Opin ovi -kanava

10.12.2013 Jaakko Rousu

OpinVerkko on tuottanut työelämälle koulutusneuvojia

10.12.2013 Jaakko Rousu
Haastattelut Projektien esittelyt Videot

OpinVerkko – Työelämän koulutusneuvojat -projektin projektipäällikkö Antti Lehkonen vastaa kysymyksiin työelämän koulutusneuvojista sekä OpinVerkko-projektista.

27.11.2013 Jaakko Rousu

Kuka lukee Opin oven verkkosivuja?

27.11.2013 Jaakko Rousu
Uutiskirje 09/2013 Uutiskirjeet 2013

Aikuisohjauksen koordinaatioprojekti ylläpitää verkossa monta eri sivustoa Opin ovi -projektien työn ja hyvien tulosten esittelemiseksi. Vaan kuka näitä sivustoja verkossa seuraa? Me otimme selvää. Opinovi.fi-sivustoa luetaan oppilaitoksissa Opinovi.fi-sivustolla on käyty tänä vuonna yhteensä 24 725 kertaa. Kun tästä vähennetään samojen ihmisten useammat käynnit sivustolla, kävijöitä on kertynyt vuoden aikana 16 303. Nämä vierailijat voidaan jakaa […]

27.11.2013 Jaakko Rousu

KE-TU-projekti tukenut opiskelijoiden tutkintojen loppuunsaattamista

27.11.2013 Jaakko Rousu
Uutiskirje 09/2013 Uutiskirjeet 2013

Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa käynnistyi 1.4.2011 KE-TU (KEskeytynyt opiskelu TUtkinnoksi) -projekti, jonka tavoitteena oli kehittää yliopistolle toimintamalli tukemaan opiskelijoiden valmistumista ja opiskelunsa keskeyttäneiden opiskelijoiden tutkintojen loppuun saattamista. Aiempina vuosina opiskelijoilta tulleiden kyselyiden perusteella projektille oli tarve. Kesken jääneet opinnot painoivat kysyjien mieltä ja tulivat aika ajoin esille mm. työuralla tapahtuvien muutosten myötä. Kyselyiden lisäksi projektin valmisteluvaiheessa […]

27.11.2013 Jaakko Rousu

Opin ovi -klinikalla ennakoitiin tulevaisuuden ohjausta

27.11.2013 Jaakko Rousu
Tampereen Opin ovi -klinikka 19.11.2013 Tapahtumat Uutiskirje 09/2013 Uutiskirjeet 2013

Viime viikon Opin ovi -klinikka keräsi reilut parikymmentä ihmistä Tampereelle kuuntelemaan asiaa ennakoinnista. Koulutuspäällikkö, Get a Life -hankkeen projektikoordinaattori Leena Jokinen Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta puhui tulevaisuusohjauksesta – ja toisaalta ohjauksen tulevaisuudesta. Jokisen mukaan tulevaisuus tulee olemaan asiakas- ja kuluttajalähtöisempi. Työnteossa korostuvat palveluvaltaisuus ja yhteistyön merkitys. Ohjausta tarvitaan tulevaisuudessa erityisesti silloin, kun rakennetaan merkityksellistä kokonaisuutta […]

27.11.2013 Jaakko Rousu

Elinikäisen ohjauksen linjauksia – TNO-asiantuntijoiden tapaaminen Salmiassa 4.-5.11.2013

27.11.2013 Jaakko Rousu
Uutiskirje 09/2013 Uutiskirjeet 2013

Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia sekä LAITURI-projekti kutsuivat alueelliset TNO-asiantuntijat toiselle koulutusjaksolle jatkamaan alueellisten ELO-ryhmien toiminnan suunnittelua yhdessä. Kaikki ELY-keskukset ja kaksitoista TE-toimistoa olivat edustettuina. Päivien ohjelmassa käytiin läpi eurooppalaisia ja kansallisia näkymiä, ELO-toiminnan vaiheita eri alueilla sekä ELO-verkostotyön tukitoimia ja suuntautumista tulevaan. Päivien aikana tarkasteltiin myös sitä, mikä on juuri nyt ajankohtaista ja tärkeää alueellisessa […]

