Hetki kansallispuistossa – kulinaarisen ruokaelämyksen kansainvälinen tuotteistaminen

Kansainvälistyminen on merkittävä kasvun väylä matkailuyrittäjille. Syksyn 2018 Pk-yritysbarometrin mukaan jo 24 prosentilla pk-yrityksistä on kansainvälistä liiketoimintaa. Määrä on kasvanut vakaasti, mutta kansainvälistymiseen panostaminen on laskussa, mikä voi olla este tuloksekkaalle menestymiselle kansainvälisillä markkinoilla. Kansainvälistyminen saatetaan kokea vaikeana prosessina, mutta se on merkittävä askel kohti uutta. Uusille markkina-alueille menemiseen tarvitaan riskinottohalua ja valmiutta kehittää palvelua kansainvälisille kohderyhmille sopivaksi. Kansainvälistymiseen voi hyödyntää erilaisia rahoitusinstrumentteja sekä asiantuntija-apua.

Rautalampilainen Ravintola Hetki hyödynsi Business Finlandin innovaatioseteliä kehittäessään toimintaansa. Setelillä kehitettiin uudenlainen kulinaarinen ruokaelämys JAMKin matkailun asiantuntijoiden avulla. Suunnittelussa käytettiin palvelumuotoilun työkaluja ja lopputuotosta testattiin kansainvälisellä ryhmällä Etelä-Konneveden kansallispuistossa.

Tuotetestaus Etelä-Konneveden syksyisessä kansallispuistossa Kalajan laavulla 9/2018

Suomalainen luonto herätti ihastusta etenkin aasialaisissa testaajissa ja toimi erinomaisesti kulinaarisen tuotteen näyttämönä. Paikalliset raaka-aineet koettiin autenttisina makuina, mikä on keskeinen osa ravintola Hetken lähiruokateemaa.

 

 

 

 

Suomalaisen menun lisäksi ekologiset ruokailuvälineet herättivät kiinnostusta

Asiakkaiden osallistaminen on tärkeä osa palvelukokemusta. Tässä palvelussa päädyttiin osallistamaan ryhmän jäseniä muikkujen ja perinteisten tikkupullien paistamiseen, mikä toi uuden kokemista ja onnistumisen riemua. Suurimman vaikutuksen kansainväliseen ryhmään teki yrittäjien positiivinen asenne ja harkittu palvelukokonaisuus. Kuten eräs testaaja totesi: ”he eivät myy ruokaa vaan elämystä”.

 

 

 

 

Perinteiset muikut voivat näyttää hyvin eksoottiselta, kun ne tarjoillaan harkiten

Ravintola Hetken yrittäjät Henriikka ja Titta itse kokivat projektin antoisana ja erilaisena kuin ovat ennen tehneet. Ilman asiantuntija-apua he eivät koe, että olisivat pystyneet kehittämään palveluaan yhtä ammattimaisesti. He kertovat oppineensa, miten paljon asioita pitää huomioida, kun lähtee viemään palvelua muualle kuin omalle kotitontille; on erittäin tärkeää perehdyttää itsensä asiakasryhmän kohdemaahan eikä ”vain vetäistä hatusta”. Heistä oli myös mielenkiintoista nähdä käytännössä, miten paljon taustakulttuuri vaikuttaa asiakaskokemukseen. He suosittelevat innovaatioseteliä muillekin yrittäjille, sillä heidän kokemuksensa mukaan se ei vaadi yrittäjiltä viikkotolkulla aikaa, asiantuntijoilta tulee selkeät ohjeet ja he huolehtivat raportoinnista, kun taas yrittäjät saavat keskittyä käytännön osuuteen. Yhteistyö JAMKin kanssa oli Henriikan ja Titan mielestä yrittäjäläheistä ja he saivat vahvistusta sille, että ovat oikeilla jäljillä.

Kansainväliset testiryhmän asiakkaat puolestaan kuvailevat Rautalampilaisten yrittäjien testattua palvelua näin:

”From the start to the end, everything was memorable. It was something I did not expect at all and could never experience in city restaurants.” (korealainen n1)

”Beautiful nature, healthy food made of fresh simple ingredients, hospitable team. ”(venäläinen n)

”This experience can only happen in Finland! ”(korealainen n2)

Blogin kirjoittaja: Henna Siltanen työskentelee JAMKilla matkailun asiantuntijana.