Ammattiliitoilta asiakasnäkymää osaamistarpeista

Jatkuvan oppimisen tarpeet ja tulevaisuuden työelämässä tarvittavat osaamiset ja niiden hankkiminen puhututtavat kovasti. Oikeat osaamiset toimivat muutoksesta selviämisen avaimina. Korkeakoulujen työelämäyhteyksiä osaamisen ennakoinnissa on selvitetty (ks. esim. Sironen & Raudasoja 2019; Jääskö, Korpela, Laaksonen, Pienonen, Davey, & Meerman 2018), mutta käytännön tekemistä on avattu vähemmän. Tässä blogikirjoituksessa kuvataan kolme käytännön toimintamallia tehdä osaamisten ennakointityötä yhdessä työelämän edustajien kanssa.

Avoimen korkeakouluopetuksen tarjontalähtöisyydestä tarvelähtöisyyteen

Avoimet korkeakoulut tarjoavat tutkintokoulutuksen opetussuunnitelmien mukaisia opintoja. Koska opintotarjonta on näin jo laissa määritelty, on helppo tyytyä tarjontalähtöiseen lähestymiseen koulutussuunnittelussa. Viisaampaa on kuitenkin panostaa tuotteisiin, joilla on todellista tarvepohjaa ja tarjota koulutuksia tavoilla, jotka vastaavat asiakkaiden toiveisiin. Tästä lähtökohdasta alettiin rakentaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun (Jamk) avoimen ammattikorkeakoulun ja Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston ammattiliittoyhteistyötä. Yhteistyön myötä haluttiin löytää käytännön työkaluja ja toimintamalleja työelämätahojen kanssa käytävään koulutuksen kehittämisen keskusteluun sekä siihen, miten tulevaisuuden työelämän osaamistarpeita tunnistetaan. Lisäksi haluttiin työelämätahojen osallistuvan koulutuksen kehittämiseen ja koulutussuunnitteluun sekä saada aikaan aitoa vuoropuhelua sidosryhmien kanssa. Ammattiliitot nähtiin potentiaalisina kumppaneina heidän jäsenilleen sopivan koulutussisällön suunnittelussa.

Työelämälähtöisyyttä ja avointen korkeakoulujen yhteistyötä on kehitetty jo vuosina 2015–2018 AVOT-hankkeessa (Karjalainen, Korva, Pintilä & Sahlman 2018). Ammattiliittojen kanssa on tehty yhteistyötä koulutussuunnittelussa valtakunnallisessa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamissa eAMK- ja COL-hankkeissa (Tutustu avointen ammattikorkeakoulujen tarjontaan n.d.; Puustinen 2021).

Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston ja Jamkin avoimen ammattikorkeakoulun yhteistyö ammattiliittojen kanssa käynnistettiin vuonna 2020 kolmen Keski-Suomen alueen yhdistyksen – OAJ Keski-Suomen (OAJ), HENRY ry:n (HENRY) sekä Keski-Suomen Ekonomit ry:n (Ekonomit) kanssa. Yhteistyön aloittamista haastoi vallitseva koronatilanne, koska yhteistyötapaamiset ja työskentely piti siirtää verkossa tapahtuvaksi. Toisaalta näin päästiin testaamaan verkossa tehtävää vuorovaikutteista työtä ja mahdollisesti saavuttamaan siten useampia työelämän kumppaneita.

Mitä tehtiin – kolme toimintamallia tarvelähtöisyyteen

Kolmelta valitulta paikallisyhdistykseltä kysyttiin heidän tarpeistaan osaamisen kehittämiseen sekä halusta yhteistyöhön. Yhteyshenkilöiden kanssa sovittiin verkkotapaaminen, jossa suunniteltiin tarkemmin toimintamalli kunkin yhdistyksen kanssa. Osaamistarpeiden selvittämiseen valikoitui kolme erilaista toimintamallia: tulevaisuustyöpaja, palvelumuotoilutyöpaja sekä osaamistarvekysely.

HENRY:n kanssa toimintamalliksi valittiin tulevaisuus- ja palvelumuotoilutyöpajat. Ekonomien kanssa tehtäväksi valikoitui tulevaisuustyöpaja sekä osaamistarvekysely. OAJ:n kanssa toteutettiin osaamistarvekysely.

Tulevaisuustyöpaja

Tulevaisuustyöskentelyn tavoitteena oli tulevaisuuslukutaidon kehittäminen ja oman alan toimintaympäristön tulevaisuusmaiseman maalaaminen yhdessä kuvitellen. Tavoitteena oli tunnistaa tulevaisuuden työelämässä tarvittavaa osaamista niin organisaation kuin omien urapolkujen näkökulmasta. Yhteinen työskentely toteutettiin kahden tunnin työpajana verkossa. Työskentelyn menetelmät valittiin osallistujamäärän mukaan.

