YAMK-opiskelijoiden opintojen ohjauksen ja tuen varhaisen puuttumisen malli

ELO-hankkeen tavoitteena oli mallintaa ja pilotoida YAMK-opiskelijoiden opintojen ohjauksen ja varhaisen puuttumisen mallia vuoden 2019 aikana.

Tavoitteena oli kriittisten pisteiden tunnistaminen:

  • Ensimmäisen lukuvuoden aikana kiinnitetään huomiota ryhmäytymiseen ja opintojen edistymiseen.
  • Kolmannen lukukauden jälkeen pääpaino opinnoissa siirtyy opinnäytetyöprosessiin ja sitä kautta itseohjautuvuuden merkitys kasvaa.

Opinnäytetyönprosessin etenemisen tueksi tavoitteena oli luoda malli matalan kynnyksen opinnäytetyön ohjauspalveluista eli YAMK-opinnäytetyön pop-up -verstastoiminta. Tavoitteena oli myös luoda liikennevalot opintojen edistymisen seurantaan. Niiden avulla on mahdollista havaita opiskelijan opintojen etenemisen tila ja mahdollinen tarve opintojen ohjaukselle.

Tehdyt toimenpiteet

  1. Testattu PowerBin mahdollisuuksia liikennevalo -työkalulle, jonka avulla voidaan nopeasti puuttua opintojen etenemisen hidastumiseen.
  2. Tarkistuspisteet testattu ja katsottu suunnitelman mukaisesti lukukausien alussa. Syyslukukauden toteumat tammikuun lopussa ja kevät-kesälukukausien toteumat elo-syyskuun vaihteessa
  3. YAMK opinnäytetyön pop-up -verstas toimintaa toteutettu kevät ja syyslukukausien 2019 aikana

Saavutetut tulokset

  • Opiskelijan opintojen seurantaan tarvitaan oppimisanalytiikkaa, mikä osittain mahdollistunee paremmin Peppi-ympäristössä sekä verkko-oppimisalustan vaihtumisen myötä. PowerBi:stä saadaan myös liikennevaloseurantaa ulos, mitä kannattaisi kehittää edelleen.
  • Opintojen etenemisen seuranta ja tarkastuspisteiden käyttöönotto-mallia kannattaa hyödyntää jatkossakin opettajatutoreiden työvälineenä. Tällä tavoin varhaisen puuttumisen toimintaa saadaan jalkautettua YAMK-tutkinto-ohjelmissa.
  • YAMK opinnäytetyön pop-up verstastoiminnasta saatiin hyvää palautetta. Opiskelijat ovat kokenet tällaisen matalan kynnyksen toiminnan heidän opinnäytetyöprosessiaan edistävänä. Lisäksi toinen verstaan vetäjistä on ollut opinto-ohjaaja, jolloin opiskelijat ovat saaneet myös tarvittavaa ohjausta ja nopeasti ajan opinto-ohjaajalle haastavissa elämäntilanteissa, joissa tarvitaan tarkempaa ohjausta opintojen loppuun saattamisen osalta.

Mitä opittiin?

  • Opiskelijoilla on tarve erilaisille matalan kynnyksen palveluille
  • Opinnäytetyön prosessi YAMK:ssa on haasteellinen aikatauluttamisen sekä ohjauksen saatavuuden osalta.
  • Opinnäytetyön ohjaukseen saadaan lisätukea Peppin Wihi -liitännäisestä, jossa mahdollistuu myös ohjausprosessin seuranta ja varhainen puuttuminen
  • Pop-up verstastoimintaa kannattaa ehdottomasti jatkaa.
  • Opintojen seurannan tarkistuspisteet ja niihin liittyvä opiskelijoiden henkilökohtainen kontaktointi aktivoivat opiskelijoita opintojen pariin.
  • Toisaalta haasteellisissa elämäntilanteissa olevat opiskelijat tarvitsevat erityistä ohjausta ja tukea opintojen loppuunsaattamisen suunnitteluun.

Miten asiat jatkuvat tästä eteenpäin?

  • JAMKin Hyvinvointiyksikössä jatketaan YAMK-opinnäytetöiden pop-up -ohjausverstastoimintaa kevätlukukaudella 2020 noin kaksi kertaa kuukaudessa hybriditoteutuksena.
  • Syyslukukauden tarve arvioidaan Pepin käyttöönoton jälkeen, onko tarve yksi vai kaksi kertaa kuukaudessa.
  • Opintojen etenemisen tarkastuspisteet otetaan opettajatutoreiden työkaluksi.

Sirpa Tuomi, Vesa Kuhanen, Hyvinvointiyksikkö, JAMK 2019
ELO-toimituskunta, Jyväskylän ammattikorkeakoulu