim. ohjevideoita joka lähtöön. Hyvin tehty videomuotoinen ohje havainnollistaakin monesti asian tehokkaammin kuin kirjoitettu ohje.
Varsinkin nuoriso on ottanut tubettamisen ja videoiden katselun omakseen. Kun itse aikoinaan kävin säännöllisesti kirjastossa ja ahmin läpi maailmankirjallisuuden klassikoita, nykynuoriso ahmii nyt silmät tapilla tubettajien tarinoita. Tubettamisessa onkin puolensa, opittavaa ja tutkittavaakin: kuinka ihmeessä menestyvät tubettajat oikein koukuttavat ihmisiä tilaamaan ja katsomaan kanaviaan, ja kuinka saada ihmiset välillä houkuteltua takaisin kirjojen pariin ettei lukutaito pääse kokonaan rapistumaan.
Vähän kärjistäen tuntuukin, että ollaan palaamassa aikaan ennen kirjoitus- ja lukutaitoa. Youtube tehokkaana videojakelupalveluna on mahdollistanut sen, että ihmiset kertovat mieluummin tarinoita videon välityksellä toisilleen kuin kirjoittavat niitä. Monelta suuntaa onkin kuulunut kommentteja, että varsinkin nuoriso (niinhän se aina), ei jaksa enää lukea tekstiviestiä pidempiä tekstejä vaan katsoisivat mieluummin videoita. Rakkaat lukijat, toivottavasti jaksatte lukea edes tämän blogikirjoituksen loppuun, ei ole enää paljon tekstiä jäljellä (hymiö).
Kyse ei kuitenkaan ole samasta asiasta kuin ammoisina aikoina nuotion ääressä pienellä porukalla tarinoiden, jolloin tarinat kulkivat suusta suuhun ja niistä parhaimmat jäivät ehkä sitä myöten elämään perimätietona. Youtuben kautta välitetty videoviesti voi tavoittaa salamannopeasti ihmiset vaikka maapallon toiselta puolelta, ja tarinan ollessa oikein oikein hyvä sitä tykkäämisten myötä saattavat katsella ja jakaa edelleen miljoonat ihmiset eri puolilla maailmaa.