Tulevaisuustyöpajan sisältö:

  • Orientaatio tulevaisuusajatteluun. Tulevaisuusoletusten haastaminen. Apuna esim. megatrendit, heikot signaalit tai sopivat tulevaisuuskuvat.
  • Keskustelua näiden pohjalta. Kirjataan huomiot ylös.
  • Kysymys 1 keskusteluun: Mitä osaamista tarvitaan työssäsi lähitulevaisuudessa?
  • Kysymys 2 keskusteluun: Miten haluaisit omaa osaamistasi kehittää?
  • Yhteenveto ja jatkoajatukset

Tulevaisuustyöpaja HENRY:n kanssa järjestettiin Zoom-verkkoalustalla. Osallistujia oli noin 20 ja fasilitaattorina toimi Anne Hakala Jamkilta. Orientaationa haastettiin jokaisen omia tulevaisuusoletuksia ja tehtiin Mitä jos -kuvittelu chattiin. Tämän pohjalta käytiin nopea keskustelu oman alan toimintaympäristön tulevaisuuksista pienryhmissä.

Seuraavassa vaiheessa vastattiin kysymykseen “Mitä osaamista tarvitaan työssäsi lähitulevaisuudessa?” Mentimeterissä. Vastauksista muodostui sanapilvi, jota avaten keskusteltiin yhdessä. Ajatuksia pystyi myös kirjoittamaan chattiin ja koko keskustelu dokumentoitiin. Samalla menetelmällä käytiin läpi myös toinen kysymys: ”Miten haluaisit omaa osaamistasi kehittää?”.

Työskentely eteni sujuvasti ja tulevaisuusorientoituneesti. Osallistujat pitivät yhteistä tulevaisuuspohdintaa ajatuksia herättävänä ja hyödyllisenä. Keskustelusta sai uusia näkemyksiä tulevaisuuden toimintaympäristön muutosmahdollisuuksiin sekä signaaleja tarvittavasta osaamisista. Yhteistyö HENRY:n kanssa jatkui palvelumuotoilutyöpajana, jossa edettiin osaamistarpeista koulutusten muotoiluun.

Ekonomien osalta tulevaisuustyöskentely toteutettiin liiton Howspace-alustalla haastaen jäseniä pohtimaan työssään pinnalla olevia ilmiöitä. Varsinainen yhteinen tulevaisuustyöpaja jäi toteuttamatta, joten osaamisen kehittämisen tarpeita ja oppimistapoja kartoitettiin osaamistarvekyselyllä.

Palvelumuotoilutyöpaja

HENRY:n toisen työpajan tavoitteena oli keskittyä koulutustarpeisiin vastaamisen tapoihin palvelumuotoilun keinoin. Työpajan fasilitaattorina toimi palvelumuotoilun asiantuntija Suvi Salminen Jamkista.

Palvelumuotoilutyöpajan tavoitteena oli lisätä asiakasymmärrystä ja arvon tuottamisen näkökulmia, ymmärtää aidosti asiakkaiden, tässä tapauksessa HENRY ry:n jäsenien tarpeita ja toiveita. Työpajan työskentely kiteytyi seuraaviin ydinkysymyksiin:

  • Hyvän asiakaskokemuksen syntyminen – mitkä asiat/tekijät tuottavat sinulle arvoa?
  • Mitkä koulutuksen elementit tuottavat arvoa?
  • Mitä koulutuksen tuottamisessa olisi hyvä huomioida sinun näkökulmastasi?

Työskentelyssä hyödynnettiin arvolupaus-canvaa. Pienryhmäkeskusteluiden antia dokumentoitiin Jamboard-alustalle.
Tulokset koottiin listauksiksi 1) Mitä asioita asiakas arvostaa koulutuksessa? ja 2) Mitkä ovat ongelmakohtia koulutuksessa? Nostot huomioidaan tulevien koulutusmallien suunnittelussa.

Osaamistarvekysely

Osaamistarvekysely tehtiin OAJ:n sekä Ekonomien Keski-Suomen alueen jäsenille. Osaamistarvekysely on käyttökelpoinen työkalu silloin, kun halutaan selvittää organisaation osaamistarpeita tai kartoittaa työntekijöiden tämänhetkistä osaamista ilman erillisiä työpajoja tai tapaamisia. Osaamiskartoituksen avulla voidaan saada nykyisen osaamisen lisäksi selville myös, missä osaamisessa on puutteita.

Osaamistarvekyselylomake sisälsi sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Kyselyä varten määritettiin yhteistyössä liiton edustajien kanssa kyseessä olevan alan, tässä tapauksessa opettajien ja ekonomien keskeisimmät osaamisalueet. Kyselyssä vastaajia pyydettiin taustatietojen ja osaamistarpeiden lisäksi vastaamaan myös siihen, mitkä ilmiöt ovat työssä pinnalla juuri nyt ja selvitettiin valmiutta ja mahdollisuuksia kouluttautumiseen.

Kysely toteutettiin Webropol-kyselynä. Kyselyn linkki lähetettiin ammattiliiton yhteyshenkilöiden toimesta sähköpostitse jäsenistölle.

