2.9.2020
Työnantajakuvalla on väliä – erityisesti nuorille
2.9.2020 Kilpailu työvoimasta on lisääntynyt entisestään Suomessa ja kansainvälisillä työmarkkinoilla. Helsingin seudun kauppakamarin jäsenkyselyssä helmikuussa 2019 jopa 86 % vastaajista ilmoitti jonkinasteisesta osaavan työvoiman saatavuusongelmasta (Jäsenkysely työvoiman saatavuudesta, 2019). Rekrytoinnista onkin tullut kriittinen henkilöstöhallinnon tehtävä organisaatioiden menestymisen kannalta. Jotta rekrytoinnin haasteisiin voitaisiin vastata, on yritysten ja organisaatioiden kiinnitettävä huomiota työnantajakuvaanillä se on yksi määrittävistä tekijöistä koskien työnhakijan […]
6.5.2020
Polkuja parempaan asiakaskokemukseen
6.5.2020 Aiemmassa kirjoituksessani käsittelin kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen kehittämistä ja miten siinä pääsee alkuun. Tässä kirjoituksessa lähestyn asiaa ostopolkujen, asiakaspolkujen ja palvelupolkujen kautta, sillä voidakseen kehittää kokonaisvaltaista asiakaskokemusta, yrityksen on ymmärrettävä ja tunnistettava asiakkaan ostoprosessi (Edelman & Singer 2015). Asiakkaan kokemus koostuu palvelupolusta, palvelutuokioista ja kontaktipisteistä (Komulainen 2018, 58). Suomenkielisessä termistössä palvelupolusta käytetään usein myös käsitteitä ostopolku ja […]
26.4.2020
Kahdeksan vinkkiä podcastien maailmaan (ja johtamiseen)
26.4.2020 Olemme tehneet yhteistä johtamisen oppimatkaa keskisuomalaisten yritysten edustajien kanssa. Takana on reilu vuosi ja olemme tavanneet huikeita yrittäjiä, esimiehiä ja asiantuntijoita. Heiltä olemme kuulleet käytännön kokemuksia ja olemme heille sanoittaneet tutkimustuloksia lähemmäs arkikokemuksia. Tekemisen keskiössä on nimenomaan nuorten sukupolvien johtaminen. Aihe on monella tapaa ajankohtainen ja herättää kiinnostusta laajemmassakin mittakaavassa. Koemme tärkeäksi oman jatkuvan oppimisen […]
10.3.2020
Kokonaisvaltaista asiakaskokemusta kehittämässä
10.3.2020 Digitaalisesta asiakaskokemuksesta on tullut yrityksille tärkeä erottautumis- ja kilpailutekijä varsinkin niillä aloilla, joilla valikoima- ja hintakilpailu on tiukkaa. Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen myös vastaa monen yrityksen tarpeeseen kasvattaa tuottavuuttaan ja kannattavuuttaan nopeasti. Mutta miten tähän muutokseen pitäisi yrityksissä reagoida? Saadakseni aiheesta tarkemman kuvan, haastattelin ”Digitaalinen asiakaskokemus” -kirjan kirjoittajaa Marko Fileniusta. Haastattelun (noin 16 min) kokonaisuudessaan voit […]
10.2.2020
Jääkö empatia digitalisaation jalkoihin?
10.2.2020 Digitalisaatiosta ja tekoälystä on jo tullut arkipäiväisiä puheenaiheita. Viime aikoina digitalisaatiokeskustelussa on herännyt huoli empatiasta ja sen kasvavasta tarpeesta teknologistuvassa maailmassa. Määritelmänsä mukaan empatia tarkoittaa kykyä asettua toisen asemaan ja kykyä ymmärtää asiaa hänen näkökulmastaan (Tieteen termipankki, 2016). Empatian puute on herättänyt huolta varsinkin teknologiavaltaisissa ympäristöissä, kuten Piilaakson start-up -yritysten piirissä. Piilaaksossa toimivan California State […]
29.1.2020
Palvelumuotoilun tarve kasvaa ammattikorkeakouluissa
29.1.2020 Ammattikorkeakoulut ovat läpikäyneet ennen näkemättömän myllerryksen viime vuosina. Ammattikorkeakoulujen rahoitus on laskenut viidenneksen vuodesta 2012. Nykyisen rahoitusmallin katsotaan lisänneen Opetus- ja kulttuuriministeriön ohjausvaltaa, minkä lisäksi kunnallispoliittiset intressit ja kuntien omistajaohjaus haastavat päätöksenteon autonomiaa. Ammattikorkeakouluissa suoritetaan aiempaa enemmän tutkintoja suhteessa henkilöstömäärään. Vuonna 2015 AMK-tutkintoja suhteessa opetus- ja TKI-henkilöstöön suoritettiin lähes 40 prosenttia enemmän kuin vuonna 2010. […]
4.12.2019
Dialogi – pedagogian ja esimiestyön ytimessä
4.12.2019 Jyväskylän ammattikorkeakoulun henkilöstölle tarjotaan monipuolisesti sisäistä koulutusta. Viime vuosina on erityisesti panostettu verkko-pedagogiikan ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen. Liiketoimintayksikössä on ymmärretty ihmisten merkitys organisaation menestyksessä, minkä vuoksi on kehitetty erityisesti dialogitaitoja. Nämä taidot ovat tärkeitä koko henkilöstölle. Aidolla dialogilla organisaatio saa mahdollisuuden uusiin oivalluksiin Syksyn suunnittelupäivä, johon koko liiketoimintayksikön henkilökunta osallistui, alkoi professori Risto Harisalon alustuksella, jossa […]
18.11.2019
Palkansaaja – joko olet tutustunut omiin tulorekisteritietoihisi?
18.11.2019 Kansallinen tulorekisteri on reaaliaikainen sähköinen tietokanta, joka sisältää tiedot maksetuista palkoista, eläkkeistä ja etuuksista. Tulorekisteri otettiin käyttöön 1.1.2019 ja siihen liittyvät eri tiedonsaajat vaiheittain vuoteen 2021 mennessä. Tällöin mukana arvioidaan olevan noin 4,6 miljoonan tulonsaajan tiedot eli kyseessä on erittäin mittava hanke ja merkittävä askel kohti digiyhteiskuntaa. (Tulorekisteri, 2019.) Tulorekisterin vaikutuksista yritysten palkkahallintoon on puhuttu […]
1.11.2019
Ongelmalähtöinen koulutuspedagogiikka yrityksen liiketoiminnan kehittämisen välineenä
1.11.2019 Yrittäjyyskasvatuksen merkitys Suomessa on suuri sekä koulutuksen että yritysten näkökulmasta. Pitkäkestoisen yrittäjyyskasvatuksen on todistettu vahvistavan työelämässä tarvittavia valmiuksia ja samalla tukevan kaikkea oppimista. Tämä selvisi vuoden 2018 kansainvälisessä suurtutkimuksessa (ICEE 2018), johon osallistui Suomen osalta viisi koulua ja 2200 suomalaista oppilasta, opettajaa, yrittäjää ja vanhempaa. Erityisesti vanhemmat ja opettajat uskovat yrittäjyyskasvatuksen tärkeyteen, mutta yleisesti koulutuksen […]
31.10.2019