Mitkä ovat (matkailu-) yrittäjien kolme perussyntiä?

Muun muassa tällä kysymyksellä heräteltiin Matkailusta laatua koko elämään – ryhmää etsimään uusia näkökulmia Malako -yrittäjien neljännessä työpajassa.

Kokoonnuimme tunnelmalliseen Hiekkaharjun kartanoon Konnevedelle kuulemaan mm. puheenvuoroa yritysryhmähankkeiden mahdollisuuksista sekä innovaatioasiantuntija Jouni Hynysen rohkaisua uudenlaiseen ajatteluun. Vieraamme saapuivat Keski-Suomen ELY-keskuksesta. Mutta mitkä ne perussynnit sitten olivatkaan?

1. Tuotantolähtöisyys – kun otamme tuotteemme ja työnnämme sen asiakkaalle! Näinkin saattaa käydä valaisi Hynynen 2. Minä itse – ajattelu. Se, kun haluan, että tuote näyttää minulta, kun haluan tehdä asiat tavallani ja tuotteeni sellaiseksi mistä itse pidän. 3. Pienuus – vaatimattomuus ei välttämättä kaunista, ei pienuutta tarvitse korostaa vaan voi nostaa esiin jotain aivan muuta. Hynysen luento sai aikaan porinaa ja naurun remakoita, mutta myös ideointia – niin tiivistä asioiden asioiden työstämistä, että Hiekkaharjun esittelyn jälkeen ulkona kuulaassa kevättalven illassa saattoi kuulla ajatusten surinan. Taatusti kotitehtäviin käytiin käsiksi heti kotia päästyä.