Tiedolla suunnittelu jatkuvan oppimisen tähtituotteiden muotoilussa
Tässä blogikirjoituksessa kerromme kokemuksistamme avoimen AMKin koulutussuunnittelijoille pitämästämme Data haltuun -koulutuksesta. Koulutuksen tavoitteena oli, että koulutussuunnittelijat saisivat työkaluja, osaamista ja ideoita hyödyntää olemassa olevaa tietoa avoimen ammattikorkeakoulun koulutusten suunnittelussa ja kehittämisessä.
Jatkuvan oppimisen tärkeys korostuu digitalisaation muokatessa elämäämme, työelämäämme ja yhteisöjämme ennennäkemätöntä vauhtia. Suomessa on totuttu luottamaan korkeaan koulutukseen ja osaamiseen ja niihin täytyy pystyä tukeutumaan jatkossakin. (Kohti osaamisen aikaa 2019.) Työelämän muutoksista aiheutuviin osaamistarpeisiin pyritään vastaamaan kansallisesti hallitusohjelmaan sisältyvällä jatkuvan oppimisen uudistuksella (Jatkuva oppiminen n.d.).
Kiihtyvä teknologian ja digitalisaation kehitys muuttavat myös korkeakoulutuksen tarpeita. Jyväskylän ammattikorkeakoulussa (JAMK) on ennakoitu koulutuksen kysynnän kasvun suuntautumista tutkintokoulutuksesta lyhytkestoisempaan koulutustarjontaan. Siksi jatkuvan oppimisen käytänteiden uudistaminen ja niihin resursointi koettaan tärkeäksi. Vuosina 2018–2019 tehdyn selvitystyön (Ahlqvist 2020) pohjalta lähdettiin kehittämään erityisesti avoimen AMKin palvelumallia.
Osana kehitystyötä tarkasteltiin myös avoimen AMKin koulutussuunnittelijoiden työnkuvia. Jatkuvan oppimisen opiskelijakeskeisenä toimintana avoimen AMKin tarjonnan on oltava kysyntälähtöistä ja työelämäläheistä – mielellään tulevaisuusorientoituneesti. Avoimen AMKin koulutussuunnittelijat ovat keskeisessä asemassa välittämässä viestiä asiakkaiden tarpeista avoimen AMKin opintotarjonnan ja toiminnan kehittämisessä. Heidän työnsä tueksi aloitettiin Tähtituotesparraus-prosessi keväällä 2020.
Tähtituotesparrauksen prosessissa hyödynnettiin AVOT-hankkeessa (Karjalainen, Korva, Pintilä & Sahlman 2018) tehtyä koulutussuunnittelun toimintamallia (Työkirja osaamiskokonaisuuksien yhteissuunnitteluun 2018). Ammattikorkeakoulujen jatkuvan oppimisen kehittämiseksi asetettu Arenen valmisteluryhmä pitää avointa ammattikorkeakouluopetusta kivijalkana, jonka opintotarjonta tarvitsee uudenlaista palvelumuotoilua, jotta koulutusten kuvaukset ja sisällöt vastaavat paremmin työelämän ja yksilöiden tarpeita (Jatkuvan oppimisen uudistus ammattikorkeakouluissa 2020). Sparrauksen tavoitteena oli löytää ja rakentaa eri aloille ”tähtituotteet”, jotka vastaavat kysyntään ja joiden toteutus on hiottu tarkoin.
Tähtituotesparraus-prosessin aikana huomattiin, että koulutussuunnittelijat tarvitsevat lisää osaamista ja työkaluja olemassa olevan tiedon löytämiseen, käsittelyyn ja hyödyntämiseen. Tästä syntyi ajatus Data haltuun -koulutuksesta.
Data haltuun -koulutus avaamaan tiedon lähteitä
Koulutuksen tavoitteena oli, että koulutussuunnittelijat saisivat työkaluja, osaamista ja ideoita hyödyntää olemassa olevaa tietoa koulutusten suunnittelussa ja kehittämisessä. Koulutuksen aikana tutustuttiin JAMKissa käytössä oleviin järjestelmiin ja niistä saatavaan tietoon, harjoiteltiin tiedon louhimista sekä tiedon tuomista käytettävään muotoon. Yhdessä pohdittiin myös tiedon hyödyntämismahdollisuuksia.
Koulutuksen teemat olivat:
- Webropol: Miten opiskelijapalautteen aineistoa voisi käsitellä, suodattaa ja vertailla, jotta siitä saisi mahdollisimman paljon hyötyä koulutustuotteiden kehittämiseen?
- Lyhki (opintotarjonnan julkaisu- ja ilmoittautumisjärjestelmä) ja markkinoinnin data: Mikä myy ja kenelle?
- PowerBI, Vipunen ja Extra-Vipunen: Missä mennään suoritustiedoissa, miten tietoja vertaillaan ja suodatetaan?
- Työelämätieto (työttömyystilastot, barometrit, jne.): Mitä tietoa työllisyyttä koskevista tilastoista ja järjestelmistä on löydettävissä koulutusten tarjontaan, suunnitteluun ja kehittämiseen?
- Ennakointi: Mitä tahoja kannattaa seurata ja kuinka tehdä monitahoista työelämäyhteistyötä?