27.11.2013 Jaakko Rousu

Opin ovi Uudenmaan ELY-keskus tutkimusmatkalla Berliinin koulutusmessuilla

27.11.2013 Jaakko Rousu
Uutiskirje 09/2013 Uutiskirjeet 2013

Uudenmaan ELY-keskuksen oman tuotannon hankkeiden Opin Ovi- ja UusiTaito -projektien päälliköt tutustuivat Berliinin koulutusmessuille 17.10.2013. Matkan tavoitteena oli tutustua koulutusmessujen antiin ja toimintamalliin. Tavoitteena oli myös mahdollisuuksien mukaan tutustua paikalliseen TE-toimistoon eli Jobcenteriin. Messujen teemana tulevaisuuden osaaminen Marktplatz Bildung Berlin on muodostunut vakiintuneeksi tapahtumaksi Berliinissä. Messut tarjoavat tietoa koulutuksesta, harjoittelusta, elinikäisestä oppimisesta, tietokoneperusteisesta oppimisesta ja […]

27.11.2013 Jaakko Rousu

Vem läser Läroportens webbsidor?

27.11.2013 Jaakko Rousu
Material på svenska Uutiskirje 09/2013 Uutiskirjeet 2013

Koordinationsprojektet för vuxenhandledningen upprätthåller flera olika sidor på nätet där de presenterar Läroport-projektens arbete och fina resultat. Vem följer dessa sidor på nätet? Opinovi.fi-sidorna har sammanlagt haft 24 725 besökare i år. Om man räknar bort upprepade besök av samma människor, uppgår antalet besökare till 16 303 under årets lopp. Dessa besökare kan delas upp […]

4.11.2013 Jaakko Rousu

Elinikäinen ohjaus Suomessa 2013 keräsi ohjauksen ammattilaiset yhteen

4.11.2013 Jaakko Rousu
Elinikäinen ohjaus Suomessa 2013 Tapahtumat Uutiskirje 08/2013 Uutiskirjeet 2013

Tampere-taloon kokoontui lokakuun alussa yhteensä 250 ohjauksen alan ammattilaista mielenkiintoiseen ja monipuoliseen kaksipäiväiseen. Elinikäinen ohjaus Suomessa 2013 -seminaari tarjosi tiukan tietopaketin muun muassa ELY-keskusten Elo-toiminnan koordinoinnista, ohjauksen kansainvälisestä yhteistyöstä ja tietysti Opin ovista – toimihan se koko Opin ovia luotsanneen kehittämisohjelman päätösseminaarina. Opin ovien tunnusbiisi tanssitti seminaariväkeä Seminaarin toisena päivänä yleisö sai nähtäväksi vetävän ja […]

4.11.2013 Jaakko Rousu

Koordinaatti kehittää tieto- ja neuvontapalveluita nuorille

4.11.2013 Jaakko Rousu
Uutiskirje 08/2013 Uutiskirjeet 2013

Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus Koordinaatti on yksi opetus- ja kulttuuriministeriön nimeämistä nuorisotoimialan valtakunnallisista palvelu- ja kehittämiskeskuksista. Vuonna 2006 perustettu kehittämiskeskus toimii osana Oulun kaupungin nuorisopalveluita. Keskuksen tavoitteena on, että kaikilla Suomessa asuvilla nuorilla on käytettävissään laadukkaat nuorten tieto- ja neuvontapalvelut. Laadukkailla palveluilla edistetään osaltaan nuorten kuulemisen, osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Koordinaatti on asiantuntija- ja […]

4.11.2013 Jaakko Rousu

Opastin-palvelu ohjaa opintojen ja yrityspalvelujen ääreen

4.11.2013 Jaakko Rousu
Palvelumallit Uutiskirje 08/2013 Uutiskirjeet 2013

Keski-Pohjanmaan alueen aikuiskoulutusorganisaatiot ovat perustaneet yhteisen neuvonta- ja ohjauspalvelun aikuisopiskelusta kiinnostuneille. Opastin.fi-palvelu parantaa aikuisopiskelijoiden ja yritysten mahdollisuuksia löytää itselleen sopivaa koulutusta tai kysyä neuvoa koulutuksiin ja kehittämispalveluihin liittyen. Tarjolla on myös henkilökohtaista ohjausta asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Ohjausta voi saada mitä erilaisimmissa asioissa, kuten jos asiakas tarvitsee itselleen aivan uuden ammatin, jos opinnot ovat jääneet kesken […]