Markkinoinnin harjoittelu Visit Jyväskylä Regionilla

etätyöpiste kahdella näytöllä ja yhdellä kannettavalla koneella

Työskentelin Visit Jyväskylä Regionilla markkinoinnin harjoittelijana keväällä 2021, suuntaavassa harjoittelussa. Visit Jyväskylä Region on matkailun alueorganisaatio, jonka toiminta kattaa koko Jyväskylän seudun, mukaan lukien Äänekosken, Uuraisten, Laukaan, Toivakan, Hankasalmen, Muuramen ja Petäjäveden alueet. Organisaatio keskittyy markkinoimaan seutua matkailukohteena, sekä kehittämään matkailualuetta, yhteistyössä alueen yritysten ja toimijoiden kanssa. Visit lisäksi vastaa Jyväskylän kaupungin matkailuneuvonnasta ja heidän toimipisteensä löytääkin Asemakadulta, aivan Jyväskylän keskustasta. Visit Jyväskylä Region näkyy aktiivisesti myös sosiaalisen median kanavissa, kuten Instagramissa, Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä.

Harjoitteluni oli normaalista poikkeava parillakin tavalla: vallitsevan koronatilanteen vuoksi työskentelin koko harjoitteluni ajan etänä ja vain kahtena päivänä kävin toimistolla – nimittäin perehdytyspäivänä ja harjoittelun viimeisenä päivänä. Tämän lisäksi Visit Jyväskylä Region oli juuri ennen harjoittelujaksoni alkua uudistanut brändinsä (Visit Jyväskylä -> Visit Jyväskylä Region sekä mm. väriteemat ja logo vaihtuivat) ja Visit myös vaihtoi samalla verkkosivualustansa.

etätyöpiste kahdella näytöllä ja yhdellä kannettavalla koneella
Kuva 1. Etätyöpiste

Etätyöskentelystä huolimatta minut otettiin avosylin harjoittelupaikkaan vastaan ja koin, että kommunikoiminen ja yhteistyön tekeminen oli todella helppoa myös etänä. Muut työntekijät olivat tavoitettavissa Teamssin kautta ja yhteisiä palaverejakin pidettiin aktiivisesti viikoittain. Tiimihenki säilyi jatkuvasti hyvänä ja tunsin oloni erittäin kotoisaksi tuossa työyhteisössä, sillä kommunikoiminen ja sosiaalinen kanssakäyminen muiden työntekijöiden kanssa oli todellakin sujuvaa! Digitaalisten taitojeni vuoksi etätyöskentely oli minulle muutoinkin todella helppoa ja luonnollista, joten ongelmia toimistolle pääsemättömyys ei tuonut lainkaan, sillä kaikki työtehtävät olivat tehtävissä myös kotoa käsin tietokoneella.

Työtehtäviini kuului markkinoinnin harjoittelussa pääasiassa visitjyvaskyla.fi -verkkosivujen työstäminen WordPress -alustalla, sillä uuden verkkosivualustan vuoksi vanhoilta verkkosivuilta täytyi viedä sisältöä uusille sivuille (tämä siis tuskin on näin iso osa markkinoinnin harjoittelua enää jatkossa). Verkkosivujen kanssa työskentelyyn sisältyi esimerkiksi sisällön syöttäminen sivustolle ja sivukokonaisuuksien luominen usealla eri kielellä. Lisäksi muun muassa päivitin ja loin kohdekortteja sekä kirjoitin sivustolle artikkelin, tein tiedonhakua hankkeille ja pidin myös Instagram-viikon, laadin myös jonkinnäköisen WordPress-ohjeistuksen. Harjoittelussa myös huomioitiin hyvin minun omat mielenkiinnon kohteeni ja harrastukseni, joten pääsin myös mm. valokuvaamaan matkailukohteita sekä käsittelemään muutoinkin kuvia ja sivujen visuaalisia rakenteita.

Eli, jos markkinointi kiinnostaa ja haluat myös vaikuttaa siihen, millaisia tehtäviä mahdollisesti pääset tekemään, suosittelen ehdottomasti harjoittelua Visit Jyväskylä Regionilla! Heidän harjoittelupaikkaansa et tule pettymään, sillä tsemppiä ja apua löytyy kyllä – ja etenkin niitä mielenkiintoisia ja kehittäviä työtehtäviä markkinoinnin saralla.

Kuva 2 Sivujen rakentamista WordPressissä ja somekoonnin suunnittelua

Kirjoittanut:

Jenna Väisänen
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma,
Restonomi (AMK)