Kullekin kerralle oli varattuna aikaa kaksi tuntia ja välitehtävissä pyrittiin viemään saadut opit kunkin omaan arkityöhön.
Data haltuun – oleellista tietoa koulutussuunnittelijalle
Data haltuun -koulutukseen osallistuneilta avoimen AMKin koulutussuunnittelijoilta kerättiin palautetta ja kehittämisajatuksia koulutuksesta. Osallistujien mukaan koulutus onnistui todella hyvin – tyytyväisyysaste 100 %.
Kysyttäessä koulutuksen eri osioiden tärkeydestä, kaikki läpikäydyt järjestelmät ja harjoitteet koettiin oman työn kannalta tarpeellisiksi (taulukko 1).
Taulukko 1. Kuinka tarpeellista tietoa sait suunnittelijan työhön? (1 = ei ole tarpeellista; 2 = ihan hyvä tietää; 3 = todella tarpeellista)
1 | 2 | 3 | Keskiarvo | Mediaani | |
Webropol | 0 | 0 | 100 % | 3 | 3 |
Lyhki | 0 | 25 % | 75 % | 2,75 | 3 |
Markkinoinnin data | 0 | 25 % | 75 % | 2,75 | 3 |
PowerBI | 0 | 20 % | 80 % | 2,8 | 3 |
Vipunen | 0 | 0 | 100 % | 3 | 3 |
Työelämätieto | 0 | 20 % | 80 % | 2,8 | 3 |
Ennakointi | 0 | 0 | 100 % | 3 | 3 |
Avoimissa vastauksissa tuli esiin datan merkitys, tärkeys ja apu ylipäätään suunnittelussa. Koettiin, että koulutus aktivoi yleensä tiedon äärelle ja lisäsi tietoisuutta järjestelmistä, joista tietoa löytyy koulutussuunnittelun tueksi. Koulutus auttoi hahmottamaan paremmin koulutussuunnittelijan työtä. Ymmärrettiin, että tietoa on tosi paljon saatavilla ja sitä pitää analysoida, yhdistellä eri lähteistä ja pohtia eri näkökulmista. Koulutus tulisi osallistujien mukaan suunnata kaikille jatkuvan oppimisen äärellä työskenteleville, ei pelkästään koulutussuunnittelijoille.
”Kaiken kaikkiaan hyödyllinen kokonaisuus. Olen hyödyntänyt oppeja koulutusten jälkeen mm. raportoinneissa ja suunnitellessa tulevaa.”
”Nyt tiedän mistä löydän tarvittavan datan ja miten pystyn hyödyntämään sitä.”
JAMKin avoimen AMKin koulutussuunnittelijan yhdeksi tehtäväksi on määritelty yksikön ennakointi-, seuranta- ja tilastotiedon koostaminen (Avoimen AMK:n toimenkuvat 2020). Data haltuun -koulutus herätteli onnistuneesti ymmärrystä ympäröivistä mahdollisuuksista kohti tiedolla suunnittelua.
Kirjoittajat
Anne Hakala, KTM, AmO, toimii suunnittelijana ja kouluttajana JAMKin koulutuksen kehittämispalveluissa tulevaisuustyön asiantuntijana ja jatkuvan oppimisen kehittämistehtävissä.
Maarit Korva, KM, HuK, opo, ope, toimii suunnittelijana ja koulutusvastaavana JAMKin koulutuksen kehittämispalveluissa avoimen ammattikorkeakoulun tehtävissä.
Lähteet
Ahlqvist, J. 2020. ELOa selvittämässä – Oivalluksia organisoitumisesta ja tukipalveluiden kehittämisestä. Teoksessa Koulutuksen kehittämisen katsaus 2019 – ELO JAMKissa. Toim. A. Hakala, J. Hautanen & H. Ikonen. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 278. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Viitattu 1.2.2021. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-559-3
Avoimen AMK:n toimenkuvat. 2020. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Asiakirja Jyväskylän ammattikorkeakoulun tietojärjestelmässä.
Jatkuva oppiminen. N.d. Opetus- ja kulttuuriministeriö. Viitattu 3.2.2021. https://minedu.fi/jatkuva-oppiminen
Jatkuvan oppimisen uudistus ammattikorkeakouluissa. 2020. Arene. Viitattu 26.5.2021. https://www.arene.fi//data/wordpress/htdocs/wp-content/uploads/Raportit/2020/Jatkuvan%20oppimisen%20uudistus%20ammattikorkeakouluissa_2020.pdf?_t=1591556101
Karjalainen, M., Korva, M., Pintilä, T. & Sahlman, K. Toim. 2018. Työelämälähtöiset osaamiskokonaisuudet avointen korkeakoulujen yhteistyönä: toimintamalli ja työkirja. Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 248. Viitattu 2.2. 2021. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-492-3
Kohti osaamisen aikaa. 2019. 30 yhteiskunnallisen toimijan yhteinen tahtotila elinikäisestä oppimisesta. Sitran selvityksiä 146. Viitattu 3.2.2021. https://www.sitra.fi/julkaisut/kohti-osaamisen-aikaa/
Työkirja osaamiskokonaisuuksien yhteissuunnitteluun. 2018. Toimintamallin vaiheet ja työpohjat. Viitattu 2.2.2021. https://avottyokirja.fi/assets/uploads/2018/06/avot-tyokirja.pdf