Jamk & Red Bull Ice Crashed 360 VR

Helmikuun 2. päivänä 2019, Jyväskylän Laajavuoressa “Laajiksella”, JAMKin teltalla väen paljous oli suuri. Mistä oli kyse? Mitä ihmiset jonottivat teltalla?
He tulivat kokemaan tekemäämme 360 VR –videota alamäkiluistelusta. Tässä blogissa kerron, miten työ tehtiin ja mitä kaikkea siinä opittiin.


Kun aloitin työstämään 360-videoita, en osannut odottaa kuinka paljon kysyntää se toisi, kuinka kokemusrikasta ja kuinka hauskaa se olisi. Olin valmistautunut haastavaan työhön ja valmis kohtaamaan mitä vain ja nyt voin sanoa, että 360-videon tuottaminen on yksi nykymaailman hienoimpia markkinointimahdollisuuksia virtuaalista todellisuutta hyödyntäen.

JAMKin VR piste Red Bull Crashed Ice -tapahtumassa oli menestys! Jyväskylän luonnonjäärata on yksi haastavimmista alamäkiluisteluradoista ja vauhti nousee parhaimmillaan jopa 60km/h:ssa. VRn avulla katsojilla oli mahdollisuus kokea radan mutkat ja hyppyrit huippulaskijan, Mirko Lahden näkökulmasta!
“JAMKin VR piste Red Bull Crashed Ice -tapahtumassa oli menestys! Jyväskylän luonnonjäärata on yksi haastavimmista alamäkiluisteluradoista ja vauhti nousee parhaimmillaan jopa 60km/h:ssa. VRn avulla katsojilla oli mahdollisuus kokea radan mutkat ja hyppyrit huippulaskijan, Mirko Lahden näkökulmasta!”
(Ville Happo Marketing Manager, Red Bull Finland Oy 8.2.2019)

Suunnittelu
Red Bull Crashed Ice Jyväskylä on alamäkiluistelun suosittu MM-sarjan osakilpailu. Suunnitteilla oli 360-video kisaradasta, jonka voisi laskea tapahtumassa virtuaalilasit päässä.
Suunnittelun alkuvaiheessa tutustuin uuteen 360-kameraan, jota tulisin käyttämään. Opin kameran käytön hyvin nopeasti ja opittuani kuinka se toimi, näin heti miten homma tulisi hoitaa ja se auttoi keskittymään muuhun suunnitteluun.
Oli aika tutustua 360-videon käsittelyyn paremmin ja suunnitella videolle aloitus ja lopetus. Valmistelin kaiken valmiiksi kuvauspäivälle, jotta kaikki menisi mahdollisimman nopeasti ja virheettömästi.

Alamäkiluistelussa vauhti on kova!
Alamäkiluistelussa vauhti on kova!

360-teknologia
360-video eli “pyöreä” video on joka suunnasta samaan aikaan kuvattua videota. Kuvausta voi tehdä kaikkiin suuntiin kuvaavalla kameralla tai monella kameralla yhtä aikaa.

360-videot eivät ole uusi juttu, videoita näkee mm. YouTubessa tai Facebookissa päivittäin, mutta teknologia muuttuu ja parantuu koko ajan. Nykyään onkin jo kameroita, jotka on tarkoitettu juuri 360-kuvaukselle. GoPro Fusion 360 on ensimmäinen käyttämäni täysi 360-kamera. Kamera on erityisen helppokäyttöinen sekä sen mukana tulevat GoPro Fusion Studio ja VR Player ovat erittäin hyvä lisä pakettiin. 360-videon leikkaus ja suoristaminen onnistuu hyvin GoPro Fusion Studiolla ja jälkikäsittelyn voi hoitaa loppuun Adobe Premieren avulla.

Videon käsittely on hiukan erilaista normaaliin videon käsittelyyn nähden, koska siinä ei näe ainoastaan yhtä aluetta videolla vaan pystyt näkemään kaiken. Haasteina on mm. horisontin pitäminen tasaisena.

