4.9.2023
Jaettua johtajuutta suhteissa
4.9.2023 Kasvatus- ja koulutusalan jatkuvassa muutoksessa johtamisen tehtävänä on uudistaa toimintaprosesseja, oppimisympäristöjä sekä vahvistaa henkilöstön osaamista. Johtamisella luodaan myös yhteisöllisyyttä kasvatus- ja koulutusalan organisaatioissa. Uusimmassa hallitusohjelmassa tavoitellaan opetus- ja sivistyssektorin johtamisen parantamista ja Opettajankoulutuksen kehittämisohjelmassa vuosille 2022–2026 opettajien johtamisosaamisen sekä työyhteisöosaamisen kehittämistä yhteisöllisessä toimintakulttuurin kehittämisessä (Valtioneuvosto 2023, Opetus- ja kulttuuriministeriö 2022). Kehittämistarpeita on siis todettu olevan […]
29.11.2022
Johtamistuumailuja-podcast 16: Opettaja johtajana vai johtaja opettajana?
29.11.2022 Mitä yhteistä ja erilaista voidaan löytää opettajan työstä ja toisaalta johtajan työstä? Opettaja orkestroi opetustilanteessa oppimista ja opetustaan. Opettajan uudenlainen rooli ja muuttuva ympäristö haastaa opettajan osaamista ja oppilaitosten johtamista uudella tavoin – mutta mikä onkaan se perusta, joka ei muutu? Niin opettajuus kuin johtajuuskin pohjautuvat kokemustietoon ja käyttöteoriaan, joka rakentuu koko elämän ajan ja […]
10.11.2022
Johtamistuumailuja-podcast 15: Ohjaamot – Monialaisten palvelujen johtaminen, pakohuonepeliä?
10.11.2022 Monialainen johtaminen haastaa johtamista, koska kukin toimijataho tuo oman kulttuurin ja toimintatapansa yhteiseen tekemiseen. Kuuntele podcastia, jossa tuumaillaan johtamista Ohjaamoissa.
21.9.2022
Johtamistuumailuja-podcast 14: Pedagogisten yhteisöjen johtaminen
21.9.2022 Mitä Jamkin rehtori tekee? Miten monialaista yli 900 asiantuntijan yhteisöä johdetaan? Kuuntele uusin Johtamistuumailuja-podcast, jossa koulutusjohtamisen asiantuntija ja lehtori Ari Hyyryläinen tuumailee Jamkin rehtorin Vesa Saarikosken kanssa pedagogisen yhteisön johtamista.
31.8.2022
Johtamistuumailuja-podcast 13: Moninaisuuden johtaminen
31.8.2022 Monikulttuurisessa organisaatiossa johtaminen on eri kulttuuritaustaisten työntekijöiden ja asiakkaiden kohtaamista. Onnistuneen johtamisen ratkaisevina tekijöinä ovat silloin henkilöstöjohtaminen ja asenne johtamiseen. Kulttuurisensitiivisyys on sitä, että ei tehdä yleistyksiä eri kulttuurien eroista vaan huomioidaan myös persoonalliset erot. Silloin ollaan valmiita kohtaamaan toinen ihminen arvostavasti tiedostaen etnisen taustan, kulttuurin, sosiaalisen statuksen ja uskonnollisen vakaumuksen tai erilaisten kielten vaikutukset. […]
19.8.2022
Johtamistuumailuja-podcast 12: Pedagogisesti johtaminen – oppimisen mahdollistamista?
19.8.2022 Esihenkilöillä on vahva rooli pedagogisesti johtamisessa, ja työyhteisössä yhteisiä tilanteita voidaan miettiä myös oppimisen kannalta. Miten luodaan moderni oppiva organisaatio?
