Tässäpä ”vähän” reissutunnelmia Irlannista. Heppaihmisten kannattaa etenkin lukea pidemmälle! 😉 Ylläoleva kuva otettu Tattersalls International Horse Trials kenttäratsastuskilpailujen maastokokeelta.

Olin siis parin kaverin kanssa viikon verran (27.5-3.6) Irlannissa, Tullamoren lähettyvillä sijaitsevalla Annaharvey Farmilla lomailemassa. Tilalla on paljon hevosia ja he itse ovat niitä myös pitkään kasvattaneet.  Tilalla voi majoittua bed&breakfast tyyliin tai koko viikon täysihoidolla kera haluamansa ratsastusmäärän per päivä. Meidän pakettimme oli viikon täysihoito + 2 tuntia ratsastusta kuutena päivänä. Tilalla kasvatetaan myös lihakarjaa ja viljellään omia peltoja.

Majatalomme :)
Majatalo 🙂
laiduntie
Laitumia

Tyypillinen päivämme

aamupala
Aamupala 1/2

Aamu lähti käyntiin aikaisella herätyksellä, mikä ei todellakaan ollut tarkoituksellista, sillä aamupala oli melko myöhään kello 8:30. Leipää ja jugurttia ym sai ottaa itse ja lisäksi listalta pystyi tilaamaan puuroa, omeletin (juusto tai pekoni täytteellä esim), pannukakkuja tai irlantilaisen aamiaisen (pieni ja iso kokovaihtoehtoina). Ähky oli taattu joka kerta. Aamupalalla tallin vastuuhenkilö tuli kyselemään mitä halutaan tehdä ja millä hevosilla. Olimme liikenteessä sellaiseen aikaan, jolloin tilalla ei hirveästi ollut asiakkaita ja saimmekin siksi aina haluamamme hevoset. Tunneillakin olimme enimmäkseen kolmestaan.

aamupala osa 2
Aamupala 2/2 ”Small Irish”

Ensimmäinen ratsastustunti oli ennen puoltapäivää ja joka aamu työskentelimme ensin sileällä hevoset energisiksi ja mukavan tuntuisiksi, jonka jälkeen hyppäsimme esteitä kentällä. Lähinnä tekniikka reeniä ja jumppasarjoja monipuolisesti. Tunnin jälkeen oli kevyen lounaan aika, koska seuraava tunti oli melko pian klo 14 tai 15 alkaen. Iltapäivän tunnit menimme maastoesteitä ja siinä hommassahan tuli aina hiki kiitos turvaliivin ja kelin. Sää oli koko viikon aurinkoa lähes pilvettömältä taivaalta, ainoa lyhyt sadekuuro sattui sunnuntaille kun olimme juuri tulleet ratsastamasta eli eipä olisi voinut paremmin sattua! Kaikki irlantilaiset hokivatkin jatkuvaan, kuinka epätavallinen sää on. Rehua tehtiinkin joka puolella ahkeraan, kun sää oli niin poikkeuksellinen!

2kesäkuu paali
Heinät paketissa 2.kesäkuuta

Iltapäivän tunnin jälkeen kilpaa suihkuun ja sitten odoteltiin päivällistä, käveltiin ympäri tiluksia tai luettiin kirjoja. Ruoka oli aina tajuttoman hyvää ja erilaista kuin kotona. Lisäksi siihen kuului joka päivä taivaallinen jälkkäri! Majatalossa oli myös baari, josta löytyi olutta, viiniä ja viskejä ym. Itse sai tarjoilla itselleen, nimi ja juomat listaan ja maksu sitten majoituksen kanssa kerralla. Tallin yhteydessä oli muuten myös pieni myymälä, josta löytyi pieni valikoima oikein laadukkaan oloisia tarvikkeita hevosille sekä ratsastajille.

hepat laitumella

hepat menossa laitsalle
Hepat meni kujaa pitkin kerralla laitumelle, näppärää! Portteja oli paljon.

