Yhteistyöoppilaitostoiminta Alkio-opiston kanssa: kieli- ja viestintäopintojen materiaalipaketit

Mikä oli tavoitteena

JAMKin yhteistyöoppilaitos Alkio-opisto järjestää JAMKin opetussuunnitelmien mukaista avointa korkeakouluopetusta. Näihin opintoihin haluttiin liittää mukaan myös JAMKin pakolliset kieli- ja viestintäopinnot. JAMKin ELO-hankerahoituksella oli vuonna 2018 tavoitteena tuottaa viestintäopintoihin yhteistyöoppilaitossopimuksen (YTOL) mukainen sähköinen tukimateriaali.

Miten asia ratkaistiin

Vuoden 2018 aikana laadittiin sähköiset materiaalipaketit, jotka auttavat Alkio-opiston opettajaa JAMKin opetussuunnitelmien mukaisten kieli- ja viestintäopintojen opettamisessa.

  • Viestintä: Materiaalipakettiin on koottu kaikki se, mitä on ajateltu kurssia ensimmäistä kertaa opettavan tarvitsevan. Mukana on ohjeita tuntisuunnitelmia ja arviointia varten, sisältöjen teoria-asiaa sekä tehtävänannot. Lisäksi opettajalla on pääsy Optiman työtilaan, missä on lisää materiaalia. Tapaamisessa Alkion opettajan kanssa käytiin läpi sekä materiaalipaketti että Optiman työtila.
  • Englanti ja ruotsi: Lähtökohtana materiaalipaketeissa on antaa yhteistyöoppilaitoksen opettajalle mahdollisimman monipuolinen tietopaketti opintojakson toteutukseen. Materiaalipaketeissa käydään seikkaperäisesti läpi opintojaksojen sisältö, vaatimukset ja arviointiperiaatteet. Tämän lisäksi materiaalipaketit sisältävät eri kielitaidon osa-alueita harjoittavia tehtävä- ja tenttiesimerkkejä, joita opettajat voivat hyödyntää käytännössä omalla toteutuksellaan. Sähköisen oppimateriaalin lisäksi Alkio-opiston opettajat saivat opastusta opintojakson toteutukseen ja materiaaliin sähköpostitse ennen opintojakson alkua.

Mitä samalla opittiin

Materiaalipaketin tekeminen antoi uusia näkökulmia opintojakson suunnitteluun ja toteutukseen sekä auttoi katsomaan opintojaksoja ulkopuolisen opettajan näkökulmasta. Tämä näkökulma ohjasi kirjoittamaan opastavalla tyylillä ja nostamaan opintojakson tärkeimmät kulmakivet esille selkeästi.

Miten työ jatkuu

Opettajien opastaminen jatkuu tarvittaessa opintojaksojen edetessä yhteistyöoppilaitoksessa ja esimerkiksi opintojaksoarviointia voidaan käydä tarkemmin läpi kurssien loppuvaiheessa. Nyt laadituista materiaaleista kerätään palaute, jota hyödynnetään materiaalien kehittämistyössä.

JAMKin avoimen amk:n YTOL-toiminnan edistämiseksi näitä nyt laadittuja sähköisiä oppimateriaaleja voi jatkossa hyödyntää kieli- ja viestintäopintojen aloitusoppaina ja suuntaviivoina uusissa yhteistyöhankkeissa oppilaitosten välillä.

Kati Riivari, Jaana Alila, Pirjo Lehtonen, Kielikeskus, JAMK 2018
ELO-toimituskunta, Jyväskylän ammattikorkeakoulu