Yrityskohtaisen tutkintokoulutuksen konsepti ja sen skaalautuvuus
Case: Tulevaisuuden digitaalinen liiketoiminta –kehitysohjelma DIGIBISNES
ELO-kehittämisrahan tuella avulla rakennetaan yhteistyössä Kasvumarkkinointiyhtiö Aava & Bangin kanssa skaalautuvaa konseptia digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen.
Konseptista on tavoitteena rakentaa sellainen, että sen sisällöillä tuotetaan suoraa hyötyä ja asiakasarvoa sekä yritystasolla että yksilön osaamisen kehittämisen tasolla ja siitä muodostuu modulaarinen kokonaisuus. Kokonaisuus tähtää siihen, että sen kautta voimme tuottaa yrityskohtaisia tutkintoja, tai niiden osia sen lisäksi, että konseptista tulee kaupallinen tuotekonsepti osaksi JAMKin palveluliiketoimintaa.
Yritykset tarvitsevat niin liiketoiminnan uudistamista ja myös henkilöstön osaamisen kehittämistä joustavilla ja työn uudistumiseen kytkeytyvillä tavoilla. Samalla osaaminen halutaan saada näkyväksi ja virallistaa osaksi henkilökohtaista asiantuntijuuden kehittymistä.
Tehdyt toimenpiteet
Kevät 2019 käytettiin yhteiskehittämiseen Aava Bangin kanssa asiantuntijuuden jakamiseen, ohjelman kokoamiseen ja sen sisältöjen opinnollistamiseen. Syksyn aikana on suunniteltu kehitysohjelman rakenne ja sisällöt.
Ohjelman tavoite pilkottiin teemoihin. Teemoiksi nimettiin Strategia ja muotoilu; Teknologiat ja innovaatio; Markkinointi ja kaupallistaminen; Johtaminen ja organisaatio; ja liiketoimintasimulaatio. Teemojen arviointikriteerit määriteltiin EQF6-tasoon peilaten.
Teemat jaettiin oppimistavoitteisiin edelleen EQF6-tason mukaisesti. Kullekin määritellylle tavoitteelle tunnistettiin keskeiset oppisisällöt. Lähipäivien ajoitus ja vastuut sovittiin siten, että kullekin teemalle toteutuu riittävästi lähipäiviä. Vastuut nimettiin substanssiosaamisen mukaan.
Ohjelmaan sisältyvän kehittämissuunnitelman rakenne ja sisällöt määriteltiin ohjelman sisältöjen ja tavoitteiden mukaisesti siten, että kehittämissuunnitelma toimii osallistujien hankkiman osaamisen todentamisessa. Ohjelman omia sisältöjä täydentäviä opintojaksoja tunnistettiin JAMKin tarjonnasta.
Ohjelma käynnistettiin marraskuussa 2019, jolloin ohjelman aloitti 6 yritystä. Tammikuussa mukaan liittyy vielä 2 yritystä. Projektin avulla on tuotettu konseptin suunnittelu, pilotti ja kokeilut. Kevään 2020 aikana sisältöjä skaalataan erilaisiksi palvelutoiminnan ja koulutuksen tuotteiksi.
Saavutetut tulokset
Tuloksena on syntynyt laadukas kehitysohjelman digitaaliseen liiketoimintaan, jota muotoillaan ja parannetaan yhteistyössä jatkuvasti saatavien kokemusten ja palautteiden pohjalta. Uutta osaamista on syntynyt siitä, miten ketterästi vastataan yritysten ja niiden henkilöstön osaamisen kehittämistarpeisiin ja myös ”virallisestaan” vahvistuva osaaminen opintopisteiksi esimerkiksi osaksi tutkintoa.
Työtä on tehty uudenalaisissa ja monialaisissa kokoonpanoissa elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti ja suurinta mahdollista asiakasarvoa tuottaen. JAMK on oppinut yhdistelemään osaamista niin talon sisällä kuin ulkopuolisten verkostojen kanssa. Myös moduulien rakentaminen on käynnistynyt suunnitellusti ja työtä jatketaan keväällä 2020.
Mitä opittiin?
Kehitysohjelman sisällöistä ja toteutustavoista on opittu paljon pilotin kautta ja versiota 2.0 rakennetaan saatujen kokemusten kautta. Myös kevään 2020 jatkoa toteutuksen osalta uudelleen suunnataan. Opettavaista on ollut myös yhteistyö asiantuntija/valmennusyrityksen kanssa monestakin näkökulmasta, kuten valmennusmenetelmät, myyntiprosessi, asiantuntijuuden jakaminen, konsultointi/valmennusprosessin opinnollistaminen jne.
Miten asiat jatkuvat tästä eteenpäin?
Projekti ja mallintamistyö jatkuu kevään 2020 ja lopulliset tulokset ovat saatavilla kesäkuussa 2020. Lue lisää ohjelman Digibisnes -kotisivuilta
Jaana Saarisilta, Riikka Ahlgren ja monialainen projektityöryhmä, JAMK 2019
ELO-toimituskunta, Jyväskylän ammattikorkeakoulu