Hyvinvointivalmennuksen korkeakouludiplomikoulutus, ensimmäinen toteutus

ELO-hankkeen tavoitteet

Koota Jamkin hyvinvointiyksikön olemassa olevista opintojaksoista opintokokonaisuus, joka vastaa laaja-alaisesti osallistuvien opiskelijoiden ja yhteiskunnasta nouseviin tarpeisiin hyvinvoinnin ymmärtämisestä ja siihen vaikuttamisesta. Opintojaksoista kootun kokonaisuuden tarkoitus on lisätä osallistujan laaja-alaista ymmärrystä hyvinvoinnista, toimintakyvystä ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä tutkimustietoon perustuen sekä tarjota menetelmiä hyvinvoinnin arvioinnin ja siihen vaikuttamisen tueksi.

Tehdyt toimenpiteet

  • Kokonaisuuden suunnittelu ja kasaaminen
  • Opintokokonaisuuden työstäminen Optima-ympäristöön
  • Opintomateriaalien tekeminen tai muokkaaminen opintojakson tavoitteiden suunnassa kyseisiin tavoitteisiin sopivaksi
  • Arviointi- ja palautekysely opiskelijoille

Saavutetut tulokset

Optimaan on työstetty käynnissä oleva hyvinvointivalmennuksen korkeakouludiplomikoulutuksen kokonaisuus, jossa on aloittanut 29 opiskelijaa syksyllä 2018. Aktiivisesti ryhmässä jatkaa tällä hetkellä hieman yli puolet aloittaneista opiskelijoista.

Mitä opittiin?

  • Arviointi- ja palautekyselyiden tuloksista saatujen palautteiden perusteella seuraavaa toteutusta, Hyvinvointivalmennuksen korkeakouludiplomi 2. markkinointia, sisältöä sekä toteutusta on edelleen kehitetty.
  • Markkinointiviestintä ja markkinointiviestinnän sisällön kohdentaminen ja selkeyttäminen vastaamaan asiakasymmärrystä.

Poimintoja kehittämiskohteista

  • Opintojen aloituksessa on tärkeää huomioida osallistujien erilaiset lähtötilanteet, henkilökohtaiset tavoitteet, sekä osaamisen tasot ja opiskeluvalmiudet.
  • Jokaisen opiskelijan kanssa on tärkeää järjestää aikaa opintojen suunnitteluun, sekä keskusteluun siitä miten kukakin opintojen kanssa aikoo edetä.
  • Ryhmäytyminen on erityisen tärkeää ja se antaa voimavaroja opinnoille, jotka toteutuvat pääsääntöisesti etänä omatoimisesti tai pienryhmissä.
  • Alussa on tärkeää perehdyttää oppilaitoksen opiskelukäytänteisiin, käytettäviin sähköisiin järjestelmiin, sekä opintovaatimuksiin huolellisesti.

Miten asiat jatkuvat tästä eteenpäin?

Syyskuussa 2019 on käynnistynyt Hyvinvointivalmennuksen korkeakouludiplomiopintojen toinen toteutus, jossa edellä mainittuja kehittämisasioita on pyritty huomioimaan.

Anu Myllyharju-Puikkonen, Sanna Paasu-Hynynen, Hyvinvointiyksikkö, JAMK 2019
ELO-toimituskunta, Jyväskylän ammattikorkeakoulu