PEDAJOGI – Pedagogisen johtamisen blogi

Joogailemme johtamisen äärellä. Blogi, jossa ajattelemme ääneen, pohdimme, ihmettelemme sekä innostumme oppilaitosjohtamisesta ja haluamme haastaa muitakin mukaan innostumaan ja kenties jopa kirjoittamaan kanssamme. Sisältöä tuottamassa ammatillisen opekorkean pedagogisen johtamisen tiimiläiset kumppaneineen.
Opettaja ja oppilaat luokassa
1.2.2022 Toimituskunta

Opettajan neljä roolia pedagogisena johtajana

1.2.2022 Toimituskunta
Yleinen

Viimeisten vuosikymmenien aikana on vahvistunut ajatus oppijan roolista oman oppimisprosessinsa subjektina. Esimerkiksi itseohjautuvuus ja oppijakeskeisyys ovat termejä, jotka liittyvät oppijan aseman korostamiseen. Ja totta onkin, että kukaan ei toisen puolesta voi asioita oppia. Jokaisen on ihan itse nähtävä – joskus paljonkin – vaivaa oman osaamisensa kehittämisessä. Oppijan roolin korostuminen perustuu oppimista koskevan psykologisen tietämyksen lisääntymiseen. […]

13.12.2021 Toimituskunta

Läsnäolon haaste laadukkaassa ohjausprosessissa

13.12.2021 Toimituskunta
Yleinen

Hybridimallinen työelämä ja opiskelu ovat tulleet jäädäkseen. On heitä, jotka työskentelevät samassa fyysisessä tilassa, mutta myös heitä, jotka liittyvät ryhmään pallon toiselta puoliskolta. Siinä onkin esihenkilöllä tekemistä, kun vastuulla on tukea ja ohjata alaisiaan tasapuolisesti. Tahi opettajalla, jonka opiskelijoista osaa ei ole tavannut koskaan kasvotusten. Työssäni olen huomannut, että tuen tarve on lisääntynyt samassa suhteessa […]

24.11.2021 Toimituskunta

Merkityksellisyys projektikulttuurissa

24.11.2021 Toimituskunta
Yleinen

Minulla oli ilo lokakuussa osallistua projektipäiville. Tilaisuuden järjesti Projektiammattilaiset ry, jolla on yli 20 vuoden historia vastaavan tyyppisten projektipäivien järjestämisestä. Yhdistys itsessään on tätäkin vanhempi. Orientoiduin tapahtumaan siitä näkökulmasta, että olen yli 20 vuotta toiminut erilaisissa opetusalan projektitehtävissä niin asiantuntijana, projektipäällikkönä kuin aikuiskoulutusta järjestävän ammatillisen oppilaitoksen hankesalkusta vastaavanakin. Olen useasti miettinyt, miksi monet projektit epäonnistuvat. […]

25.10.2021 Toimituskunta

Koulutyön reunaehtoja ja opetussuunnitelmatyötä

25.10.2021 Toimituskunta
Yleinen

Opetussuunnitelmatyö on pedagogisen johtamisen keskeisimpiä sisällöllisiä asioita. Oppilaitoksen johtamiseen liittyy useita piirteitä, joita monissakaan muissa organisaatioissa tai yhteisöissä ei ole. Näiden piirteiden tiedostaminen voi olla hyödyllistä, ettei sinänsä hyviin ja kannatettaviin muutoksiin pyrittäessä tule turhia turhautumisia. Opetussuunnitelma on pedagogisen yhteisön keskeisimpiä dokumentteja ja sen toimeenpano oppilaitoksen ydintoimintaa. Hannu Simola (2021) kumppaneineen muistuttaa ainakin kolmesta tärkeästä […]

6.10.2021 Toimituskunta

Etätyön johtamisessa tarvitaan johtajuutta eikä hallinnointia

6.10.2021 Toimituskunta
Yleinen

Työyhteisöt palautuvat vähitellen pandemian ”jälkeiseen” aikaan. Millainen haaste on käsillä, kun olemme juuri kokeneet etätyön mahdollisuudet ja haasteet? Ratkaistaanko haastetta mennen ajan keinoin vai modernilla tavalla, yhteisöinä? Pandemian aika on osoittanut, että työtä voidaan tehdä tuloksellisesti uusin keinoin hyvin monin eri tavoin. Etätyö ja siihen liittyneet harhaluulot työntekijöitten löysäilystä ovat pääsääntöisesti osoittautuneet turhiksi. Johtajat ja […]

Riittävän yhteinen suunta -podcastin tunnuskuva, taustalla käsi, joka pitelee kompassia.
1.10.2021 Toimittaja

Kuuntele uusi podcast: Riittävän yhteinen suunta

1.10.2021 Toimittaja
Yleinen

Miten yhteisö voidaan saada mukaan yhteiseen tekemiseen ja olemaan utelias uudelle ja nykyiselle? Johtajan roolina on mahdollistaa ja fasilitoida uteliaisuutta. Mikä aiheuttaa epävarmuutta ja pelkoa muutostilanteissa? Millaista johtajaa me olemme johtajastamme tekemässä?