Ratsastustunnit

Opettajat Annaharveyllä olivat ammattitaitoisia ja mukavia, erittäin työlleen omistautuneita ja intohimoisia. Opetusmetodit tehosivat meikäläiseen ja sain jopa muutamia virheitä ratsastuksessani hieman jo korjattua. Kun ratsastaa 12 tuntia viikossa, olettaa oppivansa ja kehittyvänsä ja niinhän siinä todella kävi! Niin hyvillä opetushevosilla en ole missään ratsastanut, herkkiä ja nöyriä suurin osa, mutta ei kuitenkaan mitään automaatteja. Hevoset olivat tottuneita maastoesteisiin, joten mahdolliset kiellot kyllä olivat ihan omaa syytä. Näillä hevosilla ja opettajien ohjeilla pääsee yli mistä vaan! 😀 Yhtenä päivänä kävimme vajaan kahden tunnin maastolenkin viisi henkisellä porukalla + opettaja, jotta pääsimme sitten iltapäivällä Tullamoreen käppäilemään. Aika upeat maisemat tilan lähiympäristöstä löytyy ja laukkasimme mm. heidän rypsipeltonsa halki kulkevaa polkua pitkin!

pellossa

Tallilla pyörivät kaikentasoisten ratsastajien tunnit ja pääsimmekin seuraamaan mm. tarmokkaita pieniä poniratsastajia! Oli sitten pikkuponiratsastajat tai aikuisratsastajat, oli ryhmässä usein ainakin yksi mies ellei useampi. Suomessa se ei kovin tavallista ole, omien kokemuksieni mukaan ainakaan. Ehkä yhden olen näiden 18 vuoden harrastusuran aikana nähnyt, vaikka toki heitä jonkin verran on.

Tattersalls International Horse Trials

tattersalls vesi
Vesieste

Meillä kävi uskomaton tuuri, kun tilan isäntä lähtöämme edeltävänä iltana oli saanut päähänsä, että meitä  saattaisi kiinnostaa lähteä katsomaan kansainvälisiä kenttäratsastuskilpailuja Dublinin kupeeseen perjantaina, ennen kuin lentomme illalla lähtee. Pääsimme heidän kyydillään tapahtumapaikalle ja ilmaiseksi sisällekin! Samaan aikaan paikalla oli myös jonkintyyppiset maatalousmessut, ja myyntikojujahan riitti kierreltäväksi. Upeinta silti oli itse tapahtumapaikka, loputtomasti vihreää ja toinen toistaan hurjempia maastoesteitä. Yleisö pääsi paikoin aika lähelle seuraamaan ratsastajien suorituksia maastokokeen aikana. Harmi kun kamerastani olivat patterit loppuneet, sain otettua noin 30 kuvaa niin, että avasin ja sammutin kameran nopeasti.. Kumma kun ne varapatterit aina jäävät kotiin. Silti oli aivan huikea päivä, ei sitä oikein meinannut kukaan meistä uskoa että sellaista pääsi näkemään!

kisa
Upeita hevosia verkkaamassa

Vinkkinä vain!

Suosittelen aivan ehdottomasti reissua kyseiseen paikkaan, jos haluaa aktiivimaaseutuloman, eikä nauti rannalla löhöilystä tai paikallaan olosta. Tilalla on tarjota vaihtoehtoja kaikentasoisille ratsastajille, myös sellaisille jotka eivät ole hevosen selässä koskaan olleet. Hepat ovat superturvallisia! Tullamoreen ei ole pitkä matka, ja isäntäväellä on usein sinne asiaa. Mekin kävimme tiistaina siellä heidän kyydillään ja tulimme sitten taksilla takaisin 😉 Dublinin lentokentältä bussimatka Kilbegganin pysäkille kesti parisen tuntia vähän reilu ja isäntäväki haki meidät sieltä. Majoituksen varaaminen hoituu helpoiten sähköpostia laittamalla. Lennotkin olivat edulliset, kun ajoissa varattiin. Tilalla ja ylipäätään Irlannissa on niin upean näköistä ja erilaista maaseutua ja puustoa, että kyllä sitä kelpaa ihailla vaikka ei hevosen selässä istuisikaan!

Tavoitteellinenkin ratsastaja hyötyy tällaisesta viikon reissusta taatusti, ja nyt itsestäkin alkoi tuntua katkonaisesta ratsastushistoriasta huolimatta, että voisin ihan tavoitteelliseksi harrastajaksi ryhtyä! 🙂 Reissusta sain älyttömän paljon energiaa jatkaa rakkaan harrastukseni parissa sekä puurtaa töissä kesän, ennen kuin koulu taas syksyllä starttaa!

sonni maastoesteellä
Tuolta puskista mekin yhtenä päivänä hepoilla tultiin portaat alas, mutta ei tuo sonni tullut vaikka kuinka odotettiin
kakku
Yksi jälkkäreistä!
hepo nukkuu
Poni nukkuu
este
Pari estettä kisoista, vihreällä merkattu on 3* tason este.
Tullamore Dew visiting centren kierros, jossa kerrottiin viskin tislaamisesta ja historiasta maksoi 12e. Lopuksi saikin maistella kolmea eri viskiä 🙂