TEKES: Päämääränä pelialan Hollywood
Suomalainen peliteollisuus on kiistämätön menestystarina. Tekes valmistelee uutta ohjelmaa sen säilyttämiseksi maailman huipulla tulevaisuudessakin.
Yksi ratkaisevimmista murrostekijöistä on pelien digitaalinen jakelu verkon kautta, jonka ansiosta pelinkehittäjä ei välttämättä tarvitse julkaisijaa. Muita merkittäviä muutoksia ovat pelien mobilisoituminen, uudet pelialustat, yhteisöllisyyden tuleminen peleihin sekä uudet ansaintamallit. Pelaajien profiili on samalla monipuolistunut. Lähes kaikki pelaavat, iästä ja sukupuolesta riippumatta.
Skene-ohjelman käynnistämisestä tehdään päätös kuluvan kevään aikana. Tekesin rahoitus pelialan yrityksille oli vuonna 2011 vajaa yhdeksän miljoonaa euroa. Tavoitteena on, että seuraavien vuosien aikana rahoitus voisi olla vielä enemmän. Vuositasolla se tulee joka tapauksessa olemaan useita miljoonia.
Tekesillä on vankka tausta pelialan rahoittamisessa vuodesta 2000 alkaen. Siihen panostettiin erityisesti FENIX- ja Verso-ohjelmissa. Tällä hetkellä pelifirmat voivat hakea rahoitusta nopeisiin kokeiluihin Tempo-aktivointihankkeen kautta ja muuhun kehittämiseen Tekesin yleistä tutkimus- ja tuotekehitysrahoitusta. Skenen käynnistymistä ei tarvitse odotella.