13.9.2021 Toimituskunta

Opettajankoulutusfoorumi ja koulutusjohtaminen

13.9.2021 Toimituskunta
Yleinen

Opettajankoulutusfoorumi (OKF) kokoaa kaikki Suomessa opettajankoulutusta järjestävät yksiköt yhteiseen keskusteluun ja opettajankoulutuksen kehittämiseen. Koska ensimmäisen OKF:n kolmivuotinen kausi osoittautui menestykseksi, on nyt meneillään OKF:n toinen kausi. Nykyisen OKF:n tavoitteena on päivittää opettajankoulutuksen kehittämissuunnitelma tuleville vuosille. Koulutusjohtaminen valittiin nykyisen OKF:n yhdeksi neljästä teemasta, joille kullekin perustettiin oma teeman tulevaisuutta pohtiva jaoksensa. Koulutusjohtamisen jaoksessa on yhteensä 25 […]

24.8.2021 Toimituskunta

Johtamisen tilannesidonnaisuus

24.8.2021 Toimituskunta
Yleinen

Edellisessä työpaikassani suunnittelin ja toteutin valmennuksia nuorille vasta-aloittaneille johtajille ja esihenkilöille. Yksi yleisimpiä käsityksiä heillä tuntui olevan, että hyvän johtajan ominaisuudet ovat yksilön osaamisia ja taitoja, jotka hän voi viedä mukanaan paikasta toiseen. Tein usein harjoituksen, jossa osallistujat ensin miettivät, keitä hyviä johtajia he tuntevat tai tietävät. Monilla oli kokemuksia erilaisista tilanteista ja ihmisistä ja […]

7.6.2021 Toimituskunta

Opetussuunnitelmatyö: pedagogiikan ja pedagogisen yhteisön johtamista

7.6.2021 Toimituskunta
Yleinen

Opetussuunnitelma on yksi oppilaitoksen keskeisimmistä asiakirjoista. Sen laatiminen ja ylläpitäminen ovat pedagogisen johtamisen keskeisiä tehtäviä. Opetussuunnitelmaprosessien avulla johdetaan oppilaitoksen pedagogiikkaa. Seuraavassa muutamia huomioitani tämmöisestä johtamistyöstä. Huomiot perustuvat omaan monivuotiseen tehtävääni ammatillisen opettajakorkeakoulun opettajankoulutuspäällikkönä. Pidän yhtenä opetussuunnitelmatyön keskeisenä piirteenä sen dynaamisuutta. Tavalla tai toisella sitä on syytä pitää jatkuvasti yllä. Voi olla, että opetussuunnitelmaan tehtävät vuosittaiset […]

pukumies osoittaa sormella lukijaa
24.5.2021 Toimituskunta

Parjattu johtajuus – mikä johtajuudessa puhututtaa?

24.5.2021 Toimituskunta
Yleinen

Johtaminen ja johtamistaidot tulevat erityisesti esille, kun toimintaympäristössä tai sitä ohjaavassa toiminnassa tulee eteen muutoksia. Näin on käynyt myös ammatillisen toisen asteen koulutuksen mittavassa koulutuslainsäädäntöuudistuksessa 2018, joka on haastanut kehittämään uusia toimintatapoja johtamisessa. Kolho ja Ylitervo (2021) toteuttivat ammatillisen toisen asteen toimijoille kyselyn, jossa tiedusteltiin jaetun johtajuuden tilaa ammatillisissa oppilaitoksissa. Kyselyyn vastasi 270 sekä päättävässä […]

11.5.2021 Toimituskunta

Inklusiivinen johtaminen ja moninaisuus koulutusorganisaatioiden työyhteisöissä

11.5.2021 Toimituskunta
Yleinen

Inkluusio johtamistyössä Hanhike ja Bergbom (2018) kysyvät, kuinka käytännössä luodaan inklusiivisia työpaikkoja ja -kulttuureja?  Lähtökohtana heidän pohdinnassaan on ulkomaalaistaustaisten työllistyminen, joka laajentaa osaamispohjaa työelämässä sekä lisää myös kansainvälisyyttä työyhteisöissämme. Heidän mukaansa todelliseen inkluusioon, kaikkien mukaan ottamiseen, päästään vain tietoisen päätöksen ja sen mukaisen toiminnan kautta. Inkluusiolla tarkoitetaan periaatetta, jonka mukaan erilaisia vähemmistöjä tuetaan toimimaan yhteisöissä […]

16.4.2021 Ari Hyyryläinen

Työyhteisöjen yhteisiä kohtaamisia – etänäkin?

16.4.2021 Ari Hyyryläinen
Yleinen

Etätyö on mullistanut työyhteisöjen yhteisen tekemisen kuluneen vuoden aikana.  Miten johtamisella voidaan vaikuttaa siihen, että etätyössäkin voimme yhdessä oivaltaa? Mitä muita kohtaamisfoorumeita tarvitaan yhteisen liimapinnan rakentamiseen? Työllä on tavoitteet ja tavoitteisiin voidaan päästä niin, että kukin kokee työnsä merkittävänä. Samaan aikaan työssä on monia jatkuvasti uudistusta vaativia haasteita. Työ haastaa osaamistamme ja pakottaa oppimaan uutta.  […]