Kollaboratiivinen ohjauksen malli hybridiopetukseen

ELO-hankkeen tavoitteet 2019

  • Kehittää ohjausmallia ja -käytänteitä, jotka vastaavat opiskelijoiden ja opettajien tarpeisiin hybridimallisessa opiskelussa.
  • Lopputuloksena kehittämistyöstämme on kollaboratiivinen ohjauksen malli hybridiopetukseen.
  • Kokeilua mallinnetaan ammatillisen erityisopettajankoulutuksen (60 op) opintokokonaisuudessa.
  • Kokeilussa pyritään kuitenkin tuottamaan tietoperustaa, toimintamalli, hyviä käytäntöjä yleistettäväksi muihin koulutuksiin.

Tehdyt toimenpiteet

  • Opiskelijaryhmän (50 henkilöä) kanssa erimuotoiset kokeilut (verkkokurssit, pienryhmäohjaukset, ohjauspäivät, henkilökohtainen ohjaus) ja palautteet
  • Palautteet valmistuvilta opiskelijoilta
  • Työpaja “Muuttuuko oppiminen?”, abstrakti ja esitys Kasvatustieteen päivillä Joensuun yliopisto, 11/2019
  • Osallistuminen aihetta käsitteleviin työpajoihin
  • Aiheen esittely AOKKin henkilöstopäivässä 9/19
  • Aiheen esittely kehittävä tutkiva opettaja (KETTU) työkokouksessa 12/19

Saavutetut tulokset

Hybridiopetuksen malli ammatillisen erityisopettajankoulutuksen (60 op) toteuttamiseen. Hybridiopetus edustaa yhtä mallia hajautetun verkko-opetusmallin toteutusmuodoista.

ELO-rahoituksen hakemisen tausta-ajatuksena oli tarve kehittää omaa verkko-opetusosaamista niin, että samanaikaisesti voimme osallistaa opiskelijoitamme kehittämään verkko-opiskelutaitoja sekä tarjota heille saavutettavuutta ja joustavuutta opiskelun ajan, paikan ja tilan osalta.

Digitaalisen, monimuotoisen verkko-opiskelun kehittäminen omassa toiminnassamme on ollut tasapainoilua infran, tekniikan ja oikea-aikaisen ja vaikuttavan vuorovaikutuksen mahdollisuuksien välillä. ELO-resurssin myötä verkko-opiskeluun ja verkko-opetukseen liittyvä puhe osallamme on kääntynyt mahdollisuus-, pystyvyys- ja osallisuuspuheeksi. Konkreettinen esimerkki kehittyvästä osaamisestamme on opettajien jatkokoulutuksena toteutettavan ammatillisen erityisopettajankoulutuksen (60 op) hybridimalli ja sen samanaikaisesti etenevä kokeileva toteutus.

Mitä opittiin?

Olemme oppineet tuottamaan hybridimalliin soveltuvia sisältöjä, pedagogiikkaa ja opetuksen kokonaisraamia. Kiinnostuksen kohteena on ollut erityisesti oppiminen ja se, miten yhteisöllistä oppimista ja oppimisen tiloja tuotetaan –siitäkin olemme oppineet monenlaista; vanhaa vahvistaen ja uutta oppien.

Miten asiat jatkuvat tästä eteenpäin?

Kokeilujen myötä kysymme edelleen, miten oppimista edistetään, vahvistetaan ja varmistetaan monimuotoistuvissa aikaan, paikkaan ja tilaan kiinnittämättömissä opiskeluympäristöissä? Tässä meille riittää tutkimista ja kehittämistä. Syksyllä 2020 olemme tarjoutuneet kirjoittamaan hybridiopetuksen kehittämishankkeestamme artikkelin JAMKin Ammatillisen opettajakorkeakoulun julkaisuun.

Kaija Peuna-Korpioja, Leena Selkivuori, Ammatillinen opettajakorkeakoulu, JAMK 2019
ELO-toimituskunta, Jyväskylän ammattikorkeakoulu