Suuntaava restonomiharjoittelu Scandic Stationissa ja Scandic Cityssä
Suoritin suuntaavasta harjoittelustani 8 viikkoa Scandic Stationissa ja 2 viikkoa Scandic Cityn puolella kesällä 2021. Scandic on suurin hotelli operaattori pohjoismaissa. Scandicilla on 280 hotellia kuudessa eri maassa. Scandic Station on rakennettu vuonna 1992, siinä on viisi kerrosta ja yhteensä 150 huonetta. Hotellin palveluihin kuuluu muun muassa Roast-ravintola, esteetön pysäköinti pihalla tai hallissa, kokous-, konferenssitiloja, maksuton Wi-Fi, sauna ja uima-allas, Scandic Shop-myymälä sekä aamiainen. Scandic City oli alun perin Cumulus hotelli, joka perustettiin 1976. Scandic kuitenkin osti rakennuksen muutamia vuosia takaperin. Hotellin palveluita on kahdessa eri rakennuksessa, vaikkakin ne ovat kytköksissä toisiinsa maan alta kulkevalla yhdyskäytävällä. Hotellin palveluihin kuuluu muun muassa aamiainen, uima-allas ja kuntosali, Moe’s Bar, Board-ravintola, pysäköinti ulkona sekä hallissa, maksuton Wi-Fi ja kokoustilat.
Olin tehnyt ensimmäisen harjoitteluni syksyllä 2020 Scandic Laajavuoressa, joten heidän käyttämä Opera pohjainen Scorpio varausjärjestelmä oli jo ennestään minulle tuttu ja Scandic yrityksen tavat olivat tuoreessa muistissa. Työtehtäviini kuului muun muassa sisään- ja uloskirjaamiset, uusien varauksien teko puhelimitse sekä sähköpostitse, kassan laskemista, aulan puhtaana pitämistä, Shopista huolehtiminen, unohtuneiden asiakkaiden tavaroiden toimittamista matkahuoltoon, lisävuoteiden tekoa ynnä muut tämmöiset perustehtävät. Kyse oli suuntaavasta harjoittelusta, joten pääsin myös tekemään omat työvuorot muutamalle viikolle sekä parina kertana hotellipäällikkö näytti minulle hänen omaan työnkuvaansa kuuluvia esimiestehtäviä. Pääsin myös pitämään Stationissa talon esittelykierroksen vanhalle työntekijälle, joka oli ollut yli vuoden lomautuksella, ja hän oli työskennellyt enemmän Cityn puolella.
Oppimisen kannalta koin sen erittäin hyödylliseksi, että pääsin työskentelemään molemmissa keskustan Scandiceissa yhden harjoittelun aikana. Näistä kahdesta harjoittelusta on ollut minulle valtavasti hyötyä, koska osaan käyttää Opera/Scorpio järjestelmää ja tunnen Scandic hotelliketjun toimintatavat todella hyvin. Minulle on vahvistunut se, että asiakaspalvelutyö on täysin se mitä haluan tehdä jatkossakin, työskentelin sitten hotellissa tai jossain aivan muualla.
Scandic Stationissa ja Cityssä työskentelevät melkein kaikki samat työntekijät, he ovat erittäin ammattitaitoista ja iloista porukkaa. Minulla on ollut ilo päästä työskentelemään kaikissa Jyväskylän Scandiceissa näiden kahden harjoittelun aikana ja voin lämpimästi suositella niitä tuleville harjoittelijoille. Henkilökunta on kaikissa todella kannustavia ja mukavia.
Kirjoittanut: Inka Mäkikangas
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Restonomi (AMK)