Muotipäivät sai alkunsa 15 vuotta sitten, kun neljä opiskelijaa JAMKin Tiimiakatemialta päättivät tukea Jyväskylän keskustan elävöittämistä muotiin keskittyvällä tapahtumalla. Muotipäivien tarkoitus on sen perustamisesta alkaen ollut tuoda keskustan palvelut ihmisten tietoisuuteen ja auttaa heitä aistimaan keskustan henkeä kiinnostavan ohjelman, hyvän ruuan ja syksyn muotiuutuuksien kautta. Muotipäivien taustalla toimiva Fashion Unit on tullut tunnetuksi muodin edelläkävijänä. Nyt 11.-12.9.2020 järjestettävässä juhlavuoden tapahtumassa edelläkävijyys konkretisoituu vastuullisuuteen, johon tilaisuudessa pureudutaan mm. JAMKin vetämän paneelikeskustelun johdolla.
Tilaisuutta on mahdollista seurata myös omalta kotisohvalta käsin
”Muotipäivää pääsee seuraamaan tällä kertaa myös kotoa käsin, sillä muotipäivät streamataan useaan eri kanavaan”, Fashion Unitin toimitusjohtaja Johanna Soilu kertoo. Tapahtuman järjestelyssä on oltu tarkkoja siitä, että tilaisuuteen osallistuminen on turvallista myös vallitseva maailmantilanne huomioon ottaen. Tapahtuman stream-lähetys toteutetaan usean eri kanavan kautta, jotta käytetty alusta ei aiheuttaisi esteitä katsojille. ”Digitaalisuus korostuu kaikessa tapahtumajärjestämisessä nyt aina suunnittelupalavereista itse toteutukseen saakka. Tarkoituksenamme on järjestää turvallinen ja innostava tapahtuma, jossa tarjotaan tietoa viimeisimmästä muodista – joko suoraan paikan päällä tai streamin välityksellä”, Soilu kirkastaa Muotipäivien perustarkoitusta.
Vastuullisuus korostuu muotiteollisuudessa niin liiketoiminnassa kuin kuluttajakäyttäytymisessä
”Ennen muotia haluttiin ostaa edullisesti ja nopeasti – nyt se tehdään toimivan vaatekaapin, pitkäkestoisuuden ja monikäyttöisyyden kautta”, Soilu valottaa muutoksia kuluttajakäyttäytymisessä muodin saralla. ”Muotia ostaessa mietitään yhä enemmän sitä, miten samaa vaatetta voi hyödyntää eri yhteyksissä”, Soilu jatkaa.
Kuluttajat osaavat yhä useammin tarkastella ostettavia materiaaleja niiden huollettavuuden kannalta. ”Osa jopa huomioi pesuasteet ja korkea-asteisten pesusuosituksen vaikutukset luontoon. Yleisesti kuitenkin mietitään yhä enemmän sitä, miten helppo materiaalia on hoitaa ja miten helposti sen käyttöikää voidaan kasvattaa huoltotoimilla. Pitkäikäisyys kasvattaa selvästi merkitystä alalla”, Soilu tarkentaa kuluttajien muuttuneita arvoja.
Entä mitkä vinkit Soilu antaa vastuullisuuteen muotiteollisuudessa?
”On tärkeää, että tuotteita pystyy uusiokäyttämään. Osta suomalaista ja paikallista aina kun voit. Esimerkiksi meillä Muotipäivillä on huomioitu vastuullisuus ihan tuotteiden valinnassa – kaikki kampaamotuotteet mallien kampauksissa on tällä kertaa kierrätysmateriaaleihin pakattuja Four Reasons -tuotteita”.
