Kulttuurimatkailureittien hyviä käytäntöjä jaettiin Granadassa
Kulttuurimatkailureittejä kehittävän Certess –hankkeen toimintoihin kuuluvat tutoroinnit, joiden järjestelyihin kansainväliset partnerit vuorollaan osallistuvat. Tutoroinneissa käydään läpi jokin reittisuunnittelun vaiheista paikallisia esimerkkejä käyttäen ja hyviä käytänteitä sekä uusia ideoita jakaen.
Neljäs tutorointi 5.-8.5.2014 Granadassa Espanjassa käsitteli mm. työllistämistä ja tapahtumia kulttuurireittien osatuotteena. Myös markkinointi ja yhteistyöesimerkit nousivat esiin. Javier Rodriguez (The Andalusi Legacy Foundation) kertoi miten Andalusiassa on käytetty sponsorointia: kulttuurireitin varrella olevissa kaupungeissa on järjestetty suurta yleisöä kiinnostavia tapahtumia kuten maailman tähtien konsertteja tai huippujalkapallo-otteluita, joihin on ollut helppo saada suuria sponsoreita. Tapahtumien yhteydessä on päästy promoamaan kulttuurireittiä ja alueen kulttuuritarjontaa ja –perintöä. Sponsoreita on valittu myös matkailu- ja kulttuuritoiminnan ulkopuolelta, esimerkkinä paikallinen meijeri, jonka maitopurkkien kautta tapahtumien markkinointiviestiä on saatu laajasti näkyviin. Sponsoriyritykset ovat maan käytännön mukaan saaneet lahjoituksestaan verotuksellista etua.
Paikallisten tietoisuutta ja osallistumista on lisätty mm. markkinatapahtumien yhteyteen luoduilla työnäytöksillä, joihin on palkattu ja puvustettu paikallisia ihmisiä ja käsityön ammattilaisia ajan henkeen. Puvustukseen on palkattu paikallisia käsityöläisiä. Tapahtumat ovat kiinnostaneet laajasti sekä matkailijoita, että paikallisia. http://www.andalucia.org/en/routes/types/cultural-routes/