Taiteilijan siveltimiä purkissa. Podcast-jakson nimi Moninaisuuden johtaminen.

Johtamistuumailuja-podcast 13: Moninaisuuden johtaminen

Monikulttuurisessa organisaatiossa johtaminen on eri kulttuuritaustaisten työntekijöiden ja asiakkaiden kohtaamista. Onnistuneen johtamisen ratkaisevina tekijöinä ovat silloin henkilöstöjohtaminen ja asenne johtamiseen. Kulttuurisensitiivisyys on sitä, että ei tehdä yleistyksiä eri kulttuurien eroista vaan huomioidaan myös persoonalliset erot. Silloin ollaan valmiita kohtaamaan toinen ihminen arvostavasti tiedostaen etnisen taustan, kulttuurin, sosiaalisen statuksen ja uskonnollisen vakaumuksen tai erilaisten kielten vaikutukset….

Jatka lukemista
johtamistuumailuja-podcastit: Itseohjautuvuus. Vesialueen keskellä pieni puu, joka heijastuu veden pinnasta.

Johtamistuumailuja-podcast 11: Itseohjautuvuus – paradokseja johtamisessa

Miten yksilöiden itseohjautuvuus toimii organisaatiossa, joissa on autonomisia tiimejä tai työryhmiä? Itseohjautuvuuden avulla voidaan saavuttaa joustavasti tavoitteita ja luoda työntekijöille innostavan merkittävä työ. Ihmiset haluavat toimia vapaasti työssään, mutta päätöksien tekemiseen johtajaa kuitenkin huudetaan mukaan. Pelkkä itseohjautuva organisaatio ei ole tavoite sinänsä. Organisaatio voi organisoitua vapaasti, jotta yksilöt voivat liikkua organisaation sisällä ja sieltä ulos…

Jatka lukemista
lamppu johtamistuumailuja podcast

Johtamistuumailuja-podcast 10: Kasvatus- ja koulutusalan johtamisen ytimessä

Opetushallituksessa pedagoginen johtaminen nähdään opetuksen johtamisena sen kaikilla tasoilla (yksilö, työyhteisö sekä valtakunnallinen järjestelmätaso). Opetussuunnitelmatyön ja tutkintojen toteuttamisen johtaminen ovat pedagogisen johtamisen sisältöä. Se on tietoista tekemistä; päätöksiä tulee tehdä pedagogisesta näkökulmasta. Tärkeä kysymys kaikille koulutusorganisaatioissa johtaville on, miten voin itselleni perustella tekemiseni pedagogisesti. Johtaja ei yksin päätä asioista, vaan hän valtaistaa työyhteisöä ja oppijoita…

Jatka lukemista
Ihmisiä sohvalla

Johtamisen muuttuvat ilmiöt

”Ai että, miten innostava aihe! Oikein sormet syyhyää päästä innovoimaan tähän uusia ratkaisuja…”. Olen oppilaitosorganisaatiossa koulutushommissa. Kun käymme läpi työhyvinvoinnin strategista kehittämistä, rehtori ei meinaa pysyä nahoissaan. ”Siinäpä innostunut tyyppi”, ajattelen. Seuraavassa ohjausryhmän tapaamisessa keskustellaan viestinnästä ja haasteista, joita monikanavaisuus tuo koulun arkeen. Monessa tarralapussa lukee: yksi kanava riittää. Rehtorilta tulee viisi tarralappua, jotka on…

Jatka lukemista
Ihmisiä keskustelemassa

Jatkuva oppiminen ja työidentiteetti

Jatkuva oppiminen on nostettu mukaan niihin diskursseihin, joissa käsitellään työelämän nopeaa muutosta ja osaamisen vanhenemista sekä työllistymistä. OECD:n raportin (2020) mukaan maamme nykyinen taloudellinen kannustinjärjestelmä rohkaisee osallistumaan muodolliseen koulutukseen ja epävirallisten (non-formaali) tai arkioppimisen (informaali), kuten seminaareihin osallistumisen tai vertaisilta oppimisen, mahdollisuuksien edistämistä tulisi kehittää. Lisäksi tulisi kehittää koulutustarjonnan joustavuutta ja löytää vaihtoehtoja lyhyisiin, työelämärelevantteihin…

Jatka lukemista
Pekka Risku, Jamkin opekorkean johtaja

Johtajuus opettajan työssä

Valtakunnallinen opettajankoulutusfoorumi päivittää parhaillaan opettajankoulutuksen kehittämissuunnitelmaa tuleville vuosille. Foorumin tapaamisissa on käynyt ilmi, että kehittämissuunnitelmaan on pohdittu kirjattavaksi entistä voimakkaammin koulutusjohtamisen osaamista ja sen sisällyttämistä opettajankoulutukseen. Opettajan työnkuvaan voi tosiaan sisältyä johtamisen osaamista vaativaa puhdasta johtamistyötä (esim. koulutusvastaavan tai vararehtorin tehtävät) tai johtamisen kaltaisia, esimerkiksi ohjaamisen ja koordinoinnin osaamisen vaateita. Tarkastelen ohessa johtajuuden ilmenemistä laajasti…

Jatka lukemista