18.8.2022
Johtamistuumailuja-podcast 11: Itseohjautuvuus – paradokseja johtamisessa
18.8.2022 Miten yksilöiden itseohjautuvuus toimii organisaatiossa, joissa on autonomisia tiimejä tai työryhmiä? Itseohjautuvuuden avulla voidaan saavuttaa joustavasti tavoitteita ja luoda työntekijöille innostavan merkittävä työ. Ihmiset haluavat toimia vapaasti työssään, mutta päätöksien tekemiseen johtajaa kuitenkin huudetaan mukaan. Pelkkä itseohjautuva organisaatio ei ole tavoite sinänsä. Organisaatio voi organisoitua vapaasti, jotta yksilöt voivat liikkua organisaation sisällä ja sieltä ulos […]
17.5.2022
Johtamistuumailuja-podcast 10: Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen ytimessä
17.5.2022 Opetushallituksessa pedagoginen johtaminen nähdään opetuksen johtamisena sen kaikilla tasoilla (yksilö, työyhteisö sekä valtakunnallinen järjestelmätaso). Opetussuunnitelmatyön ja tutkintojen toteuttamisen johtaminen ovat pedagogisen johtamisen sisältöä. Se on tietoista tekemistä; päätöksiä tulee tehdä pedagogisesta näkökulmasta. Tärkeä kysymys kaikille koulutusorganisaatioissa johtaville on, miten voin itselleni perustella tekemiseni pedagogisesti. Johtaja ei yksin päätä asioista, vaan hän valtaistaa työyhteisöä ja oppijoita […]
9.5.2022
Johtamisen muuttuvat ilmiöt
9.5.2022 ”Ai että, miten innostava aihe! Oikein sormet syyhyää päästä innovoimaan tähän uusia ratkaisuja…”. Olen oppilaitosorganisaatiossa koulutushommissa. Kun käymme läpi työhyvinvoinnin strategista kehittämistä, rehtori ei meinaa pysyä nahoissaan. ”Siinäpä innostunut tyyppi”, ajattelen. Seuraavassa ohjausryhmän tapaamisessa keskustellaan viestinnästä ja haasteista, joita monikanavaisuus tuo koulun arkeen. Monessa tarralapussa lukee: yksi kanava riittää. Rehtorilta tulee viisi tarralappua, jotka on […]
28.4.2022
Jatkuva oppiminen ja työidentiteetti
28.4.2022 Jatkuva oppiminen on nostettu mukaan niihin diskursseihin, joissa käsitellään työelämän nopeaa muutosta ja osaamisen vanhenemista sekä työllistymistä. OECD:n raportin (2020) mukaan maamme nykyinen taloudellinen kannustinjärjestelmä rohkaisee osallistumaan muodolliseen koulutukseen ja epävirallisten (non-formaali) tai arkioppimisen (informaali), kuten seminaareihin osallistumisen tai vertaisilta oppimisen, mahdollisuuksien edistämistä tulisi kehittää. Lisäksi tulisi kehittää koulutustarjonnan joustavuutta ja löytää vaihtoehtoja lyhyisiin, työelämärelevantteihin […]
19.4.2022
Johtamistuumailuja-podcast: Kuunnellaan ihmistä, johdetaan ihmisiä
19.4.2022 Emme johda pelkästään asioita, vaan johdamme ihmisiä, henkilöstöä, opiskelijoita, yhteistyökumppaneita. Miten tukea työntekijöitä ja toisaalta opiskelijoita jaksamisessa?
25.3.2022
Johtajuus opettajan työssä
25.3.2022 Valtakunnallinen opettajankoulutusfoorumi päivittää parhaillaan opettajankoulutuksen kehittämissuunnitelmaa tuleville vuosille. Foorumin tapaamisissa on käynyt ilmi, että kehittämissuunnitelmaan on pohdittu kirjattavaksi entistä voimakkaammin koulutusjohtamisen osaamista ja sen sisällyttämistä opettajankoulutukseen. Opettajan työnkuvaan voi tosiaan sisältyä johtamisen osaamista vaativaa puhdasta johtamistyötä (esim. koulutusvastaavan tai vararehtorin tehtävät) tai johtamisen kaltaisia, esimerkiksi ohjaamisen ja koordinoinnin osaamisen vaateita. Tarkastelen ohessa johtajuuden ilmenemistä laajasti […]
25.2.2022
Johtamistuumailuja-podcast: Miten tuetaan jatkuvaa oppimista?
25.2.2022 Koulutusjohtamisen lehtori Ari Hyyryläinen tuumailee jatkuvan oppimisen parlamentaarisen työryhmän sihteeristön, työ- ja elinkeinoministeriön edustajan Teija Feltin kanssa jatkuvan oppimisen suhdetta johtamiseen.
3.2.2022