Kyselyn tuloksista tehtiin kooste, jossa esiteltiin osaamistarvekyselyn tulokset. Vallitsevat ilmiöt koottiin sanapilveen ja osaamistarpeet esitettiin janakaaviona. Kyselyssä esiin nousseisiin koulutustarpeisiin vastattiin kertomalla sekä Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston että Jamkin avoimen ammattikorkeakoulun tarpeisiin vastaavasta koulutustarjonnasta. Kooste lähetettiin yhteyshenkilöiden kautta liittojen jäsenille. Korkeakoulut pystyvät itse hyödyntämään kyselyn tuloksia uuden opintotarjonnan suunnittelussa.

Käyttökelpoisia toimintamalleja koulutussuunnittelun työelämäläheisyyteen

Ammattiliittoyhteistyön myötä saatiin kartoitettua kolmen eri ammattiliiton osaamistarpeita sekä niitä elementtejä, joita he toivovat koulutuksiin. Jokaiselle yhdistykselle tehtiin kooste heiltä nousseista tarpeista sekä esimerkit niistä koulutuksista, jotka näihin tarpeisiin tällä hetkellä vastaavat. Aineistoa on tarkoitus käyttää korkeakoulujen koulutussuunnittelussa pitkäjänteisemmin. Sisällöt ja toiveet toteutusmuodoista on listattu ja välitetty eteenpäin eri alojen koulutussuunnittelijoille. Näitä käytetään pohjana tulevien koulutusten kehittämisessä.

Yhteistyöavausten myötä saatiin tärkeää kokemusta työelämäläheisestä koulutussuunnittelusta. Asiakkaiden kanssa yhdessä sovituista toimintamalleista varsinkin tulevaisuus- ja palvelumuotoilutyöpajat toivat hyvin esiin asiakkaiden näkemystä. Yhteinen työpajatyöskentely avasi toimintaympäristönäkemystä ja toi esiin osaamistarpeita tarvekyselyä syvemmin. Osaamistarvekysely on puolestaan suhteellisen helposti toistettavissa ja kevyehkö malli laajemmankin kohderyhmän tarpeiden selvittämiseen.

Seuraavaksi tarvelähtöistä toimintatapaa on tarkoitus käyttää seudullisen koulutustarjonnan suunnittelussa. Jyväskylän yliopisto ja Jamk ovat käynnistämässä seutukaupunkihanketta, jossa avointa korkeakoulutusta tarjotaan kaikille Keski-Suomen seutukaupungeille yhtäaikaisesti. Hanke nojautuu vahvasti ennakointi- ja osaamistarvekartoitustyöhön, jotta korkeakoulujen tarjonta kohdentuisi oikealla tavalla työelämän osaamisenkehittämisen tarpeisiin.

Kirjoittajat

Anne Hakala, KTM, AmO, toimii suunnittelijana ja kouluttajana JAMKin koulutuksen kehittämispalveluissa tulevaisuustyön asiantuntijana ja jatkuvan oppimisen kehittämistehtävissä.

Maarit Korva, KM, HuK, opo, ope, toimii suunnittelijana ja koulutusvastaavana JAMKin koulutuksen kehittämispalveluissa avoimen ammattikorkeakoulun tehtävissä

Muru Linjala, KTM, toimii koulutuspäällikkönä Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa

Lähteet

Jääskö, P., Korpela, M., Laaksonen, M., Pienonen, T., Davey, T. & Meerman, A. 2018. Korkeakoulujen työelämäyhteistyön tilannekuva. Viitattu 1.11.2021. https://tem.fi/documents/1410877/2132258/Korkeakoulujen+työelämäyhteistyön+tilannekuva/80f05582-f357-1b69-1bdb-397201e57990/Korkeakoulujen+työelämäyhteistyön+tilannekuva.pdf.

Karjalainen, M., Korva, M., Pintilä, T. & Sahlman, K. Toim. 2018. Työelämälähtöiset osaamiskokonaisuudet avointen korkeakoulujen yhteistyönä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 248. Viitattu 9.11.2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-492-3.

Puustinen, U. 2021. Tee kuten Karri, Kati ja Hanna: Tartu toimeen ja aloita avoimet ammattikorkeakouluopinnot – JHL tukee opintoja tuntuvasti. Motiivi-lehti. Viitattu 9.11.2021. https://motiivilehti.fi/lehti/artikkeli/tee-kuten-karri-kati-ja-hanna-tartu-toimeen-ja-aloita-avoimet-ammattikorkeakouluopinnot-jhl-tukee-opintoja-tuntuvasti/.

Sironen, J. & Raudasoja, A. 2019. Ammattikorkeakoulujen työelämäyhteistyön kehittäminen työelämän näkökulmasta. HAMK Unlimited Journal. Viitattu 1.11.2021. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111390332.

Tutustu avointen ammattikorkeakoulujen tarjontaan. N.d. CampusOnline.fi. Viitattu 1.11.2021. https://campusonline.fi/ammattiliittojen-opintojaksot/.