Tiedeviestintää maltalaisittain

Muutama kuukausi sitten törmäsimme mielenkiintoiseen tapahtumaan: tiedeviestinnän kesäkoulu kutsui viestinnän opiskelijoita ja henkilökuntaa Maltan yliopistolle paneutumaan syvemmin tiedeviestinnän käsitteeseen ja ilmiöihin sen ympärillä. Kesäkoulu oli osa Erasmus+ -ohjelmaa ja järjestettiin nyt kolmatta kertaa.

Tiedeviestintä on uusista tutkimustuloksista viestimistä yleistajuisesti sosiaalisen tai perinteisen median välityksellä. Tieteen julkistaminen eli popularisointi on yksinkertaistettuna kansantajuista viestintää tutkijoilta suurelle yleisölle tai pienemmälle kohderyhmälle, esim. nuorille.

Tiedeviestintä on myös asiantuntija-apua ja tiedon välittämistä päätöksenteon tueksi päättäjille ja sekä informaatiota toisille tutkijoille. Tiedeviestijä toimii tulkkina tiedeyhteisön ja suuren yleisön välillä tiedotustehtävissä, kuten mekin täällä JAMKissa.

Lyhyesti sanottuna tiedeviestinnällä tarkoitetaan kaikkia niitä prosesseja ja tapoja, joilla tiedekulttuuri ja tieteellinen tieto linkittyy ympäröivän yhteiskunnan toimintoihin. JAMKissa se voi yhtä hyvin tarkoittaa hankkeiden tuloksista viestimistä.

Maltan kesäkoulu kokosi yhteen tiedeviestinnästä kiinnostuneet opiskelijat, asiantuntijat, tutkijat ja opiskelijat. Kokoonpanon kirjavuus toi päivien kulkuun oman värinsä.

Teemoina olivat mm. esiintymistaidot, dialogi, erilaisten yleisöjen kohtaaminen, tieteestä viestiminen taiteen keinoin ja haastavien aiheiden popularisointi. Päivät alkoivat aiheeseen liittyvillä asiantuntijaluennoilla ja jatkuivat erityyppisillä ryhmätehtävillä ja käytännön harjoituksilla.

Antoisimpia hetkiä olivat keskustelut eri kulttuurien edustajien kanssa, heidän joukossa oli mm. maltalainen aivotutkija, australialainen opettaja ja italialainen lastentarhanopettaja. Tieteen voi ymmärtää hyvin monella tavalla, ja syyt kesäkouluun osallistumiselle vaihtelivat suuresti. Tämän myötä oivalsimme, että tiedeviestintä koskettaa hyvin laajaa joukkoa, ja näin sen tulisi olla myös JAMKissa. Jokainen on oman työnsä paras asiantuntija.

Yksi mielenkiintoisimmista puhujista oli saksalainen Alexander Gerber (Rhine-Waal University). Hän puhui tiedeviestinnän trendeistä, Alexanderin esitys on nähtävissä linkin takaa:

http://bit.ly/STEAM-2018-MT

Halusimme myös kysyä STEAMin pääkoordinaattori Edward Ducalta,  millaisia taitoja hyvä tiedeviestijä tarvitsee?

STEAM-kesäkoulun plussat ja miinukset

+ maltalaisten ystävällisyys, apua sai aina kun kysyi!

+ mielenkiintoiset asiantuntijaluennot

+ kohtaamiset eri kulttuurien edustajien kanssa, erilaiset näkemykset

+ aurinko

+ suomalaisia turisteja ei juurikaan näkynyt, mutta jalkapallojoukkueemme JJK tunnettiin paikallisten keskuudessa 🙂

–  yliopistolle ei saatu järjestettyä toimivaa wifiä

–  liikenne oli todella hurjapäistä ja tiet vaikeakulkuisia

– olisimme kaivanneet yleisesittelyä Maltan yliopistosta, yliopisto jäi vähän vieraaksi

– Kaikki virallinen ohjelma tapahtui sisätiloissa

Tiedeviestinnän kesäkouluun Maltalla osallistuivat:

Pauliina Hietalahti (vas.), joka työskentelee JAMKissa tiedottajana ja Elina Suni (oik.), joka työskentelee JAMKin hyvinvointiyksikössä projektitiedottajana.

Blogitekstin kirjoittivat Pauliina Hietalahti ja Elina Suni