Muotialalla panostus vastuullisuuteen korostuu siinä, että myös edullisemmasta muotitarjonnasta tunnetut toimijat ovat tuoneet toimintansa yhteiskunnallisia ja ympäristöllisiä vaikutuksia aiempaa selkeämmin esille. Vuoden 2020 Muotipäivillä nähdäänkin kokonaisia mallistoja vastuullisuusteemalla, joiden toteutus on ajoitettu tarkoituksella syksyn tilaisuuteen ”Päätimme teeman jo viime vuoden puolella yhtenä tavoitteistamme ohjata alan toimintaa vastuullisempaan suuntaan ja pienentää hiilijalanjälkeä sekä omassa toiminnassamme että alalla yleisesti”, Soilu avaa Fashion Unitin tavoitteita.
JAMK-paneelikeskustelu vastuullisuudesta la 12.9. klo 16.00
Paneelikeskustelu vastuullisuudesta järjestetään osana tapahtuman lauantain päiväohjelmaa klo 16.00, Kompassin päälavalla. Keskustelu pureutuu ajankohtaisiin aiheisiin vastuullisuudesta, keräten asiantuntijoita eri alojen edustajista. Paneelissa keskustelemassa mukana nähdään mm. hotelli-ravintola Pöllöwaarin ravintolapäällikkö Ulla Häkkinen.
Matkailua opiskeleva Jutta suorittaa harjoitteluaan Fashion Unitille
JAMK ja Fashion Unit ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään, yhtenä merkittävänä yhteistyömuotonaan harjoittelumahdollisuudet JAMKin opiskelijoille yrityksessä. Tänä vuonna Johannan tiimin vahvistuksena toimii matkailun alaa ja tapahtumatuotantoa opiskeleva Jutta Palonen, joka on auttanut sekä Muotipäivät-tapahtuman järjestämisessä että yrityksen ja tapahtuman promoamisessa sosiaalisessa mediassa. ”Olen ollut mukana valmennuksissa, auttanut kuvauksissa ja mallien harkoissa. Oon päässyt tämän harjoittelun aikana hyvin mukaan tähän tapahtumatuotannon pariin, joka auttaa varmasti työllistymisen kannalta jatkossa. Lisäksi olen nähnyt tämän poikkeustilanteenkin, että mitä se voi pahimmillaan olla, eli oon oppinut kyllä paljon. Harjoittelun kannalta JAMK on tukenut hyvin ja ollut hyvin ymmärtäväinen siinä, että miten kuviot ovat muuttuneet koulun suhteen poikkeustilanteiden vuoksi”, Jutta kertoo harjoittelustaan. ”On kyllä päässyt monenlaista touhuamaan – aina on jotain keksitty! Teen myös opinnäytetyöni Fashion Unitille”, Jutta jatkaa.
Harjoittelujen lisäksi JAMK tekee Fashion Unitin kanssa myös opintojaksoyhteistyötä, jonka tulokset näkyvät Muotipäivillä. Tänä vuonna kevään Palvelumuotoilu-opintojakson restonomiopiskelijat ideoivat interaktiivista ohjelmaa Muotipäiville sekä suunnittelivat valokuvausseinän, joka nähdään tapahtumassa.
Johanna Soilu on yksi Muotipäivät-tapahtuman perustajista sekä tapahtuman taustalla nykyisin toimivan Fashion Unit -yrityksen toimitusjohtaja. Johanna valmistui JAMKilta tradenomiksi opiskeltuaan markkinointia ja kirjanpitoa, mutta hänen pääpainonsa oli Jyväskylän Tiimiakatemiassa – globaalisti toimivassa yrittäjyyden huippuyksikkössä, jossa opiskelija pääsee oppimaan bisnestä tekemällä bisnestä. Soilun perustama Fashion Unit on ainutlaatuinen tyylin ja muodin edelläkävijä, joka tarjoaa unohtumattomia elämyksiä ja yllätyksellisiä hetkiä niin yrityksille kuin yksityishenkilöille. Fashion Unit tuottaa korkeatasoisia muotinäytöksiä ja –tapahtumia ympäri Suomen. Fashion Unit ja JAMK toimivat tiiviissä yhteistyössä mm. harjoitteluohjelmien ja tapahtumien yhteydessä suoritettujen kuluttajatutkimusten muodossa.