Virtuaalitodellisuuden ja 360-video yhdistelmä oli tämän projektin pääaihe. Aluksi kuvasimme 360 videon, jonka jälkeen se käsiteltiin ja lopulta tuotiin GoPro:n omaan VR ohjelmistoon. Ohjelmisto on tehty joka suunnasta kuvattujen videoiden tai kuvien toistoon virtuaalilaseja varten.

GoPro Fusion 360-kamera ja Oculus Rift virtuaalilasit.
GoPro Fusion 360-kamera ja Oculus Rift virtuaalilasit.

Toteutus
Toteutus oli kokemuksella rikastumista ja nopeaa ongelmanratkaisua. Viimeisellä viikolla ennen tapahtumaa, viikko koostui puheluista, editoinneista ja kuvauksista. Se toi ison määrän kokemusta hektisyydessään. Kuvauspäivä oli mahtava ja pääsin näkemään, kuinka nopea vauhti laskijoilla on. Kuvaus suoritettiin pistämällä 360-videokamera alamäkiluistelija Mirko Lahden kypärään. Erityiskiitos Mirkolle hienosta suorituksesta!

Kun kuvaus oli suoritettu, aloin käsitellä videota kasaan. Videon renderöinti vie aikaa, mutta säästimme sitä jonkin verran, kun olin tehnyt muokkaukset videon alkua ja loppua varten jo ennakkoon. Seuraavaksi koeajo ja tässä kohtaan olin varma, että tämä tulisi toimimaan.
Video oli parempi kuin osasin odottaa, virtuaalilasit päässä tuntui uskomattomalta päästä kokemaan kilpailijan vauhti.

Jamk -teltalla käivjöitä oli arviolta 300.
JAMK teltalla kävijöitä oli arviolta 300.

Tapahtuma
Mitä tarvikkeita ja kalusteita videon esittelypisteeseen tarvittaisiin? Teltta, pöydät, tuolit, sähkö ja laitteet. Tärkeimpänä asiana pidin telttaan tulevia tuoleja, koska tiesin vauhdin olevan luja Mirko Lahden meille kuvaamassa videossa. Monissa virtuaalitodellisuuden tapahtumissa ei käytetä penkkejä ja minä näen tämän erityisen tärkeänä osana tapahtumia, koska matkapahoinvointia voi ilmaantua virtuaalilaseja käyttäessä.

Itse tapahtumapäivä oli jännittävä ja hektinen sisältäen mutkiakin, jotka oli nopeasti suoristettava. Olin varautunut tähän ja otin päivän rauhallisesti ja pidin itseni valppaana. Alussa päästiin niin sanottuun demo-efektiin, joka tarkoitti meille, että mikään ei toimi. 
Tietokoneen päivitysten asennus pakkasessa puhelimen nettiyhteydellä, eväiden unohtaminen autoon ja rappukäytävässä virtuaalilasien asennus toi vain lisää vauhtia päivään, jonka jälkeen kaikki meni paremmin kuin hyvin. Seuraavaksi pääsimme antamaan haastattelun maalialueella. Sen seurauksena kaikki halusivat nähdä 360-videon virtuaalilasit päässä ja ihmisiä tuli koko ajan lisää.

Haastattelu kisa-alueella.
Kisaselostaja haastatteli meitä videosta ja haastattelu näkyi kilpailualueella.

Mitähän seuraavaksi kuvataan?
Jos olet kiinnostunut tällaisista projekteista ja XR:stä (Cross-Reality) yleensäkin, tule opiskelemaan sitä JAMKiin! Syksyllä 2019 käynnistämme koulutuksen, jossa juuri sinä voit oppia näitä taitoja! Pysy kuulolla!

Case closed.
Teemu Huttunen

Kirjoittaja Teemu Huttunen toimii Jyväskylän Ammattikorkeakoulussa Liiketoimintayksikössä XR-sisällöntuottajana ja projektiassistenttina.

Julkaistu 25.2.2019.

#jamk #XR #Virtuaalitodellisuus #virtualreality #vrgame #virtualworld #vr