Harjoittelu finanssialan asiantuntijuuden kehittymisessä

Harjoittelu kuuluu pakollisena osana kaikkiin ammattikorkeakoulun tutkinto-ohjelmiin ja se on laajin yksittäinen opintojakso. Harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti tutkinto-ohjelman tai siihen sisältyvän suuntautumisvaihtoehdon näkökulmasta keskeisiin työtehtäviin. Harjoittelu ammattikorkeakoulussa opintojen rinnalla tähtää siihen, että opiskelijan kasvu asiantuntijuuteen käynnistyy jo opintojen aikana. Samalla harjoittelu on yksi tärkeimmistä koulutusta ja työelämää yhdistävistä opintojaksoista. Ammattitaidolla tarkoitetaan yksilön valmiutta…

Continue reading

Työyhteisöjäsenyyden itsekanselointi

Työyhteisöjäsenyyden itsekanseloinnissa (self-cancellation) on kysymys kielteisestä asiasta, joka eristää osin henkilön omasta työorganisaatiostaan. Tässä blogissa määrittelen itsekanseloinnin käsitteenä ja esitän muutaman ohjeen, miten itsekanseloinnin voisi välttää. Ilmiönä itsekanselointi on tuttu entuudestaan, mutta käsitemäärittelyä pitää selkiyttää, jotta ilmiötä on helpompi ymmärtää ja ennaltaehkäistä. Mitä cancelled-käsite tarkoittaa? Tarkastelen ensin käsitteen perustaa, joka on sen englanninkielisessä alkuperässä. Cancelled-käsitteestä…

Continue reading

Ammattikorkeakoulu ja Nordea työelämäpedagogiikkaa kehittämässä

Nykyinen työelämän jatkuva ja nopea osaamistarpeiden muutos haastaa korkeakoulujen ja työelämän löytämään yhteistyöhön uusia muotoja (Billet & Choy, 2011). Korkeakoulujen kanssa tehtävä yhteistyö kiinnostaa yrityksiä. EK:n vuonna 2017 toteuttaman yrityskyselyn mukaan yli 70 % yrityksistä on tehnyt yhteistyötä korkeakoulusektorin kanssa ja 90 % yrityksistä arvioi yhteistyön lisääntyvän tulevaisuudessa. Tavanomaisimmat korkeakoulujen yritysyhteistyön muodot ovat harjoittelut ja…

Continue reading

Digital business is a holistic business – Why digitizing a business model may start with a homepage but should not end there

Digitalisation is no longer a megatrend of our time, but rather a normality. Companies implement digital features like homepages or even an own app, to hop on the new norm. Covid-19 has even underscored this need, for according to a recent study 80 percent of the respondents stated that they plan to accelerate their efforts…

Continue reading

Tilitoimistoalan osaamisesta on pidettävä huolta

Suomessa on lähes 4300 tilitoimistoa, joissa työskentelee 11700 henkilöä. Tilitoimistoista noin 880 on auktorisoitu. (Taloushallintoliitto, 2020.) Taloushallintoliiton mukaan tilitoimistoalan osaamisen johtamisessa ja kehittämisessä on paljon parannettavaa (Lehtonen, 2018), sillä nykyisin tilitoimiston keskeiseen osaamiseen kuuluu lakisääteisen kirjanpidon ja raportoinnin lisäksi niin sujuva asiakaspalvelu kuin liiketoimintaosaaminenkin, joka taas edellyttää verotuksen ja rahoituksen kaltaisten laajojen kokonaisuuksien hallintaa (Talvitie,…

Continue reading

Työnantajakuvalla on väliä – erityisesti nuorille

Kilpailu työvoimasta on lisääntynyt entisestään Suomessa ja kansainvälisillä työmarkkinoilla. Helsingin seudun kauppakamarin jäsenkyselyssä helmikuussa 2019 jopa 86 % vastaajista ilmoitti jonkinasteisesta osaavan työvoiman saatavuusongelmasta (Jäsenkysely työvoiman saatavuudesta, 2019). Rekrytoinnista onkin tullut kriittinen henkilöstöhallinnon tehtävä organisaatioiden menestymisen kannalta. Jotta rekrytoinnin haasteisiin voitaisiin vastata, on yritysten ja organisaatioiden kiinnitettävä huomiota työnantajakuvaanillä se on yksi määrittävistä tekijöistä koskien työnhakijan…

Continue reading

Polkuja parempaan asiakaskokemukseen

Aiemmassa kirjoituksessani käsittelin kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen kehittämistä ja miten siinä pääsee alkuun. Tässä kirjoituksessa lähestyn asiaa ostopolkujen, asiakaspolkujen ja palvelupolkujen kautta, sillä voidakseen kehittää kokonaisvaltaista asiakaskokemusta, yrityksen on ymmärrettävä ja tunnistettava asiakkaan ostoprosessi (Edelman & Singer 2015). Asiakkaan kokemus koostuu palvelupolusta, palvelutuokioista ja kontaktipisteistä (Komulainen 2018, 58). Suomenkielisessä termistössä palvelupolusta käytetään usein myös käsitteitä ostopolku ja…

Continue reading

Kahdeksan vinkkiä podcastien maailmaan (ja johtamiseen)

Olemme tehneet yhteistä johtamisen oppimatkaa keskisuomalaisten yritysten edustajien kanssa. Takana on reilu vuosi ja olemme tavanneet huikeita yrittäjiä, esimiehiä ja asiantuntijoita. Heiltä olemme kuulleet käytännön kokemuksia ja olemme heille sanoittaneet tutkimustuloksia lähemmäs arkikokemuksia. Tekemisen keskiössä on nimenomaan nuorten sukupolvien johtaminen. Aihe on monella tapaa ajankohtainen ja herättää kiinnostusta laajemmassakin mittakaavassa. Koemme tärkeäksi oman jatkuvan oppimisen…

Continue reading

Kokonaisvaltaista asiakaskokemusta kehittämässä

Digitaalisesta asiakaskokemuksesta on tullut yrityksille tärkeä erottautumis- ja kilpailutekijä varsinkin niillä aloilla, joilla valikoima- ja hintakilpailu on tiukkaa. Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen myös vastaa monen yrityksen tarpeeseen kasvattaa tuottavuuttaan ja kannattavuuttaan nopeasti. Mutta miten tähän muutokseen pitäisi yrityksissä reagoida? Saadakseni aiheesta tarkemman kuvan, haastattelin ”Digitaalinen asiakaskokemus” -kirjan kirjoittajaa Marko Fileniusta. Haastattelun (noin 16 min) kokonaisuudessaan voit…

Continue reading

Jääkö empatia digitalisaation jalkoihin?

Digitalisaatiosta ja tekoälystä on jo tullut arkipäiväisiä puheenaiheita. Viime aikoina digitalisaatiokeskustelussa on herännyt huoli empatiasta ja sen kasvavasta tarpeesta teknologistuvassa maailmassa. Määritelmänsä mukaan empatia tarkoittaa kykyä asettua toisen asemaan ja kykyä ymmärtää asiaa hänen näkökulmastaan (Tieteen termipankki, 2016). Empatian puute on herättänyt huolta varsinkin teknologiavaltaisissa ympäristöissä, kuten Piilaakson start-up -yritysten piirissä. Piilaaksossa toimivan California State…

Continue reading