Best Seller Competition -tapahtumassa 11.4. Turussa mitattiin myyntitaitoja
Best Seller Competition juhli tänä vuonna 10 juhlavuotta. Kilpailun konsepti on lähtöisin Yhdysvalloista, Atlantasta. Turun ammattikorkeakoulu ja Haaga-Helia järjestävät kilpailun vuorovuosin Turussa ja Helsingissä. Tänä vuonna Turussa, Kupittaan kampuksella järjestetyssä kilpailussa, 24 opiskelijaa viidestä ammattikorkeakoulusta ympäri Suomen pääsivät näyttämään ratkaisumyynnin taitojaan BtoB -myyntitilanteessa. JAMKia kilpailussa edustivat myyntikärjen toisen vuoden tradenomiopiskelijat Johanna Airo, Eeva-Riikka Oja ja Julia Kurtti.
Best Seller Competition tapahtumassa kilpailu järjestetään myyntineuvottelun simulaationa. Siinä myyjän roolissa toimivalla opiskelijalla on 20 minuuttia aikaa vakuuttaa myyntikeskustelussa kuvitteellisen yrityksen ostaja. Kilpailussa myytiin Fonectan verkkolöydettävyyttä parantavaa Kontakti-palvelua. Tapahtumassa kilpailusuorituksia käydään neljässä samaan aikaan kisattavassa alkuerässä. Kunkin alkuerän paras selvittää tiensä finaaliin. Finaalinelikkoa lukuun ottamatta, muiden kilpailijoiden keskinäisiä sijoituksia ei alkuerien osalta julkaista suurelle yleisölle.
Simulaatioita hyödynnetään esimerkiksi myynnin opetustilanteissa. Tämän opetusmenetelmän käyttöä puoltaa se, että simulaatioiden avulla on mahdollista oppia sellaisia työelämässä tarvittavia taitoja, joiden syvällinen oppiminen ei olisi mahdollista perinteisten oppimismenetelmien avulla. Simulaatio-oppimistilanteen perimmäisenä ajatuksena on, että kun ihminen on ensin oppinut taidon simulaatiotilanteessa, osaa hän toimia oikein myös vastaavanlaisessa tilanteessa työelämässä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa myyntityön opetuksessa simulaatioiden ja niihin yhdistettyjen myyntikilpailujen käytöllä on pitkät perinteet.
Jokaisessa kilpailuun osallistuvassa ammattikorkeakoulussa, kilpailuun osallistuvat kilpailijat valmentautuvat tapahtumaan koko kevään kestävän myyntivalmennuksen avulla. Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, JAMKin kisajoukkuetta on valmentanut myynnin kärjen vastuuopettaja, lehtori Päivi Könönen. Kisakunnon viimeistelyssä mukana oli myös Balentorin yritysvalmentaja, Mika Fisk.
Myyntivalmennuksen aikana harjoitellaan myyntitapaamisen eri vaiheita, vuorovaikutustaitoja ja syvennytään myös myytävään tuotteeseen. Kilpailijat ovat myös saaneet tutustua ostaja-asiakkaan profiiliin hyvissä ajoin ennen kilpailua, joten he ovat voineet huolellisesti valmistautua asiakkaan kohtaamiseen.
– Kilpailutilanne sisälsi useita yllätysmomentteja ja toi hyvin todentuntuisen kokemuksen aidosta myyntitilanteesta. Kokemuksena tämä oli todella hyvä, vaikka paljon jännittikin, Johanna Airo tiivisti tunnelmiaan kisasuorituksensa jälkeen.
Kisapäivässä myyntisuorituksen lisäksi mitataan myös paineensietokykyä.
– Se itsensä ylittämisen fiilis on upea ja tuo lisävarmuutta myös uusiin tilainteisiin. Näistä saa lisää eväitä myös tuleviin työelämän tilanteisiin., summasi myyntikärjen opiskelija Julia Kurtti.
Monelle myyntiin erikoistuvalle tradenomiopiskelijalle myyntikilpailu jää mieleen kokemuksena, johon mieli palaa vielä vuosienkin päästä.
– Jo nyt, kilpailu on antanut satakertaa enemmän kuin osasin edes odottaakaan. Myöhemmin sitä varmasti tajuaa vielä kokonaisvaltaisemmin, mitä kaikkea oppia tästä matkasta on tarttunut mukaan, pohdiskeli Eeva-Riikka Oja suorituksensa jälkeen.
Tänä vuonna kovatasoisten alkuerien perusteella, finaaliin tiensä selvittivät Haaga-Helian kolmikko Vilma Tiusanen, Niko Tuominen ja Roope Rytkönen sekä Maija-Liisa Bellaouer XAMK:ista.
Kilpailupäivä huipentui Hamburger Börs hotellissa järjestettyyn palkintojenjakogaalaan, jossa myös julkistettiin kilpailun voittaja. Tämän vuoden Best Seller Competition tapahtuman voitto matkasi Roope Rytkösen matkassa Haaga-Heliaan. Onnittelut voittajalle, finalisteille ja kaikille rohkeille kilpailuun osallistuneille opiskelijoille huikeista suorituksista. Ehkä ensi vuonna kaappaamme mitalin Jyväskylään näistä skaboista!
Päivi Könönen
Kirjoittaja työskentelee Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa Liiketoimintayksikössä markkinoinnin lehtorina ja myyntikärjen vastuuopettajana. Hän suhtautuu intohimoisesti myyntiin, myynnin opettamiseen ja digitalisaation tuomiin uusiin mahdollisuuksiin liiketoiminnan kentässä.
Päivi Könönen, KTM, AmO,
markkinoinnin lehtori
p. 050 381 0488
paivi.kononen@jamk.fi