Bisnesopintoja ja luovia ratkaisuja

Blogi liiketalouden koulutuksesta.
31.5.2016

Sijoituspalvelututkinnon tentti läpäisty!

31.5.2016
Finanssiala

Sijoituspalvelututkinto eli APV1-tentti sisältää viisikymmentä oikeinväärin –väittämää. Jokainen oikea vastaus tuo mukanaan kaksi pistettä ja läpipääsyyn vaaditaan yhteensä vähintään viisikymmentä pinnaa. Ei kuulosta kovin haastavalta. Äkkiseltään voisi jopa sanoa, että helppo homma. Tentin läpäiseminen ei kuitenkaan ole aivan niin yksinkertaista, kuin voisi olettaa. Kysymykset eivät suinkaan ole helppoja, vaan ne käsittelevät sijoitustoimintaan liittyviä aiheita hyvin […]

7.10.2015 Maija Haaranen

HR-kärkiopiskelijat NBF:ssä

7.10.2015 Maija Haaranen
Uudistuva johtaminen Yleinen

HR-kärkiopiskelijoitteni Katjan, Nooran ja Lindan laatima artikkeli NBF:stä NORDIC BUSINESS FORUM 1.-2.10.2015 Licensed Live Stream / Jyväskylän Paviljonki Mikä ihmeen Nordic Business Forum? Nordic Business Forum juontaa juurensa vuodesta 2007, kun opiskelijat Hans-Peter Siefen ja Jyri Lindén istuivat samalla markkinoinnin luennolla, ja huomasivat yhteisen mielenkiinnon koulutus- ja valmennusliiketoimintaan. Vuonna 2008 nämä nuoret miehet perustivat yhtiön Nordic Business […]

21.8.2015

Konferenssimatkalla Hiroshimassa

21.8.2015
Myynnin osaaja Yleinen

Osallistuin 11.-14.6.2015 Global Sales Science Institute (GSSI) kansainväliseen konferenssiin Hiroshimassa Japanissa. GSSI:n tavoite on yhdistää akateemiset tutkijat ja liike-elämän ammattilaiset keskustelemaan myynnin tuoreesta tutkimuksesta, käytännön uusista malleista ja oppimisen kehittämisestä. Tätä työtä on tehty globaalisti eri korkeakoulujen ja yritysten kanssa jo yhdeksän vuoden ajan. Tänä vuonna teema oli painottunut erityisesti myyntityön taitojen kehittämiseen. Omassa esityksessäni […]

19.7.2015 Maija Haaranen

Monimuoto-tradenomina tavoitteellisesti verkossa

19.7.2015 Maija Haaranen
Yleinen

Syksyllä aloittavan monimuoto-tradenomiryhmän opiskelija voi toteuttaa opintonsa halutessaan täysin verkossa. Ei ole ihme, että monimuototradenomikoulutus oli ennätyksellisen suosittu hakukohde JAMKin liiketoimintayksikössä tänä vuonna. Tämä kertoo monesta seikasta. Opiskelu ja osaamisen kehittäminen nähdään tärkeänä satsauksena. Tradenomin tutkinto antaa erinomaisia valmiuksia työuralle. JAMK on haluttu ja arvostettu oppilaitos. Paikasta riippumattomat opiskelumahdollisuudet ovat nykypäivää ja tulevaisuutta, ja tarjoavat […]

11.5.2015

Digitaalinen media – ostettua, ansaittua ja omistettua

11.5.2015
Myynnin osaaja Yleinen

Maailma kehittyy ja yritysten on pysyteltävä kehityksen perässä. Markkinointia on mietittävä uudelleen teknologian lisääntyessä ja ihmisten siirtyessä yhä enemmän digitaaliseen maailmaan. Perinteinen media ei enää tavoita kansaa samalla tavoin kuin ennen. Nyt yrityksien käytettävissä oleva media voidaan jakaa ostettuun, ansaittuun ja omistettuun median. Ostettua mediaa ovat luonnollisesti kaikki yrityksen käyttämät mediat, esimerkiksi Google AdWords, joihin […]

28.4.2015

Digitaalisen markkinoinnin mittaamisen problematiikkaa

28.4.2015
Myynnin osaaja Yleinen

Kuinka mitata markkinointia, kun se tapahtuu omilla web-sivuilla tai vaikkapa somessa? Kuinka tulkita saatuja raportteja? Nämä kaksi kysymystä ovat ne, jotka useamman yrittäjän ja yrityksen johdon huulilla liikkuu. Eli miten voimme mitata sitä, että teemmekö markkinointia digitaalisessa mediassa oikein vai meneekö se hukkaan? Perinteisten www-sivujen osalta vastaus on saatavissa esim. Google Analyticsin kautta, josta voit […]

27.4.2015

Sosiaalisen median hyödyntäminen sisustustavarakaupoissa

27.4.2015
Muoti ja vähittäiskauppa Myynnin osaaja Yleinen

Kokonaisuutena sosiaalisen median käyttö sisustustavarakaupassa on aika yksinkertaista joka puolella. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa – sanonta pätee tässäkin. Mutta itse ainakin koen jo tämän tyylin olevan nähty, jotain uutta pitäisi keksiä. Seuraajia pitäis saada aktivoitua esimerkiksi arvonnoilla ja hyvillä tarjouksilla. Kuka näistä tulvivista tarjouksista ja arvonnoista enää jaksaa innostua? En ainakaan minä. Ehkä […]

21.4.2015

Parasta myyntikokemusta!

21.4.2015
Myynnin osaaja

Me, Riina Nummi ja Aapeli Laitinen, saimme loistavan mahdollisuus päästä kokeilemaan omia myyntitaitojamme Best Seller –kisaan Turkuun. Tämä oli meille kummallekin mahtava kokemus, jonka kautta saimme paljon uusia suhteita ja kokemuksia. Olemme oppineet paljon yritysmyynnistä suunnittelemalla ja hiomalla myyntitapahtuman kulkua sekä tapaamista. Olemme saaneet tutustua alan ammattilaisiin sekä verkostoitua myös muiden sidosryhmien kanssa. Esimerkkeinä näistä […]

23.3.2015

Kanta-asiakas on kuin kultakaivos yritykselle

23.3.2015
Myynnin osaaja Yleinen

Viime aikoina on puhuttu paljon opintotukien leikkauksista ja uravalinnan vaikeuksista. Itsellä ei ollut aavistustakaan yläasteen aikana mitä teen tulevaisuudessa. Mutta varma asia oli, että en lähde lukioon pänttäämään. Pieni miettimishetki silloisen opon kanssa ja päätinpä lähteä amikseen autopuolelle ja sehän osoittautui virheeksi. Öljyjen vaihto ei enää hirveästi kiinnostunut valmistumisen jälkeen. Vuosi 2012 ja meikäläinen tetsailee […]

20.3.2015

Monikanavaisia markkinointiratkaisuja

20.3.2015
Myynnin osaaja Yleinen

Keskisuomalainen, Suomen vanhin yhä ilmestyvä suomenkielinen sanomalehti, Keski-Suomen mediajättiläinen ei tarjoa ainoastaan printtimainontaa, joka on yleinen kuvitelma, se tarjoaa yrityksille monikanavaisia markkinointiratkaisuja, kuten esim. perinteisen printtimedian, digi- ja verkkomedian sekä sosiaalisen median ratkaisuja. Tämän hetkisen globaalin taantuman takia yritykset ovat alkaneet karsia markkinointikuluja. Tämän seurauksena monen yrityksen markkinointi on pirstaloitunut, eikä siinä ole selvää säveltä. […]